Gräsklipparmekaniker (B&S)

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
har en briggs stratton
som är skumm nu....

*går bara rent just innan soppan tar slut.
*svajande varv tal när man har mycke soppa.
*tar MYCKE bensin
*blir lika dant utan luft filter
*tändstiftet är blött.

nån som vet hur förgasaren är uppbyggd!!

Låter ju annars som att luftfiltret kan vara igensatt, kolla det :).

Zergh skrev:
Låter ju annars som att luftfiltret kan vara igensatt, kolla det :).

det var skitigt.....ej rengjort det (men testade utan och motorn gick likadant)

Briggs & Stratton måste tamejfan vara den mest stryktåliga jävla motorn i världshistorien!

Jag sparkade in luftburken på min häck när skiten inte ville starta, stod & gormade & skrek på den stackarn, tills jag började fundera på när den fick en översyn senast...

Vid koll upptäckte jag följande:

- Tändstiftet var HELT slut, förkolnade elektroder...
- Luftfiltret bestod av 98% gräs resten olja & gegga = i princip ingen luft
- Oljetråget hade kanske max 1/2 dl olja....kolsvart..... :3freak

Hur den överhuvudtaget har startat är fortfarande ett av vetenskapens stora mysterier... :va

Efter åtgärder, ny olja + stift, rent filter så startatde den på 1:a rycket, gick som NY!

Otroliga maskiner! :Bugar

HönaPower skrev:
Briggs & Stratton måste tamejfan vara den mest stryktåliga jävla motorn i världshistorien!

Jag sparkade in luftburken på min häck när skiten inte ville starta, stod & gormade & skrek på den stackarn, tills jag började fundera på när den fick en översyn senast...

Vid koll upptäckte jag följande:

- Tändstiftet var HELT slut, förkolnade elektroder...
- Luftfiltret bestod av 98% gräs resten olja & gegga = i princip ingen luft
- Oljetråget hade kanske max 1/2 dl olja....kolsvart..... :3freak

Hur den överhuvudtaget har startat är fortfarande ett av vetenskapens stora mysterier... :va

Efter åtgärder, ny olja + stift, rent filter så startatde den på 1:a rycket, gick som NY!

Otroliga maskiner! :Bugar

Jupp, serviceintervall 10 år.
:D

Gustav1 skrev:
Jupp, serviceintervall 10 år.
:D
och det är bara lilla servicen då man kollar olja, stift och filter :tummenupp
innan det är dags för den stora servicen så har man redan lessnat på gräsmattshelvetet och asfalterat tomten eller flyttat till lägenhet :hihi

Roughack skrev:
och det är bara lilla servicen då man kollar olja, stift och filter :tummenupp
innan det är dags för den stora servicen så har man redan lessnat på gräsmattshelvetet och asfalterat tomten eller flyttat till lägenhet :hihi

Jag har jobbat som gräsklipparmekaniker, och i princip det enda som kan ta död på en B&S ordentligt är att köra på en sten och kröka veven, men T.O.M den går att rikta...

Techumset och Asperey (tror jag dom heter) är mera utmaning för den tekniskt intresserade...

Totalt OT, remskivan från balansaxeln på en Saab V4 passar direkt på axeln från en B&S märkte vi när vi byggde en snabbladdare av en gammal gräsklipparmotor och en bilgenerator...

Den gjorde 0-60Ah på rekordtid! Sen att det inte är snällt mot batterierna, det är en annan sak...

Vill man trimma sin B&S så klipper man bort en bit av flaggan som fungerar som varvtalsregulator, klipp inte för mycket bara, för svänhjulet brukar explodera om man övervarvar för mycket (erfarenhet från fältstudier)
Vi satte en ståltråd i flaggan så vi kunde övervarva motorn när vi kopplade in magnetiseringsströmmen på generatorn för att starta laddningen. annars suckade motorn in...

Last edited:
nytt tändstift
rengjort luftfilter
och rengjort förgasaren (demonterad i småbitar)

så nu funkar den fint :tummenupp

Farsan har en klippare med B&S motor (modell utan gasreglage) i och den blåvägrar att gå jämnt. Den går upp och ner i varv hela tiden. Det låter som att motorvarvet följer en sinuskurva med en frekvens på ca 0,5hz, eller hur man nu ska förklara det.

Åtgärdat:
* Bytt tändstift
* Bytt luftfilter
* Bytt membran (och packning)

Och den går fortfarande inte som den ska. Smarta förslag mottages tacksamt.

inte så konstigt att dom håller länge, dom går ju inte så speciellt vasst.

vår åkare har en B&S på 465cc och 15,5hk

Bäste stormekare!

Nu är snart dagen kommen i mitt liv då jag skall skrämma upp en Briggs Stratton 6 hk. Den sitter i en Stiga Garden åk-klippare. Du verkar ju ha suveräna mektips o jag undrar primärt vad "flaggan" är i ditt inlägg? Hur får jag enklast fart på min Briggs Stratton????

Tack

/Erik

GuW skrev:
1541266 Jag har jobbat som gräsklipparmekaniker, och i princip det enda som kan ta död på en B&S ordentligt är att köra på en sten och kröka veven, men T.O.M den går att rikta...

Techumset och Asperey (tror jag dom heter) är mera utmaning för den tekniskt intresserade...

Totalt OT, remskivan från balansaxeln på en Saab V4 passar direkt på axeln från en B&S märkte vi när vi byggde en snabbladdare av en gammal gräsklipparmotor och en bilgenerator...

Den gjorde 0-60Ah på rekordtid! Sen att det inte är snällt mot batterierna, det är en annan sak...

Vill man trimma sin B&S så klipper man bort en bit av flaggan som fungerar som varvtalsregulator, klipp inte för mycket bara, för svänhjulet brukar explodera om man övervarvar för mycket (erfarenhet från fältstudier)
Vi satte en ståltråd i flaggan så vi kunde övervarva motorn när vi kopplade in magnetiseringsströmmen på generatorn för att starta laddningen. annars suckade motorn in...

Roughack skrev:
1540663 och det är bara lilla servicen då man kollar olja, stift och filter :tummenupp

Gahahahha

:rofl :rofl

jorpes skrev:
2262750 Bäste stormekare!

Nu är snart dagen kommen i mitt liv då jag skall skrämma upp en Briggs Stratton 6 hk. Den sitter i en Stiga Garden åk-klippare. Du verkar ju ha suveräna mektips o jag undrar primärt vad "flaggan" är i ditt inlägg? Hur får jag enklast fart på min Briggs Stratton????

Tack

/Erik

Det är många år sedan jag jobbade med sånt, och utförandet ändras, men i stora drag funkar det såhär:

Lokalisera förgasaren, rör gasen fram och tillbaka och se vad som rör sig, därifrån går det troligast ett stag till någonstans i närheten av fläkten/svänghjulet. där ska det sitta någon form av luftströmspåverkad metallflagga.

Kapa bort en liten bit i taget, kapar man för mycket övervarvar man motorn.
Ett alternativ kan vara att bara böja om den lite.

Samma typ av varvtalsreglering används T.E.X på billiga elaggregat, för er som kör RR och har elagg som inte riktigt orkar med kan man fästa en ståltråd i regulatorarmen och tvinga den att övervarva precis då man slår i gång lasten, ex vis en kompressor, men bara en kort stund, och inte med några känsliga saker inkopplade, vi brände en TV när killarna utanför servicebussen skulle starta kompressorn och glömde dra ur sladden som gick till bussen.
Jag skulle tippa att man krämar upp spänningen till 260V eller nåt...

I det militära användes den typen av varvtalsregulering till pumpaggen vi tankade flygplan med, höll man emot flaggan kunde man klargöra planen mycket snabbare... (det knakade i vingarna och skvätte ur lite ur dräneringen när det var fullt)

Last edited:
Hade samma problem med min, åtgärdade samma saker som du + att jag bytte förgasare. 196 spänn för en ny förgasare, det är billigt.

Gick fortfarande inte bra, då lämnade jag in den. Det visade sig att jag hade kört in i en sten och kniven satt snett. Då blev det lite obalans som gjorde att den inte gick bra. 800 spänn kostade det och det var det värt.

Esquire skrev:
1592944 Farsan har en klippare med B&S motor (modell utan gasreglage) i och den blåvägrar att gå jämnt. Den går upp och ner i varv hela tiden. Det låter som att motorvarvet följer en sinuskurva med en frekvens på ca 0,5hz, eller hur man nu ska förklara det.

Åtgärdat:
* Bytt tändstift
* Bytt luftfilter
* Bytt membran (och packning)

Och den går fortfarande inte som den ska. Smarta förslag mottages tacksamt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman