Gräsklipparfanatiker

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har en gräsklippare med Briggs & Stratton motor som uppför sig konstigt. Det låter som om man ömsom ger den gas och ömsom släpper på gasen. Ändrar varvtal hela tiden. Ökar i varv och minskar i varv. Vad är felet och hur i fridens namn fixar jag (läs brorsan) det?
 
Beronde på vad det är för modell på motorn.

Börja med luftfiltret....en klassiker


Är en sådan där med "fast" gas så kolla så att fjädern som håller Choken/gasen sitter som den skall.
 
Har en gräsklippare med Briggs & Stratton motor som uppför sig konstigt. Det låter som om man ömsom ger den gas och ömsom släpper på gasen. Ändrar varvtal hela tiden. Ökar i varv och minskar i varv. Vad är felet och hur i fridens namn fixar jag (läs brorsan) det?

Membranet i förknasaren är mitt tips. :)
 
Haft samma problem. Lämnade in den o det var tydligen ett helt vanligt "standardfel" som var skitbilligt o få fixat. Var nått med bränsletillförseln som hade kläggat igen.

Går säkert att fixa själv om man har tid och tycker om gräsklippare... :tungan
 
Min/en del/alla? gräsklippare har en (mekanisk) varvtalsregulator.
Det man då gör med "gasreglaget" är inte att ställa spjället i förgasaren.
Man ställer istället in önskat varvtal. Det fiffiga är att när man klipper i
tjockt gräs och varvtalet går ned känner regulatorn av det och öppnar
spjället i förgasaren mer. Antagligen är det den regulatorn som svänger
fram och tillbaka. Om regulatormekanismen är igensatt av gammalt
gräs odyl kan den få spatt. Har du kollat oljenivån?
 
Min/en del/alla? gräsklippare har en (mekanisk) varvtalsregulator.
Det man då gör med "gasreglaget" är inte att ställa spjället i förgasaren.
Man ställer istället in önskat varvtal. Det fiffiga är att när man klipper i
tjockt gräs och varvtalet går ned känner regulatorn av det och öppnar
spjället i förgasaren mer.

Är med största sannolik det som är felet... Skruva av snörmekanismen (om den ej har el-start) med tillhörande kåpa, där under sitter det en fjäderbelastad arm. Säkerställ att den armen kan manövrera gasspjället ordentligt, annars fixar du det, och i samband med det så byter du fjädern mot en LITE styvare så ska du se att det går grannt...
 
Finns några vanliga orsaker till att din klippare beter sig som du beskriver.
O.B.S inte alla Briggsmotorer har membran.

1.Det vanligaste:Membranet läcker tjuvluft.

Pga att Briggs har en taskig konstruktion på vissa av sina förgasare som sitter skruvade direkt på tanken så glider membranet in lite så att en luftläcka uppstår mellan förgasare och tank.

2.Membranet är gammalt och/eller trasigt.

3.Fjädrarna på varvtalregulatorn har skadats/lossnat.

4.Skit i förgasare/munstycken.

Mid membranfel svartryker klipparen oftast.

Ett enkelt sätt att lokalisera felet är att skruva av lutfilterboxen,
skruva tillbaka skruven (viktigt) och "tvångshålla" gassjället/vartalsregulatorn.

Går fortfarande illa=Membran
Går bra=varvtalsregulatorfjädrar
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top