Gränsen emellan A2 o A-kort

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Hejsan!

Ledsen att jag tar upp det här ämnet (har säkert diskuterats otal ggr innan) men jag blir osäker efter en diskussion jag haft med en säljare på Blocket. Han hävdar att en 35kilowattare är godkänd att köra upp för A-kort. Jag var införstådd att så var fallet fram till nyåret och det numera är 50kw som gäller.

Hur ligger det till egentligen?

Mvh David
 
Man höjde nyligen kravet från 40 till 50 kW.
 
35 var det till och med? Jag blev bara så osäker när argumenterar duktigt fastän man har rätt. Höll på att åka på den krukan själv nämligen. Började redan förra hösten o skanna av vad det var cykel jag kunde tänka mej och då var det en BMW som har 35Kw som jag kunde tänka mej. Då var den tung MC och idag är den bara en A2:a.
 
daspunner: Du blandar äpplen och kameler, vill du veta vilka hojar som får användas vid uppkörning eller vilka hojar du får köra efter att du har tagit kortet?
 
daspunner: Du blandar äpplen och kameler, vill du veta vilka hojar som får användas vid uppkörning eller vilka hojar du får köra efter att du har tagit kortet?


Jag blir ju osäker när du blandar in kameler men det här är vad jag tror:

Minst 595ccm
Minst 175kg tjänstevikt
Minst 50kw
Att kunna framföras i minst 100km/h

Utgår ifrån mej själv då som fyller 37 strax och aldrig haft nån behörighet får nåt på två hjul tidigare.


Men jag hör gärna vad du har o säga!
 
Last edited:
Jag blir ju osäker när du blandar in kameler men det här är vad jag tror:

Minst 595ccm
Minst 175kg tjänstevikt
Minst 50kw
Att kunna framföras i minst 100km/h

Utgår ifrån mej själv då som fyller 37 strax och aldrig haft nån behörighet får nåt på två hjul tidigare.


Men jag hör gärna vad du har o säga!

Du svarade inte på föregående fråga..
 
Jag blir ju osäker när du blandar in kameler men det här är vad jag tror:

Minst 595ccm
Minst 175kg tjänstevikt
Minst 50kw
Att kunna framföras i minst 100km/h

Utgår ifrån mej själv då som fyller 37 strax och aldrig haft nån behörighet får nåt på två hjul tidigare.


Men jag hör gärna vad du har o säga!

Det är olika regler för vad som får köras på A2 och vad man får köra upp på för A2, men de reglerna har varit hyfsat konstanta sedan de infördes. Reglerna för gränserna för tung hoj för uppkörning har haft lite förändringar.
Men en BMW som var ok för att köra på A2 för tre år sen är det fortfarande och tvärtom.
 
Nu är jag ännu mer förvirrad.

Berättar nedan lite granna hur min och min sambos situation ser ut idag kontra förra året.

För min del började det pratas om att ta MC-kort redan förra året och jag har aldrig varit intresserad av annat A-kort. Saker o ting försenades av olika anledningar och hojen jag hade intresserat mej för förra året var nu mer bara en A2-cykel som jag har förstått det och motorcykeln min sambo hade fått köra upp med under förra är numer tyvärr bara också bara en A2 pga effekten. Hon köpte den modellen iaf med vetskapen att det blir något annat hon måste köra upp med. Jag bytte helt spår och började leta efter något annat istället.

Medger att jag har skitdålig koll på detta. Har bara försökt rätta mej efter detta:
Skärmklipp.JPG

Innan nyåret såg inte det ut så här utan jag vill minnas att det var 35kw som gällde då. Minns inte minimi kubik och tjänstevikt.

Nån får gärna klargöra för mej. :va
 
Du kan inte köra upp för A med en hoj som har mindre än 50kW, den måste även ha mer än 595cc.
Vad är det som är oklart?
Står i din profil att du har en ER6 2008, den har strax över 50kW och mer än 595cc, du får således använda den när du ska köra upp för körkortsbehörighet A.

För övrigt så kan en hoj inte vara A eller A2, en hoj är en hoj.
A/A2/A1 är körkortsbehörigheter, inte olika klasser av hojar.
 
Du kan inte köra upp för A med en hoj som har mindre än 50kW, den måste även ha mer än 595cc.
Vad är det som är oklart?
Står i din profil att du har en ER6 2008, den har strax över 50kW och mer än 595cc, du får således använda den när du ska köra upp för körkortsbehörighet A.

För övrigt så kan en hoj inte vara A eller A2, en hoj är en hoj.
A/A2/A1 är körkortsbehörigheter, inte olika klasser av hojar.

Det var inte oklart tills jag startade den här tråden. Blir osäker när det är så många "rävar" som flikar in här Och ja, jag vet att det är behörigheter men för enkelhetens skull är det enklare att benämna en hoj så.

Vi kan kanske avsluta tråden nu för jag vet jag ju bättre! :hihi



En liten fundering bara. De kraven som vi har på hojarna för A-behörigeten vid uppkörning? Det finns ju några stycken som jag kollat på som ligger precis över. Är de kraven vanliga runtom i världen eller anpassas hojar för svenska marknaden?
 
Last edited:
Det var inte oklart tills jag startade den här tråden. Blir osäker när det är så många "rävar" som flikar in här Och ja, jag vet att det är behörigheter men för enkelhetens skull är det enklare att benämna en hoj så.

Vi kan kanske avsluta tråden nu för jag vet jag ju bättre! :hihi



En liten fundering bara. De kraven som vi har på hojarna för A-behörigeten vid uppkörning? Det finns ju några stycken som jag kollat på som ligger precis över. Är de kraven vanliga runtom i världen eller anpassas hojar för svenska marknaden?

A, A2 och A1 är europeiska standarder för körkortsbegränsingar (men det finns säkert nationella avvikelser). Utanför Europa gäller annat.
 
Makes sense!

Men jag läste nånstans om nån med ett brittiskt körkort med nån begräsning som låg emellan A1 o A2. Hans frågeställning gällde vad han faktiskt fick lov o köra här i Sverige.
Så nån skillnad länderna emellan verkar det finnas.
 
Last edited:
Om jag nu minns rätt ska en hoj utöver kubik och effekt också ha en tjänstevikt på minst 175 kg för att få användas vid A uppkörning.
 
Makes sense!

Men jag läste nånstans om nån med ett brittiskt körkort med nån begräsning som låg emellan A1 o A2. Hans frågeställning gällde vad han faktiskt fick lov o köra här i Sverige.
Så nån skillnad länderna emellan verkar det finnas.
Han hade väl i "princip" inte ett körkort utan "Learner's permit" CBT var det väl.

Compulsory basic training ( CBT ) is a course you usually have to take before you ride a moped or motorcycle on the road. The training makes sure you can ride safely on your own while you practise for your full moped or motorcycle test. CBT isn't a test that you pass or fail.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top