Grädde+alkohol+förändrad effekt?

jimmy123

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
suzukia freewinder
Hejsan!
Sitter på en chatt där några nötter påstår att om man dricker groggar med grädde på toppen, så skall alcoholen slå hårt helt plötsligt.
Detta förklaras genom att grädden lägger sig som en hinna i magen som hindrar alcoholen att tas upp av kroppen, men när hinnan försvinner så kommer all alkohol att tas upp samtidigt.
Kan detta stämma? Själv tvilar jag starkt.

Ligger grädden som en hinna runt alkoholen i glaset också? :rolleyes:

Och magsäcken rymmer cirka 1,5 liter. Hur mycket grädde har dom i sina drinkar måntro?

Den huvudsakliga anledningen till att drinken "Slår hårt helt plötsligt" är väl att man som regel sveper en drink som har grädde på toppen :D

Last edited:
Det stämmer något, men det är ungefär som att sitta stil en hel kväll och hinka alkohol och när man kliver upp och rör på sig och börjar få cirkulation på allt så...ja:yoparty

Grädde lägger sig som en hinna men tror ej det är nämnvärt mycket som blir till skillnad mot att ej dricka grädde. När Hot shot´s var "poppis" så hörde man mycket om det där men jag märkte inget förrän dagen efter, blev lika bakis som vanligt men hade haft lika kul som annars:tungan

Dra i dig en halvliter, sen häll i dig sprit och bedöm.

Ungefär som när folk blir grisfulla och säger att någon måste lagt nånting i deras glas. Ja sprit skulle jag tro.

Ungefär som när folk blir grisfulla och säger att någon måste lagt nånting i deras glas. Ja sprit skulle jag tro.

Beror ju på vem man festar med. Newstead här på SH la ju roppar i mitt glas när han blev överkåt för några helger sedan :näsblod

Det där är bara rent båg. På samma sätt som en del påstår att man blir fullare om man äter dextrosol (druvsocker) och dricker. Det funkar inte heller.
Sen finns det en myt om att man ska bli mycket fullare om man äter alvedon samtidigt som man festar. Det blir man inte. Däremot kan det bli dödligt då paracetamolen i alvedon och alkoholen har samma nedbrytningsväg och om alkoholen "tar utrymmet" bildas giftiga nedbrytningsprodukter av paracetamolen då den måste ta en annan väg.

Magsäcken är konstruerad för att blanda det vi stoppar i den. Och dessutom har etanol en viss löslighet i fett. Upptaget av alkohol drivs av strävan efter jämvikt. Har du högre alkoholhalt i magen än i blodet kommer alkohol att vandra från magen till blodet. Om du häller i dig grädde så kommer det inte att göra någon skillnad. Förutom att upptaget blir något långsammare då grädden kommer att späda ut alkoholen på samma sätt som om du äter en rejäl måltid.

Det enda samband som man egentligen kan säga är sant är att dricker man alkohol blir man berusad. Dricker man mer så blir man mer berusad. Blandar man spritsorter så kommer man fortfarande att bli lika berusad om bara alkoholmängden är densamma.

Att man ska bli sämre för att man blandar tror jag inte på för ett ögonblick. Att man blir sämre om man blandat beror enligt min övertygelse enbart på att dom kvällar man blandat har man också druckit mycket mer.

Eller så köper du en bag in box, plockar bort kartongen och sväljer påsen hel.

När magsyran kommit igenom påsen får du 3 liter vin i dig samtidigt, och du slipper röda tänder & läppar.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra