GPZ900T tappar flåset vid fullgasrepa

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Har ett underligt litet problem med hojen. Om jag drar fullgas en dryg flygande km eller så tappar ibland hojen plötsligt orken. Slår jag då av och kör lugnt en kort stund går hon bra igen på fullgas. Hade även detta problem innan turbokonverteringen, då med RS36:or.
Har med "vaporlock" i åtanke blåst ur tankavluftningen som inte verkar blockerad, även om den verkar ganska tight. Det händer ibland att det piper lite om tanklocket efter en tur, men det brukar dröja en stund efter att man stannat innan det börjar.

Kan det vara något annat eller är tankavluftningen en trolig bov? :va

Kranen ställer jag numera i PRI-läget eftersom den väl annars skulle stänga vid ladd om vacuumslangen var kopplad till en förgasare.

Mer bensin den får inte tillräckligt eller a den tar slut helt klart... och så hinner den trycka in fullt igen när du kör lugnt. kan inte vara något annat !:va ?

Du har förmodligen liten bränslekran, dåligt flöde, du måste upp med en Pingle högvolymare eller ordna grövre flöde på annat sätt.

Öppna upp luftflödet till tanken om det piper, du får vakum i tanken...

Provade att skruva isär tanklocket och plockade bort den lilla gummiflärpen som utgör backventil för tankluftningen. Ingen skillnad. *suck!*
Hade ändå trott att soppapumpen skulle orka dra fram nog soppa ur kranen, men tydligen inte.
Då får det väl bli en pinglekran så snart budgeten tillåter..

Nu vet jag inte hur kranen på din hoj är gjord, men på min GSX blev det en jäkla skillnad på flödet när jag rensade bort allt som hade med vaccumstyrningen att göra. Nackdelen är att kranen inte går stänga längre men det är ett billigt alternativ till en pinglekran.

Tack för tipset, men det törs jag inte. Min första variant av kran var en egentillverkad armatur med både 10mm rör för soppa ut och ett böjt 8mm rör för returen. Idén var att använda något slags separat kran på slangen när jag hittat en som inte löses upp av bränslet (har provat vanlig kulventil, funkade inte..). Hoppades då att pumpen skulle hindra soppan att rinna till och byggde glatt vidare med resten. När jag senare vid ett tillfälle skulle testa en sväng och tryckte på startknappen lät startmotorn "nj!" men motorn gick inte runt.. Då drog jag mig till minnes något jag läst om hydraulisk låsning som innebär att om en cylinder står med öppen insugsventil inför kompressionsfasen och dess förgasare har en kass flottörventil fylls cylindern med flytande bränsle. När man sedan försöker starta kröks vevstaken till ett C eftersom vätska inte kan komprimeras (har sett bilder på sådana vevstakar). Nu verkar jag sedan dess ha fått mina flöttörventiler att täta efter lite skruvande, men jag kommer definitivt inte att chansa på det. 2:ans cylinder visade sig vid det tillfället nämligen vara full av E85 och med stiften ur skickade startmotorn upp en hel fontän som stänkte ner halva verkstan och hela hojen.. Vevstaken hade klarat sig som tur var.

Jag väntar hellre tills jag får tag i en bättre kran än tar risken igen. Har helt enkelt inte tid att byta en vevstake den här säsongen.

Begagnad pingle till salu någon?:)

Säger som de andra: Den går tomme efter ett tag då du har för dåligt tillrinning.
Kör INGA fler fullgasrepor innan du fixat detta! :död

Back