GPZ900R som dör utan förvarning

RikardR

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GPZ900R / FZS1000
Hallå där!
Ny på forumet och hoppas kunna få lite experttips av någon som har haft MC längre än 8 timmar :)
Hämtade min GPZ900R idag årsmodell 1985, skulle köras ca 6mil, men efter ca 3 mil så tvärdog den, inte ett liv.
Startmotorn drog runt men inte en tillstymelse tll tändning.
Iväg och hyrde släp, tillbaks till hojen, var naturligtvis tvungen att provstarta, gick som en klocka.
Körde ytterligare 1 mil, tvärdog. Körde släp restn av vägen.
Har någon lite matnyttig info om detta problem?
 
RikardR skrev:
2369578 Hallå där!
Ny på forumet och hoppas kunna få lite experttips av någon som har haft MC längre än 8 timmar :)
Hämtade min GPZ900R idag årsmodell 1985, skulle köras ca 6mil, men efter ca 3 mil så tvärdog den, inte ett liv.
Startmotorn drog runt men inte en tillstymelse tll tändning.
Iväg och hyrde släp, tillbaks till hojen, var naturligtvis tvungen att provstarta, gick som en klocka.
Körde ytterligare 1 mil, tvärdog. Körde släp restn av vägen.
Har någon lite matnyttig info om detta problem?

hahaha! jag har samma problem just nu :tungan
Fast, numer så går den inte igång alls - startmotor går runt etc etc. men men, tummenmittihanden-detaljer må så vara, men jag har bokat tid för min sugga :tungan
Komisk detalj, inlägget det hänvisas till är numera i min ägo :D
 
Last edited:
ewook skrev:
2371054 hahaha! jag har samma problem just nu :tungan
Fast, numer så går den inte igång alls - startmotor går runt etc etc. men men, tummenmittihanden-detaljer må så vara, men jag har bokat tid för min sugga :tungan
Komisk detalj, inlägget det hänvisas till är numera i min ägo :D

Tack för den passningen:rolleyes:
Tänkte ha hojen att övningsköra på, lite trist om man bara kommer tre mil åt gången. Hittade faktiskt skräp i luftningen för tanken, får se om det hjälper.
Vore kul att höra vad dom hittar för fel på din.
Mindre komisk detalj, hade ägt hojen i ca 1,5 tim när det började strula:mad:
 
RikardR skrev:
2369578 Hallå där!
Ny på forumet och hoppas kunna få lite experttips av någon som har haft MC längre än 8 timmar :)
Hämtade min GPZ900R idag årsmodell 1985, skulle köras ca 6mil, men efter ca 3 mil så tvärdog den, inte ett liv.
Startmotorn drog runt men inte en tillstymelse tll tändning.
Iväg och hyrde släp, tillbaks till hojen, var naturligtvis tvungen att provstarta, gick som en klocka.
Körde ytterligare 1 mil, tvärdog. Körde släp restn av vägen.
Har någon lite matnyttig info om detta problem?

Trist! Många av oss här på SH har haft en sådan båge som du, även jag.
Frankrike, Norge, Danmark, Bornholm osv och dessutom ett antal gånger i vissa fall. Och.... aldrig några bekymmer under dessa resor. Sannolikt har du haft otur, hoppas det löser sig, det är en bra hoj.
 
Har (nästan) samma motor som GPZ 900 på min ZL 1000. På andra sidan det stora vattnet är min modell ökänd för sina tändningsproblem. Min har roat sig på följande sätt: Går bra, går orent, hackar, dör. Startar inte man lessnar, sen startar den igen och går som ett skott. Hade jag inte vart kär i maskinen hade den blivit skrot för länge sen.
Att kolla tändsystemet och byta tändkablar gjorde mig hellycklig och löste mina problem!
/H
 
RikardR skrev:
2376314 Tack för den passningen:rolleyes:
Tänkte ha hojen att övningsköra på, lite trist om man bara kommer tre mil åt gången. Hittade faktiskt skräp i luftningen för tanken, får se om det hjälper.
Vore kul att höra vad dom hittar för fel på din.
Mindre komisk detalj, hade ägt hojen i ca 1,5 tim när det började strula:mad:

lol. försökt övningköra med min med ;) tanken är urblåst på min, likväl andra småkontroller. ska kolla upp förgasarna ordentligt nu, ventilspelet samt att jag innan kommer byta tändprylar.
 
ewook skrev:
2377188 lol. försökt övningköra med min med ;) tanken är urblåst på min, likväl andra småkontroller. ska kolla upp förgasarna ordentligt nu, ventilspelet samt att jag innan kommer byta tändprylar.
Fick tipset idag att det skulle bero på ventilspelet, fixar det ikväll och meddelar hur det gick...
 
RikardR skrev:
2378275 Fick tipset idag att det skulle bero på ventilspelet, fixar det ikväll och meddelar hur det gick...
Var det ventilspelet?
Mycket nyfiken för jag har samma problem med min GPZ 900.
Jag funderar på om det kan vara glapp i dödarknappen? Lite WD-40 Kanske.
 
leffeny skrev:
2385220 Var det ventilspelet?
Mycket nyfiken för jag har samma problem med min GPZ 900.
Jag funderar på om det kan vara glapp i dödarknappen? Lite WD-40 Kanske.
Vet inte än, hoppas hinna starta ikväll, gör ett inlägg när jag vet mer.
Däremot så var det inga stora fel, insuget på 4:an var värst, där fanns det inget spel alls, övriga var hyfsade, lite små spel kanske men inom marginalerna.

Har provstartat, går betydligt bättre:) . Men jag fixade till tändkablar, drog åt lite slangklammer och annat, så jag vet inte riktigt om det var just ventilerna som gjorde det.
Skall provköra i helgen tror jag, får se hur långt jag kommer.
Hör av mig när jag vet mer.
 
Last edited:
leffeny skrev:
2385220 Var det ventilspelet?
Mycket nyfiken för jag har samma problem med min GPZ 900.
Jag funderar på om det kan vara glapp i dödarknappen? Lite WD-40 Kanske.
Har testat, verkar fungera efter ventiljusteringen, upptäckte även att den är känslig för hur gott skick batteriet är i. Gick inte att starta efter att man kört ca 2km och sedan stannat för att tanka, drog ur batteriet helt.
Köpte startkablar och kopplade mot bilen, då startade den på först snurren.
 
RikardR skrev:
2369578 Hallå där!
Ny på forumet och hoppas kunna få lite experttips av någon som har haft MC längre än 8 timmar :)
Hämtade min GPZ900R idag årsmodell 1985, skulle köras ca 6mil, men efter ca 3 mil så tvärdog den, inte ett liv.
Startmotorn drog runt men inte en tillstymelse tll tändning.
Iväg och hyrde släp, tillbaks till hojen, var naturligtvis tvungen att provstarta, gick som en klocka.
Körde ytterligare 1 mil, tvärdog. Körde släp restn av vägen.
Har någon lite matnyttig info om detta problem?
Hej,intresserad av en HAYNES REP.handbok till nämnda modell?
hälsn holm44@telia.com
 
för att stjäla tråden lite - gjorde en ventiljustering samt genomgång av förgasarna vilket löste mina problem. dock så sitter blandarskruvarna lite... erhm, ja, o-bra. så jag får väl troligen slänga in den igen så dom får plocka loss bryggan o smörja upp dom.
 
Nu har jag provkört, ventiljustering och nytt batteri gjorde susen. Dock så dog den igen, men vi kunde snabbt konstatera att den inte fick tillräckligt med soppa.
Kran rakt ner, så gick den hur bra som helst:tummenupp
Man börjar känna att det kanske var ett bra köp trots allt:)
Kan tilläggas att när den inte fick ordentligt med bränsle så hade den en tendens att bli lite varm.
 
RikardR skrev:
2425345 Nu har jag provkört, ventiljustering och nytt batteri gjorde susen. Dock så dog den igen, men vi kunde snabbt konstatera att den inte fick tillräckligt med soppa.
Kran rakt ner, så gick den hur bra som helst:tummenupp
Man börjar känna att det kanske var ett bra köp trots allt:)
Kan tilläggas att när den inte fick ordentligt med bränsle så hade den en tendens att bli lite varm.
Helt naturligt, bränslet kyler motorn.
Kolla även om det sitter något eftermonterat bränslefilter.
Om det är av biltyp så funkar det inte på en hoj.
 
BMW R90s skrev:
2425709 Helt naturligt, bränslet kyler motorn.
Kolla även om det sitter något eftermonterat bränslefilter.
Om det är av biltyp så funkar det inte på en hoj.

Tackar för tipset, skall kika på det:tummenupp
 
Back
Top