gpz600r startar inte

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej.

Har haft en gammal kawa 86 gpz600r sedan april typ.. Tog kk i början av juni och har kört sedan dess utan problem. Den har bara gått 3500 mil och har funkat helt prickfritt. Min kompis som kan hojar tyckte jag hade tur som hittat en i så bra skick.

När jag kom ut och skulle starta den idag (använde den senast för en vecka sen pga vädret) så startade den inte. Startmotorn (om det heter så på mc också) rullade på men dog snabbt ut. Efter att ha testat igen dog den ut snabbare och till sist klickade det bara. MC:n startade ingen av gångerna.

Min första tanke var att batteriet höll på att ge upp men belysning och sådant funkade felfritt. Klickandet i slutet kom från batteriet under sadeln, som jag dessutom inte kommer åt då det kärvar. Det går komma åt men kräver lite arbete så jag avvaktade. Vad kan felet vara ni som är kunniga? Den har stått i garage hela tiden, dock inte värmegarage.

Är det batteri, startmotor eller annat? Jag kan inget om hojar än tyvärr så hade gärna lämnat in den, men lite svårt när den inte går att få igång.

Värt att tillägga är att batteriet är nybytt sedan hösten.

Last edited:
Ladda batteriet, det låter som att det är helslut. Testa om den startar med startgas. Det som klickar är reläet till startmotorn.

Tack.

Har tyvärr ingen batteriladdare. Finns det nån vettig på Biltema för vettigt pris? Vill inte beställa då jag vill ha det snabbt, samt har knappt några pengar alls denna månad.

Ser att de har en för 399, en för 699 och en för 90. Vilken skulle funka/inte funka? Det för 90 är väl lite väl kasst, men det för 399 står det exakt samma om som det gör på det för 699

Last edited:
Nu när batteriet är laddat går startmotorn normalt men hojen startar ändå inte. Det är som om den inte får bensin eller nåt. Nån som har en idé vad det kan vara?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti