GPZ1100 83,Släcka Low level Battery lampan?

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Har nyss köpt en totalrenoverad GPZ1100 (Untitrack) från 83 och allt funkar kanon utom en grej, LCD Kontrollfönstret varnar för dåligt batteri.
Vad jag vet så Varnar den egentligen för Low Battery Fluid level.
Och på de gamla batterierna skulle det tydligen finnas ett hål med en liten sensor"pinne" man körde ner, men eftersom det inte finns såna batteri längre så undrar jag följande....

Är det någon som vet hur man ska få lampan att sluta blinka?
Då det e oehört störande med en stor röd fyrkantig varningslampa som
bländar en när man kör.

Har provat att jorda kabeln men det hjälpte inget alls, och köra ström bakvägen genom nåt kan kanske skada mer än göra nytta så det har jag inte vågat..

Ska kanske tillägga att sensor pinnen inte finns kvar utan är bara en sladdstump med en kontakt"hane".

Tacksam för svar!!
 
Jag har ett sådant gammalt batteri. IOF till en Suzuki 1100 och det är slut men jag tänkte tipsa dig om vad du kan leta efter.

Det är ett YUASA SYB14L-B2

På sladden från givaren som sitter i ena cellen sitter det ett motsånd. Har tyvärr glömt hur man tolkar värdet på motstånd så jag vet inte hur många ohm det är är.

Googlade lite snabbt och hittade tex detta
http://www.batteripoolen.se/ProductInfo.aspx?ProductID=309&productGroup=3&r=Batterier&s=MC

Hoppas det löser sig
 
Last edited:
Kanon... tack för hjälpen.. Måste maila och fråga om dom kan mäta motståndet i deras batteri så kanske man kan trycka på ett motstånd ist!

om någon nu redan råkar veta motståndet får gärna skriva det!
 
Last edited:

Inte så bra, då den även blinkar ifall något annat går sönder..
1st varningslampa till en mängd olika givare, men dock även en liten indikations lampa till varje givare som lyser"svagt" om nåt strular.

80-tals hightech
 
Hej.
Kolla om du kan hitta ett kopplingsschema till din hoj, för att koppla rätt.
Sukisuki från 80-talet med batterinivåkontrollampa ska ha, om jag minns rätt, ett 270ohm motstånd på kabeln som sen ansluts till pluspol på batteriet.
Som alltid viktigt att koppla rätt :D

Vid osäkerhet labba med högre motståndsvärden= lägre kortslutningsström. Ex. 270ohm ger 4,4mA ström (i ett 12VDC system)vilket inte är så mycket.

mvh
Jerry
 
Japp ska kolla om det fins något motstånd liggandes nånstans...
Ska även kolla om det är 12v i sladden, vilket jag inte tror att det är då jag provat att jorda den men ingen antydan till gnista!
 
Japp ska kolla om det fins något motstånd liggandes nånstans...
Ska även kolla om det är 12v i sladden, vilket jag inte tror att det är då jag provat att jorda den men ingen antydan till gnista!



Hade inte 12v i sladden som hänger löst!

Har hittat ett motstånd om jag tyder det rätt på 330ohms +-5%
orange orange brun guld..

Det e ju skit litet i storlek, men det ska nog va så!
 
Om det är enligt sida 2 i denna PDF så borde lampan slockna om du drar din kabel till +12V. Men lägg på ett motstånd mellan för säkerhet skull (~500-1000Ohm). Det borde räcka för att transistorn ska öppna.

Om du hade ett elschema på hojen skulle det underlätta :)
 
Last edited:
Och vill den ha något specifikt värde så sätt på en potentiometer och skruva på den tills lampan slocknar :-)
 
Detta lät ju faktiskt intressant..
Kikar lite på en sida http://www.electrokit.se/?gclid=CLzIreyFoKMCFQWA3godFV7Uow Kändes mest smidigt med denna lösningen!

Blev en upp till 1kohm! Borde räcka för att inte pajja något?!

Löste problemet, behövs ingenting.
Direktström ger den rätt värde. Gjorde bara en
Skarv från battlampan till batteri plus.
Men med hjälp av potentiomern tog jag iaf
Bort alla risker.

Så nästa som får detta problem, direkt ström från
Batteriet så slocknar lampan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top