Gpz vs Gpx

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Vad skiljer dessa åt ?

Jag sitter och letar gpz 600r men finner då gpx 600r, dom ser ju onekligen snarlika ut!

När man kollar årtalen verkar det inte finnas några äldre gpx´or och inte hellre några yngre gpz´or, är det bara så att vid 1986 nångång blev gpz omdöpt till gpx ? :va

Jag har haft en GPX600R (-90 tror jag). Det är en vaggram i stålrör på den, jag tror det var aluram på GPZ faktiskt. Lite udda att dom gick från alu till stålrör.

Väcker tråden lite dåråå

Så, vad det det enda ?
Jag vet att ni kan så kom igen.

Det är nu så att med 90% säkerhet blir antagligen en gpz 600r eller gpx600 alternativt gpx750 lagom till vintern eller våren.

Så vilken ska man välja ?
gpx och gpz verkar ju ligga i samma prisklass, trots att gpx är nyare. Väljer man dock denna kan man inte classic försäkra.

Någon som har lite erfarenhet av någon av dessa ??

Haft en Gpz som min 2:a hoj. Helt underbar och gick fort som fan. Toppade strax över 180! Den ultimata sporthojen trodde jag ett tag. Sen skaffade jag Zx9 och insåg att jag inte visste nåt alls om drag i en hoj :rolleyes:
Nog om den parantesen. Stämmer att Gpz blev Gpx sen. En i mitt tycke fulare hoj. Vad de är kända för är mjuka ventilsäten så det är rätt tätt mellan ventiljusteringar. Gör inte så mycket då det är skruvad inställning så man slipper shimsa, tar en halvtimme-timme så är det klart. Helt OK väghållning och sportig att köra även om det inte går att jämföra med modern maskin. Men den var kung på sin tid och det räcker för att ha kul även idag. Vill man fläska på extra kan man slå på ett par feta 160 mackor bak för att få rätta stuket :)

Jag har haft en GPZ600R och det var en helt OK hoj!
Kan ju som sagt inte mäta sig med dagens hojar men med en duktig förare så kan den hänga på rätt bra.
(växellådan pajade för mig men det är nog ingen generell svaghet utan min vanliga otur :död )

tjockisbulle skrev:
Vad skiljer dessa åt ?

Jag sitter och letar gpz 600r men finner då gpx 600r, dom ser ju onekligen snarlika ut!

När man kollar årtalen verkar det inte finnas några äldre gpx´or och inte hellre några yngre gpz´or, är det bara så att vid 1986 nångång blev gpz omdöpt till gpx ? :va

Bikes beg-test:

här

(edit: antagligen högre upplösning än vad din läsare klarar, klicka för att zooma).

Last edited:
tjockisbulle skrev:
är det bara så att vid 1986 nångång blev gpz omdöpt till gpx ?

min gpz (visserligen 500 men ändå) är av årsmodell 1991, så den teorin stämmer nog inte.. vet tyvärr inte vad skillnaderna är

nej, orkade inte läsa hela artikeln, eftersom den var så stor så man var tvungen att scrolla hit och dit hela tiden..
stod det där?

Har du kollat på GPX 750 R nånting? Den byggdes 87-88, har 106 hästar, och väger inte mycket mer än de 600:or du beskriver. Kanske inte är så mycket dyrare med en 750? :)
GPX:en ersattes för övrigt sen av ZXR:en -89. Den har i stort sett samma motor, men annan topp och omgjord ventilstyrning.

scud skrev:
nej, orkade inte läsa hela artikeln, eftersom den var så stor så man var tvungen att scrolla hit och dit hela tiden..
stod det där?

Ja. Det var ju därför jag postade den.

Men denna skalan kanske blir lättare (klicka här )

Kör du Internet Explorer så kommer den säkert att försöka skala om men nu torde det räcka att zooma en gång (dvs välja "verklig storlek") så blir det lämplig skala och man ska kunna läsa utan att behöva skrolla mer än i höjdled.

pjohan skrev:
Ja. Det var ju därför jag postade den.

Men denna skalan kanske blir lättare (klicka här )

Kör du Internet Explorer så kommer den säkert att försöka skala om men nu torde det räcka att zooma en gång (dvs välja "verklig storlek") så blir det lämplig skala och man ska kunna läsa utan att behöva skrolla mer än i höjdled.

nu var det mycket bättre, kör firefox men man zoomar även där..

scud skrev:
min gpz (visserligen 500 men ändå) är av årsmodell 1991, så den teorin stämmer nog inte.. vet tyvärr inte vad skillnaderna är

Gpz 500 har i princip inget med gpz600 att göra (däremot betydligt mer med gpz400). Den är ju en twin och tillverkades ända fram till för något år sedan (eller tillverkas den än? 2002 är sista modell jag sett något om), även om den gjordes om rejält någon gång i mitten på 90-talet.

Gpz600 såldes enligt bike i Sverige 85-87 och är modell zx600A
Gpx600 sålders enligt samm källa i Sverige 88-94 och är modell zx600C

scud skrev:
nu var det mycket bättre, kör firefox men man zoomar även där..

Kör också firefox men gav instruktioner för Explorer då dom flesta fortfarande kör den appen.

Nåja, grunproblemet var att jag valde fånigt hög upplösning. 300dpi funkar inte om man ska visa på skärm (om inte originalet är jävligt litet)

pjohan skrev:
Kör också firefox men gav instruktioner för Explorer då dom flesta fortfarande kör den appen.

Nåja, grunproblemet var att jag valde fånigt hög upplösning. 300dpi funkar inte om man ska visa på skärm (om inte originalet är jävligt litet)
:felämne nu har jag dessutom så kass skärm så allting är jättestort.. :felämne

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck