GPZ som e svårstartad...

KLobble

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 -07
Jag införskaffade en kawa GPZ 600R -85 i måndags och har nu upptäckt att den är lite knepig när man ska starta den. Första försöket går den igång hur fint som helst. Men om man sen är dålig med att choka så den dör, så är det precis som om batteriet inte har mer kraft för att få gång maskineriet. Man hör att den försöker allt vad den kan, men det räcker inte till.
Jag bytte batteri i onsdags, men det blev inte mycket bättre för det.

Undrar om det brukar vara så på dessa gamlingar eller om det är nåt som är tokigt... :va

Min startar hur lätt som helt any time.
Dock har jag varit o pillat lite på den nu, så det är glapp mellan luftburken o förgasaren. Dvs så att den går lite snålt, det har bidragit till att det har tagit nån sekund längre att få igång fanskapet.

Kolla ventilspelet, har för mig att den blir svårstartad på varm motor om man har för tajt ventilspel.

Nu har jag visserligen en 500S och inte en 600R. Det är väl rätt stor skillnad mellan dessa 2 hojjar?
Iallafall så går min inte att starta när batteriet e lite dåligt. Man kan ju aldrig va helt säker på att det nya batteriet e helt friskt. Prova att koppla kablar till en bil och se om den går igång lättare då.

Min hoj stod nämligen och snurrade på ganska friskt på startmotorn, men den orkade inte igång ändå. Kablade från bilen och den skuttade igång direkt! (nu är batteriet laddad och allt funkar prima, bortsett från allt annat skit med den moppen).

KLobble skrev:
så är det precis som om batteriet inte har mer kraft för att få gång maskineriet.

Menar du att batteriet inte orkar dra runt startmotorn...

KLobble skrev:
Man hör att den försöker allt vad den kan, men det räcker inte till.

... eller menar du att startmotorn snurrar på men att motorn aldrig går igång?

Ett vanligt fel på GPZ-orna av bland annat din årsmodell är att ventilerna blir deformerade pga för mjukt material. Dvs de håller inte tätt längre. Då kan den bli svårtstartad. Startmotorn går och går, men motorn går aldrig igång. Lösningen, för mig iaf, var att byta ventiler.
Kommer inte ihåg om det var både ut- och in-ventilerna, eller om det bara var den ena typen.

startmotorn snurrar men motorn går inte igång, är vad jag menar!!

men den startar alltid på första försöket. Det är bara om den dör (dåligt med choken) eller om jag stänger av den direkt efter första starten som den inte vill....

Har dock börjat lära mej att inte snåla med gas och choke vid start, efter att ha behövt springa igång den ett antal gånger

KLobble skrev:
startmotorn snurrar men motorn går inte igång, är vad jag menar!!

men den startar alltid på första försöket. Det är bara om den dör (dåligt med choken) eller om jag stänger av den direkt efter första starten som den inte vill....

Har dock börjat lära mej att inte snåla med gas och choke vid start, efter att ha behövt springa igång den ett antal gånger

Prova att starta med hjälp av en bil.. då märker du ju om det har med elen att göra, eller om det är något annat.

Ska nog prova med bilbatteri...!

Är det några konstigheter eller bara till att koppla bilens plus till mc:ns plus och bilens minus till mc:ns ram??

KLobble skrev:
Ska nog prova med bilbatteri...!

Är det några konstigheter eller bara till att koppla bilens plus till mc:ns plus och bilens minus till mc:ns ram??

Jag kopplade bara så som du skrev, fast direkt till batteriet (ja ja vet, aja baja!).
Kolla bara så det är 12V och att jorden är -, man vet ju aldrig med bil- och hojtillverkare, engelska bilar brukar väl ha + som jord? Tråkigt att bränna delar av elsystemet för att man inte orkade kolla vad som är + och dessutom spänningen på skiten.

Garanterat dags för en ventiljustering. Måtten ändras beroende på om motorn är kall eller varm.
Enkel procedur på dessa moppar. Av med ventilkåpan och sen en liten insexnyckel och bladmått. Går på en trekvart när man är van.

Lycka till.

Edit* Felet med GPz-orna är inte ventilerna i sig utan att ventilsätena är för mjuka så att ventilerna äter sig in i materialet. Justering en gång om året brukar räcka bra länge innan nån större renovering krävs.

Last edited:
Johan skrev:
Garanterat dags för en ventiljustering. Måtten ändras beroende på om motorn är kall eller varm.
Enkel procedur på dessa moppar. Av med ventilkåpan och sen en liten insexnyckel och bladmått. Går på en trekvart när man är van.

Lycka till.

Edit* Felet med GPz-orna är inte ventilerna i sig utan att ventilsätena är för mjuka så att ventilerna äter sig in i materialet. Justering en gång om året brukar räcka bra länge innan nån större renovering krävs.

Varför skulle motorn bli svårstartad? borde ju inte vara SÅ stor skillnad bara för att ventilerna står lite fel. Klart motorgången blir fel och kanske lite trögare att starta, men den borde gå igång tycker ja. Men det är som du säger, inte särskillt svårt att åtgärda/kontrollera.

scud skrev:
Varför skulle motorn bli svårstartad? borde ju inte vara SÅ stor skillnad bara för att ventilerna står lite fel. Klart motorgången blir fel och kanske lite trögare att starta, men den borde gå igång tycker ja. Men det är som du säger, inte särskillt svårt att åtgärda/kontrollera.
Justeringen görs ju på 1/100 mm (eg lite grövre +-5/100 räcker men ändå) Några ventiler som ligger precis på gränsen till att vara stängda vid kall motor kan mycket väl expandera några hundradelar vid varm motor vilket ger öppna ventiler vid varmstart = inge komp = inge start.
När motorn väl är igång så går den men inte fullt lika bra (min GPz tappade >30 blås toppfart och blev svårstartad när det var dags att justera)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år