Gpz fyller en cylinder med bensin

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Hej!
Far min har en gammal kawasaki gpz 900 som stått i några år som jag har lovat hjälpa honom få gång på igen.

Har inte kollat på den nått ännu.

Men problemet med den när han slutade köra med den var att den fyllde en cylinder med så mycket bensin att startmotorn inte gick runt.

Någon som vet vad det kan vara?

Tycker att det borde komma bensin ur nått dreneringsrör på förgasaren om det är flotören som hängt sig
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Bensinen kommer rimligen från förgasarna så uppenbarligen häller dessa förgasare hellre in bensinen i motorn än ut i ett dräneringsrör. Det varierar.

Kolla att flottören rör sig som den ska samt är hel och att dess nålventil tätar i sitt säte. Med tanke på att hojen stått några år efter att ha blivit undanställd med förgasarproblem kanske du ska fundera på att riva samtliga förgasare för rengöring och kontroll medan det är mekarväder.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kolla också om hojen har en vacuumstyrd bensinkran. I dessa sitter ett membran, går det sönder kan bränsle rinna i vacumslangen som ofta är inkopplad nedströms en av förgasarna. Denna cylinder blir då förstås full med bensin trots att det inte behöver vara ngt fel på ngn av förgasarnas flottörmekanism.
 
Last edited:

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Tack för tipsen skall kolla upp vakuumslangen och flottörmekanismen plus göra rent förgasarna
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Hade samma problem på min kawa för några år sedan och då var det flottörerna som inte tätade så bensinen rann igenom och in i cyllen/cyllerna.
Glömde priläget i någon vecka så var motorn full av bensin med :-(
Tömde ut allt och den funkade som vanligt bortsett ifrån den flödade över ibland när jag körde så då gick den bara på 3 eller 2 cyllar innan bensinen blåstes bort och den gick normalt igen , rev förgasarna och bytte flottörtätningen och efter det funkade den som normalt igen ,
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top