GPZ:an vägrar starta...?

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Yamaha XSR900
Min kära Kawa GPZ 500s började med att rycka eller den tappade snarare effekt korta stunder, jag åkte hem och var arg en stund men gick senare ut och provade om det mot all förmodan hadde blivit bättre men då tokvägrade den att starta... Grrrrrr....

Någon som vet om det är något stadardfel?

Mvh//Hinken

Destuvärre inte.
Men det skulle ha varit bekvämt.
Inte sant...

Känndes det som om den tappde lite mer än halva effekten?
Då var det nog en av cylindrarna som la av, troligen beroende på tändfel eller förgasarfel. (Mer än halva effekten för att cylindern som inte funkar bromsar en del.)
Kolla om tändstiften tänder och om du har bränsle i förgasarna genom att kolla om det rinner ut bensin när du öppnar skruvarna i botten på förgasarna.

Hinken skrev:
Min kära Kawa GPZ 500s började med att rycka eller den tappade snarare effekt korta stunder, jag åkte hem och var arg en stund men gick senare ut och provade om det mot all förmodan hadde blivit bättre men då tokvägrade den att starta... Grrrrrr....

Någon som vet om det är något stadardfel?

Mvh//Hinken

Kan mycket väl vara ett så enkelt fel som att där är en spricka på vakumslang mellan motor/förgasare/bensinkran, alternativt att en sådan slang lossnat.

Ställ bensinkranen i läge "Pri" (flödar bensin in till förgasarna, jämfört med "On" och "Res" som bara öppnar när det bildas vakum från motorn i normal drift).
Går motorn plötsligt riktigt bra (nåja, hyfsat iaf) så är felet identifierat.
Byt skadad slang!

Anm.: Det är inte bara problem med att bensinkranen inte öppnar som den skall, ifall en vakumslang lossnat, utan även för att det blir en sämre respons när trottlarna skall lyfta.

Är det elektronisk tändning eller mekniska brytarspetsar?

Kom problemet efter att du hade tankat bensin? Nu när det har varit väldigt fuktigt en längre tid så har det bildats väldigt mycket kondens/vatten på de underjordiska cisternernas kalla väggar och det hamnar slutligen i din bensintank (som går pissigt och tanken rostar sönder). Blanda i 2% Skogsstjärnan, metanol, K-sprit etc i din bensin.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back