GPZ 900r centralstöd

fällan1

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2013
Ort
aneby
Hoj
86 Kawasaki gpz 900-r
Hej. Ny hojägare här. Köpt en gpz nyligen. Problemet är att centralstödet ligger an mot kedjan. Är det något "övre" stopp som saknas? Tacksam för tips.
 
Hej!

Jag tror att det kan vara kedjan som är för slak och släpar mot stödet.
 
Tack för svaret, men det är inte kedjan. Stödet trycker upp kedjan längre. Kan det bero på att det sitter ett 4-1 system?
 
Tack för svaret, men det är inte kedjan. Stödet trycker upp kedjan längre. Kan det bero på att det sitter ett 4-1 system?
Nej, om inte han som monterade 4-1-systemet gjorde något jävligt fel så beror det inte på det. Varför skulle det inte kunna bero på att kedjan är för slapp? Risken att kedjan har blivit för slapp är väldigt mycket större än att stödet plötsligt går att fälla upp alldeles för långt.
 
Kedjan går inte att spänna så mycket. Tidigare ägare har satt ett "stopp" på sidostödet. Detta gör dock att när jag skall fälla sidostödet måste jag ta ner centralstödet och trä förbi sidostödet med handen, och sedan likadant åt andra hållet. Fungerar men känns bökigt.
 
Tjenare. Schysst att du köpt en GPz. Kolla så gummikudden sitter kvar. På min saknades den både för mitt sidostöd och integrerade depåstöd.
 
Tjenare. Det sitter en gummikudde på sidostödet, ej på centralstödet. Var skall det sitta?
 
Hepp.

Om du kollar på centralstödet, följer den "pinne" som du trampar på när du fäller ner det, en bit in op denna är det som en klack med ett hål i. Fäll upp stödet och se vart denna klack träffar, där skall det sitta en gummikudde och en bit framför denna sitter kudden för sidostödet.
Ny finns att köpa här

Jag tänker beställa en hel del därifrån, bla dessa gummikuddar. :tummenupp
 
Kanon. Tack för hjälpen. Där har jag bara en "tom" klack med hål i. Skall kolla detta i morgon kväll.
 
Att stödet tar i kedjan beror på att det sitter ett 4-1 system på hojen. På originalavgassystemet sitter det en gummiklack som centralstödet ska vila mot. Det ska inte sitta någon gummiklack på stödet.
Antingen skruvar du bort centralstödet eller så tillverkar du ett stopp för centralstödet, på det Laser 4-1 jag hade på min gpz var det med ett "stativ" som centralstödet vilade mot.
 
Last edited:
Ok, då monterar jag nog bort stödet till o börja med. Tack för hjälpen. Misstänkte att detta var problemet.
 
Så lite så, kul att du har en gpz, det var min första hoj som jag också körde upp på strax efter 18-årsdagen. Många roliga minnen med den. Lycka till!
 
Tack från en "gubbe", snart 60 och första hojen. Kan nog behöva vända mig hit ibland.
 
Om jag kommer ihåg rätt måste du ta bort ditt 4-1 för att få ut den ena bulten till centralstödet. Men jag kan ha fel :tungan
 
Om jag monterar bort centralstödet, går det då att använda det sk depåstödet som Biltema säljer? Kan vara bra att ha hojen upprätt när man skall meka.
 
Det skulle jag tro, depåstödet lyfter ju på svingen strax framför hjulaxeln. Det som kan ställa till det är om depåstödet är för brett för svingen. Jag vet inte hur pass mycket det går att justera depåstödet från Biltemas i bredd.
 
Kanon. Tack för hjälpen. Där har jag bara en "tom" klack med hål i. Skall kolla detta i morgon kväll.

Japp den "klacken" skall vara tom, det var punkten denna klack träffar som avsågs.
Som föregående trådskrivare skriver 4-1 kan göra att dessa punkter inte "finns"
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top