GPZ 900 R 17/17" modifikation

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Har börjar skissa lite på vad som behövs för att få lite mer normala hjul på gammelGPZ´n.

Det finns en hel del trådar om det på www.gpz900r.org, men trots att min engelska normalt sett är god så går jag bet på endel av de tekniska termerna som används.

Hur som helst.. Är det någon här om gjort en liknande modifikation, vilka delar har används, hur mycket filande är det ?

Vilka skall man kontakta för stort utbud av delar ? Skrotar ?

Tanken är att byta ut Svingen och framgaffeln(mot en USD).

Jag har 17" hjul, gaffel och bromsar från zzr600, men det är konventionell gaffel och originalsving.

Ugluk skrev:
Jag har 17" hjul, gaffel och bromsar från zzr600, men det är konventionell gaffel och originalsving.

Ja..det kanske är en sådan modifikation man skulle ta och börja med. Har du bytt ut dämparen bak också ? Vore intressant med lite bilder på hur det ser ut.

Jag har en ZZR 1100-fälg bak (17x5,5"), det var inte speciellt mycket jobb med att få det att passa.
Orginalbakaxeln på GPZ är 17mm och på ZZR är den 20mm så man måste antingen "sleeva" orginalaxeln med ett 20x1.5mm rör eller kapa av och gänga om ZZR-axeln då den är lite för lång.
Sen måste man svarva ner delen som drevet sitter på för att det ska linjera med framdrevet, jag har även monterat ett framdrev från en ZX-10 då det har lite offset och flyttar ut kedjan en bit, det måste man göra om man vill köra med bredare än 170-däck.
Sen är det bara att göra ett par distanser att ha mellan swingen och fälgen samt att modifiera bromsokshållaren lite (om man kör med orginalok dvs., ska man ha nåt annat ok kanske man måste tillverka en okhållare.)
Fälgar som funkar är ZZR 600 och 1100, 5" resp 5.5" breda, jag har även hört om en som monterat en 6" bred bakfälg från en ZX-7R men det känner jag inte till några detaljer om.

Micke_Lindstrom skrev:
Jag har en ZZR 1100-fälg bak (17x5,5"), det var inte speciellt mycket jobb med att få det att passa.

Hur brett bakdäck för man plats med i originalswingen ?... Har du kvar original framdäck ?.. hur ändras hojjens beteende ?

Shogo skrev:
Hur brett bakdäck för man plats med i originalswingen ?... Har du kvar original framdäck ?.. hur ändras hojjens beteende ?
Swingen ser ut att kunna ta ett 190-däck utan problem, men då hamnar nog kedjan rätt nära däcket trots att man kör med framdrev med offset, det är nog bäst att hålla sig till 180 så att man har lite marginal.
Jag kör med orginalfälgen fram med ett 120/80 -16 Avon AV45, så det är radialdäck även fram, det ska ju kunna påverka köregenskaperna negativt att blanda radial- och diagonaldäck.
Med det verkar vara det enda radialdäcket i den dimensionen så det finns inte så mycket att välja på och 130/70 ska visst inte bli speciellt bra om man kör med på 2.5"-fälgen.
Om man inte vill byta fälgen till 17" så kan man ju bredda orginalfälgen till 3.5" så det går att använda 130/70 -16 som det verkar finnas lite större utbud på.
Samtidigt som jag bytte bakfälgen så monterade jag en ZZR1100-dämpare som är lite längre än orginaldämparen så hojen blev lite högre bak än standard.
Köregenskaperna är mycket bättre efter modifieringarna, hojen styr snabbare och ger mer förtroende när man pressar lite i kurvorna.

Shogo skrev:
Ja..det kanske är en sådan modifikation man skulle ta och börja med. Har du bytt ut dämparen bak också ? Vore intressant med lite bilder på hur det ser ut.
Bilder på hojen finns här, och beskrivning av min fulmeckshöjning av baken här.

Dämparbyte mot en ny ZZR1100-dämpare blir det nog i vinter. Min originaldämpare har trots allt gått över 10000 mil..

Edit: Micke, ZZR600-bakfälgen är 4,5", inte 5".. :7peta

Last edited:
Ugluk skrev:
Edit: Micke, ZZR600-bakfälgen är 4,5", inte 5".. :7peta
Är du säker, jag har kollat runt lite och enligt www.michelin.com så är den 5".

Edit: Jag såg förresten en svart gammelkawa utan backspeglar figurera i en obskyr turkisk musikvideo, känner du till något om detta? :hihi

Last edited:
Micke_Lindstrom skrev:
Är du säker, jag har kollat runt lite och enligt www.michelin.com så är den 5".

Edit: Jag såg förresten en svart gammelkawa utan backspeglar figurera i en obskyr turkisk musikvideo, känner du till något om detta? :hihi
Roj Karim! :yoparty Råkkar fett!

:rolleyes:
Jo, nog är det jag alltid.. men jag slapp iaf vara med och dansa i bakgrunden.. :D

Enligt Bridgestone är det 4,5".. Jag får väl mäta i dagarna för säkerhets skull..

Ugluk skrev:
Roj Karim! :yoparty Råkkar fett!

:rolleyes:
Jo, nog är det jag alltid.. men jag slapp iaf vara med och dansa i bakgrunden.. :D

Enligt Bridgestone är det 4,5".. Jag får väl mäta i dagarna för säkerhets skull..

Den videon måste jag bara se :)

Micke_Lindstrom: du skulle inte kunna tänka dig ta på dig ett litet jobb ? jag verkar inte riktigt ha tillgång till de verktyg som krävs för modifikationen.

Shogo skrev:
Micke_Lindstrom: du skulle inte kunna tänka dig ta på dig ett litet jobb ? jag verkar inte riktigt ha tillgång till de verktyg som krävs för modifikationen.
Jag har inte heller nån svarv, jag lät ett verkstadsföretag sköta svarvandet, det skulle dom ha en hundring för.
Förutom det så behövs det inga speciella verktyg.

Micke_Lindstrom skrev:
Jag har inte heller nån svarv, jag lät ett verkstadsföretag sköta svarvandet, det skulle dom ha en hundring för.
Förutom det så behövs det inga speciella verktyg.

Lyfter denna tråden lite...

har tittat runt lite på nätet, och vad det gäller framgaffel så verkar det ju som ZXR 750 H1 (årsmodell 89), skall passa rakt avi kronorna med 17" fälg m.m.

Men bak, Vad är att föredra ? bara att byta fälgen eller att byta hela svingen, tydligen skall ZZR1100 svingen passa rätt bra ? Lite material som skall bort från svingen vid infästningen(monterade innanför ramen på zzr, utanför på gpz) samt större offset på främre drevet.

Upp igen..

Verkar som jag hade fel ang ZXR axeln, den passar såvida att man kan använda ZXR:ens gaffelkronor. Skulle vara skönt med framgaffel utan anti-diven.

Shogo skrev:
Men bak, Vad är att föredra ? bara att byta fälgen eller att byta hela svingen, tydligen skall ZZR1100 svingen passa rätt bra ? Lite material som skall bort från svingen vid infästningen(monterade innanför ramen på zzr, utanför på gpz) samt större offset på främre drevet.

Det är inte nödvändigt att byta swing för att få plats med en bredare fälg, som sagt går det att få in ett 190-däck i orginalswingen utan problem.
Fördelen med att montera en ZZR1100-swing borde väl isf vara att du slipper att ändra på bakaxeln och okhållaren för att få det att passa.
Det är dock möjligt att du ändå måste svarva lite på delen som bakdrevet sitter på, jag tror inte att det går att få ut framdrevet tillräckligt mycket för att det ska linjera med bakdrevet där det normalt sitter på 1100-fälgen.
Jag vet inte hur mycket jobb det är att få 1100-swingen att passa.

Om du ska flytta ut framdrevet så måste du dessutom modifiera den del där mutterstyckena till understa skruven på vänster "sidoplatta" (aluminiumdelen där fotpinnen sitter fast) och skruven som håller fast avgassystemet på vänster sida sitter.
Det räcker dock med att slipa lite på den och kapa av skruvarna så att dom inte sticker ut för långt, annars tar kedjan i där.
Jag har ett ZX10-framdrev som jag har slipat på så att det har en offset på ca. 7mm, från början så är offseten lite drygt 10mm, ska man köra med det så krävs det nog större modifieringar på delen där mutterstyckena sitter.

Tänker du köra med ZZR1100-bakfälg?

Ugluk: Går det inte att montera gaffelkronor, gaffel och framhjul från en årsm. -90 och frammåt?
Den har ju 17", bättre bromsar och ingen anti-dive.

Shogo skrev:
Lyfter denna tråden lite...

har tittat runt lite på nätet, och vad det gäller framgaffel så verkar det ju som ZXR 750 H1 (årsmodell 89), skall passa rakt avi kronorna med 17" fälg m.m.

Sälj hojen å köp en ny !!

Micke_Lindstrom skrev:
Ugluk: Går det inte att montera gaffelkronor, gaffel och framhjul från en årsm. -90 och frammåt?
Den har ju 17", bättre bromsar och ingen anti-dive.

Verkar inte sålts speciellt många GPZ efter 90, har endast sett enstaka exemplar till salu. Men det vore självklart det smidigaste :D

Ska montera ZX9R hjul på denna GPZ

Bifogat

• PICT1233.gif
    PICT1233.gif
    42.7 KB · Visningar: 295
gixxer_1255: Vart hittade du dendär bilden ? någon ytterligare info om den ?

Piece: Intressant bygge, Vart kommer bakdelen ifrån ? Berätta gärna hur det går med konverteringen !

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT