GPZ 600 R hjälp !

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Lowrider Bobber
Hej !

Historia:

Fick en ninja från -85 av polaren gratis och tänkte putsa upp, serva, göra om den lite med små medel för att få den körklar och besiktigad. Hojen gick när han hade den, han va tvungen och springa igång den, sen fick han punka i bakdäcket så han ledsna.

Nuläget:

Elsystemet är genomgånget till den grad att alla lampor, mätare mm funkar. Starten funkar !
Har gnista på tändstiften ( som är nya ).
Bytt kylarvätska, olja.
Rengjort förgasarna.

Problem:

Försökte starta den med en petflaska som tank igår :dricka
Måste man ha original bränsletank ? (tänkte på om det är nåt med vacum eller elektronik )
Originaltanken är på lack så vill provstarta på nåt sätt.

Hur som inte ett försök till att tända. Startmotorn drar runt fint.

Bifogat

• IMG_2480.jpg
    IMG_2480.jpg
    237.6 KB · Visningar: 52
  • IMG_2469.jpg
    IMG_2469.jpg
    238.7 KB · Visningar: 48
  • IMG_2003.jpg
    IMG_2003.jpg
    238 KB · Visningar: 66
Hej. Har du gjort ett litet hål i andra änden av petflaskan. Annars kan du få vakum .

Bränslekranen är av vakuumtyp på de där hojarna. Den utnyttjar vakuum i förgasaren för att öppna kranen. Vakuumslangen till kranen bör du täppa till. Jag vet att den gick ojämt om den fick in luft. Om det är är tillräckligt för att den inte ska starta vet jag inte, men det kan spela roll.
Förutom det finns det inget som kan ställa till det om du inte har bränsletanken.

Båda svaren var till hjälp, ska prova om på nytt när jag täppt till vacuumslangen och gjort litet hål i flaskan.

Tackar !

Startar ej :huvet

Är det nåt elektroniskt jag behöver tänka på om jag har gnista på tändstiften ?

Kan ju vara bränslerelaterat men vet inte vart jag ska börja riktigt :va

Hmmmm; en sån där har väl inte bränslepump? I så fall funkar det ju inte att bara köra ner bränsleslangen i PET-flaskan.
Fast det kanske du redan tänkt på...

kan vara tändspolen det är fel på. vid kompression behövs mer kraft än när stiftet är utanför motorn. går säkert och mäta om tändspolen är bra, men jag vet inte hur :)

Rengjorde vet jag inte, men öppnade flottörhusen och rengjorde dom med trasa och blåste rent med tryckluft. Blåste med munnen i huvudmunstyckena bara för att känna att ingen var täppt. Kände lite på flottörerna och en fjädrade lite sämre än dom andra. Sen satte jag ihop dom igen.

Hur rengjorde du förgasarna?

Rengjorde vet jag inte, men öppnade flottörhusen och rengjorde dom med trasa och blåste rent med tryckluft. Blåste med munnen i huvudmunstyckena bara för att känna att ingen var täppt. Kände lite på flottörerna och en fjädrade lite sämre än dom andra. Sen satte jag ihop dom igen.

Jaha, ok. Jag hade en likadan hoj och där strulade flottörventilen pga smått smått skräp. Jag skruvade ur alla munstycken och rengjorde alla kanaler. Men om du är hyfsat säker på att du fått bort allt skräp så är det ju lugnt. Om du väntar på orginaltanken tror jag du har större chans att få igång Gpz:an.

Jaha, ok. Jag hade en likadan hoj och där strulade flottörventilen pga smått smått skräp. Jag skruvade ur alla munstycken och rengjorde alla kanaler. Men om du är hyfsat säker på att du fått bort allt skräp så är det ju lugnt. Om du väntar på orginaltanken tror jag du har större chans att få igång Gpz:an.

Tror också jag får vänta på originaltanken för att räkna bort det som problem. Om den inte startar då får jag nog kolla förgasarna igen mer noggrant.

Tackar alla för tipsen :Bugar

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back