Gpz 600 Bygge

mog1

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2008
Ort
Ödeshög
Hoj
1989 Kawasaki Gpz
Hejsan. Har hållt på ett tag nu och byggt en lite speciell "gokart" med en gpz 600 motor på. Som på alla andra projekt så stöter man på problem!

Lägger gärna upp fler bilder på begäran, hade bara dessa två på datorn nu

Just nu har det stannat upp helt pga 3 saker.

1. Förgasarna flödar över hela tiden.
2. Får inte upp något tryck i bromsoket (Lägger upp ett par bilder på hur grejerna ser ut längre ner)
3. Vet ej hur jag ska knåpa ihop kopplingen.

1. Har skruvat en jävla massa med förgasarna innan jag fick igång motorn, till en början hade jag ett helvete att förstå hur de fungerade, när jag väl kommit underfund med det upptäckte jag även att öppna foam filter till vakum förgasare inte var något som spelade jätte bra ihop. Efter lite mixter och modifeirng av filtrena så fick jag iaf igång motorn och den gick hyffsat. Antar att jag har en heldel inställningar kvar att göra för att få foam filtrena funka ihop med förgasarna. Nu till det stora egentligen lilla problemet. Alla 4 förgasarna flödar över heeeeela tiden, så jag skrivade isär och kollade så flottörerna inte var punkterade osv osv inget fel på det, kollade nålarna och dom ser intakta ut. Jag provade även att fylla nedre delen på förgasaren med bensin och lade ner nålen i hålet där den hör hemma och då tätade den perfekt. Så nu har det stannat upp helt och hållet pga det vettifan vad jag ska göra mer. Någon som vet vad det kan vara för fel? kollade även upp vad 4 st nya nålar skulle gå på.. 1256kr.. nej jag köpte inga.


2. Jag fick tag på ett 6 kolvs ok från en suzuki gsxr 750 (?) Tror jag,
Köpte sedan en bromscylinder som passade direkt på gokarten. och detta har jag haft ett rent helvete med har luftat flera timmar och flera liter och får inget tryck på skiten, Bromsoket fungerade när jag köpte det och cylindern har jag köpt ny. om jag pumpar riktigt mycket och fort på cylindern kan jag få upp så mycket tryck att kolvarna åker ut på oket men mer än så får jag aldrig. Någon som har en lösning på detta? Är det ny bromscylinder som gäller? och i så fall vad för bromscylinder?


3. Enklaste problemet. Någon som har någon vettig lösning på hur jag kan fästa kopplings vajern på kopplingsarmen på motorn, för det är ju bra att kunna koppla :D
 

Bifogat

  • DSC_0923_resize.JPG
    DSC_0923_resize.JPG
    144.7 KB · Visningar: 124
  • DSC_0924_resize.JPG
    DSC_0924_resize.JPG
    155 KB · Visningar: 72
2. Antingen så är pumpen dimensionerat till ett betydligt mindre ok eller så har du luft i systemet.

Lufta kan du göra genom att:
1. Köpa en bromsluftare som suger ut vätskan snabbt med hjälp av tryckluft eller liknande (finns på b-tema).
2. Trycka vätskan bakvägen med nån form av spruta.
3. ta bort oket och vrid det så att nippeln hamnar vid högsta punkten (luft stiger). Nippeln brukar sitta högst upp när oket är monterat på hojen men det ser inte ut att vara så på din bild.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top