gpz 500 vs zxr 400

swekat

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Busa ,, vad annars ???
Frugan ska ta hojkort övningshoj skall införskaffas, det står mellan en gpz500 (95) eller en zxr 400 (92) med ungefär lika många mil på mätarn , bägge är i bra skick och kostar ungefär lika mycket. Vilken passar bäst för en nybörjare ? Och framförallt vilken är roligast för mig att låna då och då :tungan .... Ni som har erfarenhet av någon av dessa hojar kan väl ge lite insiderinfo så vi kan bestämma oss.

Tack på förhand !

Svep skrev:
2351774 Är det inte bättre att ta för obegränsad om hon nu får det?

Jorå ... hon lär köra upp för obegränsad och kommer även gå i körskola men som förstahoj och övningshoj vid privat övningskörning så blir det nån av ovanstående.. bägge har ju rykte om sig att vara bra nybörjarhojar.
Om hon sköter sig kanske hon får låna busan om några år :rolleyes:

zxr:n är utan tvekan mycket läckrare. gpz:n ser bara hemsk ut.

Nu skulle han väl inte välja hoj efter utseendet, utan efter vilken som passar bäst för en nybörjare och vilken som är roligast för honom att låna ibland..

Eftersom båda har rykte om att vara lämpliga nybörjarhojar, är det nog slitsamma vilken du väljer. Jag skulle tippa på att ZXR 400an är roligare för dig att låna ibland, inte för att jag har någon vidare koll på effekt eller någon info överhuvudtaget om de båda hojarna, men ZXRen andas ju verkligen sporthoj och är, som de andra sa, mycket snyggare.

(Vet inte varför jag hade med det som argument. (?) ):tomten

Zxr400 är en klart sportigare hoj än GPZ500, den lär vara mer svårhanterlig och snabbare om man varvar.
Men roligare när man väl fått in snitsen, man kan säkerligen lätt hänga på en busa på en mycket kurvig väg.

GPZ500 är ju en vanlig rättupponer hoj bara som är lätt att köra och knappast slänger av nån.

Ok .. tack för svaren ... håller nog med om att zxr:en är läckrare .. men är det ingen som vet nåt om hojarna rent maskinmässigt ?? Hur tillförlitliga dom är,, barnsjukdomar, garantiåtgärder som ska va gjorda, kända problemområden etc .....??

TwinLoveRace skrev:
2351742 Klart hon skall ha en twin!

GPZ500'an är en rolig hoj, kanske lite tuffare mot en nybörjare än zxr'en (tänker då mest hur motorn är på låga varvtal) men men... jag hade som sagt valt en GPZ.
que!???!!!
gpz är väl en så utpräglad nybörjar/trafikskolehoj som det kan bli???? zxr:en är ju byggd för liiiite roligare körning än så, dock så händer det inte mkt innan 10000. men ball det är den, dessutom riktigt lätt och liten.

Jag har en zxr 400 och har inte haft nåt problem med den ännu (-92) ...ta i trä... otroligt rolig att köra och väldigt lätthanterligt trots att det är en sporthoj. Kör på ZXR:en! Det hade jag gjort :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back