GPZ 500, kylvätska i oljan

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Tjena. Har som ovan en GPZ500 med 4500mil på. Har upptäckt ett visst läckage av kylvatten, ytterst lite, kanske 0.5-1DL i veckan / 10-15mil. Det är inget som stör, jag häller gärna på en skvätt då och då, MEN nu har jag upptäckt att vattnet läcker in i motorn

Har gjort komptest och det är ca 9 på båda burkarna. DVS samma kompression, mätte iofs kall motor. Men kan de va te x vattenpumpen / packning som läcker? Är inte så sugen att riva toppen och montera igen bara för att se att de fortfarnade läcker.. och när komptestet gav bra och lika komp så började jag misstänka att det INTE är toppackningen. INGEN sot / olja i kylvattnet heller. Dock märkte jag att om man varvar över 6-7ooo så bubblar det i expansionskärlet.

Var ska jag leta? Riva toppen ändå? Ta ner vattenpump och byta packningen där? Hilfe, jag vette fan i vilken ände jag ska börja!

//Nalle, tacksam för råd!

Många bilverkstäder har ett instrument för att kolla avgaser i kylarvattnet. Ring runt och kolla. Är dock nästan säker på topppackningen ändå.

Yes, jag är nästan säker också, har beställt packningssats, ska riva isär allt och byta. Tur att man är begåvad med en VTR-Firestorm som andrahoj :)

Tack för rådet, ska kolla avgaser i kylvattnet också! :tummenupp

Många bilverkstäder har ett instrument för att kolla avgaser i kylarvattnet. Ring runt och kolla. Är dock nästan säker på topppackningen ändå.

Har haft en KLE 500 med samma twin som i din hoj, O-ringen som sitter på röret som ansluter i toppen på den motorn är inte helt ovanligt att den börjar läcka.
Byt den och kolla om det löser problemet innan du river motorn!

/Vitas

Mycket bra! Jag undrade va-fan de drar in kylrören vertikalt i ventilkåpan rakt ner. Samma motor jepp, då ska jag kolla dem, jag blev knas på att jag hade "bra" komp (17år gammal hoj) och att de va lika komp (9) på båda burkarna. Men visst fan är de läckage nånstans. Ska kolla det bums! Tack för grymt tips! :tummenupp

Har haft en KLE 500 med samma twin som i din hoj, O-ringen som sitter på röret som ansluter i toppen på den motorn är inte helt ovanligt att den börjar läcka.
Byt den och kolla om det löser problemet innan du river motorn!

/Vitas

Om du får vatten i oljan finns det några olika felkällor:
-Läckage vid vattenpumpsdrivningen -inte omöjligt
-Läckage vid topplockspackningen -otrevligt
-Spräckt cylinderfoder -otrevligt och dyrt
-Spräckt kylkanal i topplocket -blir mycket majonäsliknande gegg innanför ventilkåpan i så fall.

Ett rör som endast går in i kylkanalen i toppen släpper inte in vatten i oljan men jag skulle nog börja med röret och sedan utforska de övriga uppifrån och ner enligt ovan.

Mycket bra, ska kolla din lista i ordning

ang: "Ett rör som endast går in i kylkanalen i toppen släpper inte in vatten i oljan men jag skulle nog börja med röret och sedan utforska de övriga uppifrån och ner enligt ovan."

Det kan den göra, de idiotrören går genom ventilkåpan ner till toppen/cyllen, och är de inte tätt så läcker kylvatten upp i ventilkåpan och ner i vevhuset via kamkedje-utrymmet (kamkedjan går i mellan cylindrarna på denna modell)

Riktigt bra tips iaf gubbar, jag är så jävla nöjd med servicen på sporthoj :)
:yoparty :yoparty :yoparty
Må bäst!

Om du får vatten i oljan finns det några olika felkällor:
-Läckage vid vattenpumpsdrivningen -inte omöjligt
-Läckage vid topplockspackningen -otrevligt
-Spräckt cylinderfoder -otrevligt och dyrt
-Spräckt kylkanal i topplocket -blir mycket majonäsliknande gegg innanför ventilkåpan i så fall.

Ett rör som endast går in i kylkanalen i toppen släpper inte in vatten i oljan men jag skulle nog börja med röret och sedan utforska de övriga uppifrån och ner enligt ovan.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!