GPX600R vill inte på lågvarv..

Turbo²

Livsnjutaren från Uppsala
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki GPX 600R -88
Var å körde lite..
När jag körde riktigt sakta på 1an så började den rycka å sen bluddra.. för att stanna när jag tryckte in kopplingen.. sen ville den inte starta.. fick nöta på starten i 3 min innan den ville.. den småtände men hela tiden men ville inte helt.. chokade jag lite så tände den inte alls.
Så jag åkte hem så fort som möjligt på varv över 4k. Under det börjar den bluddra direkt å är på väg att dö så måste man gasa så vaknar den efter några tiondelar.. (över 5000 varv går den perfekt)

Så är läget nu..

Har precis köpt den så jag har inte skruvat nått alls på den än, så jag tänkte kolla hur tändstiften ser ut..
Troligtvis är det nått strul med blandningen, eller att förgasarna måste renoveras..

Har svårt att tro att det kan vara tändninge, eller vad tror ni?
(Ska även rengöra luftfiltret, vet som sagt inte när det är gjort sist)
 
Låter som den går för fett.
Kolla om inte choke spjället hängt sig.
(Med tanke på att det verkar ha uppstått "helt apropå" s.a.s)
 
Jag skulle gissa på skit i tanken som satt igen något eller några av lågfartsmunstyckerna.
 
Hade liknande problem på min gpx, rensade ur bensinkran/slangar och filter + bytte tändstifft, sen gick den som ett skott :)
 
men om det skulle vara skit i tanken eller något som är igensatt, varför går den så bra på högvarv då?
 
Men är inte Main jet munstycket som används vid mellan/fullgas?
å pilot jet vid lågvarv?
 
Eftersom den inte går alls på choke så kan vi antagligen glömma det där med igensatta munstycken etc. Det är ju uppenbarligen inte så att den får för lite sås.
Dessutom går den ju på järnet, alltså kan vi med stor säkerhet glömma det där med igensatt filter etc.

Det är dock svårare att säga vad det beror på.
Det låter som sagt som om den får för mycket sås på tomgång/lågfart eller nåt sånt. Skulle den få för lite (ex vis pga igensatta munstycken) så skulle situationen förbättras (åtminstone lite) av choke eftersom den ger ett tillskott, iofs oftast bara på tomgång men ändock ett tillskott på tomgång.

Jag kan inte säga vad som är fel men jag skulle nog riva ur fuggarna och kolla genom efter några konstigheter. Förutsatt att du har ordning på tändning etc. Dvs om du vet att stiften har gått jorden runt så är det nog läge att byta innan du gör nåt mer och så vidare.
 
stiften är bytta för ca 10 månader sen.. iaf under ett år sen.. "rätta" stift..
Jag ska börja kika på den nu i veckan. har inte haft tid/ork innan..
 
Nu har jag kikat på hojen lite och jag blir inte riktigt klok..
Startade hur fint som helst, gick rent och snällt.. höjde tomgången lite till ca 1100-1200 rpm..

Men det känns inte så säkert.. vill ju inte råka ut för det igen..

ps. jag körde den varm och det blev ingen skillnad.. dvs, den gick bra hela tiden.
 
Last edited:
Är det någon form av soppapump eller?
Kolla upp och blås rent.

Annars:
- Kolla upp fuggar blås rent ALLA munstycken.
- Soppapump kolla upp funktion.
- Tank gör ren, skruva ur soppakran blås rent.
- Kolla upp ev veck på soppaslang, luftslang. mfl.
- Vissa hojar vill ha skapligt hög tomgång kolla upp instruktionsboken.
- Bänka hojen med lamda, där syns värdena exakt om du har för fet eller för mager blandning. Kostar runt 500:-.
 
Hade precis samma fel på min gixxer (gick sådär på tomgång, dog osv, gick skit runt 3-4000 varv, men kanon på höga), men det löste sig när jag justerade bränslenivån i förgasare, dvs sänkte flottörerna en dryg millimeter.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top