GPX600R - skit eller?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Letar med ljus & lykta efter en vettig hoj att köra med till jobbet, ca 3 mil / dag, varav hälften i Stockholms stad.
Budgeten, ca 15.000:-

Vad får man?
En halvrutten (& du menar jag bokstavligen) Honda CB750 / 900 F eller liknande från tiden då Six Pistols fortfarande var ganska heta...:rolleyes:

Sen gick det upp för mig, att en 20 år gammal sporthoj ju kan Classica försäkras superbilligt!

Nu har jag sprungit på en fin & välskött Kawasaki GPX600R från 1988, samma pengar..& troligen bra mycket roligare att ta till jobbet..

Men är det nått att lägga pengarna på..eller ska man satsa på nån gammal järnhäst?

Tack för mig!

Gpx600R va ruskigt het när den kom.
Liten,lätt,16"-hjul,feta bromsar,en värsting helt enkelt.
Nog duger den till att åka till jobbet på.
Knappt.....:D

Halloj, jo att den "duger" har jag förstått...iaf rent prestandamässigt.

Var nog mer tillförlitligheten jag undrade över, man är ju så förbannat bortskämt med sin Honda som aldrig gnäller...

Halloj, jo att den "duger" har jag förstått...iaf rent prestandamässigt.

Var nog mer tillförlitligheten jag undrade över, man är ju så förbannat bortskämt med sin Honda som aldrig gnäller...

Ingen fara,beror ju såklart på miltal och skötsel,men en Honda blir den ju aldrig...:)

Om jag inte missminner mig så var det lite strul med läckande insugsgummin på dem. Och täta ventiljusteringar.
Tror dock att det var skruvjustering på ventilerna.. Dvs lättmeckat.. ;)

Jag kan dock ha fel.. Men det skulle ju vara första gången då!!!!

Om jag inte missminner mig så var det lite strul med läckande insugsgummin på dem. Och täta ventiljusteringar.
Tror dock att det var skruvjustering på ventilerna.. Dvs lättmeckat.. ;)

Jag kan dock ha fel.. Men det skulle ju vara första gången då!!!!

Du har rätt som vanligt,men jag ville inte skrämmas..

Om man läser på forum så har alla Kawaskaki från 80-talet problem med läckande ventiler. Detta stämmer inte. Det är främst GPZ 750 som har det problemet, även GPZ 900, dock är problemen inte så omfattande som de flesta tror.
GPX 600 är absolut inte skit. Rullar hur många mil som helst om man bara sköter den, precis som med alla andra hojar.
Jag har för mig att serviceintervallet för ventilerna är 1200 mil.
Det är ju en betydligt sportigare hoj och roligare när det svänger än en gammal järnhäst och inte ens en järnhäst har ju skottsäkra motorer.
Verkar den bara vara skött skulle inte jag vara rädd för att köpa en.

gpz till och med årsmodell -85 (tror jag) hade problem med härdningen i ventilsätena som gjorde att det sket sig.

förgasarmembranen var också en svag punkt. (ryckig gång vid pådrag bla)

86 och framåt var det mesta av det åtgärdat.

dock om du hittar en hoj i bra skick så är antagligen ventilerna o sånt fixade.

Gsx 750 e/ef/es går ju att skramla fram för samma summa ungefär.
(en o annan 1100 tillomed)
motorerna på dem är slitvargar om servicen skötts.

Jag hade en Kawa GPZ 500 -88 som var hur fräsch som helst utanpå, men tanken rostade inifrån. Kolla ned i tanken och försök se missförändringar på tankbotten, det tyder på rostangrepp. Det var rätt tydligt på min hoj.

Gsx 750 e/ef/es går ju att skramla fram för samma summa ungefär.
(en o annan 1100 tillomed)
motorerna på dem är slitvargar om servicen skötts.

Själv tycker jag att fördelen med GPX600:an är att den är bra mycket mer smidig och lättsvängd än Suzuki-bågarna från tidigt åttiiotal som du nämner.
En nackdel med GPX:en kan vara att man sitter med knäna rätt högt upp, helt ok för mina 1,78 men är man lång kanske det blir obekvämt.

Det är en antik Kawasaki. De spottar topplockpackningar och smackar upp ventilsäten på löpande band. Jag hade inte köpt en. Den första generationen CBR600 är mycket bättre, men kostar mer. Sen är det såklart inte mycket från 1988 som ser mycket ut för världen. FZ600 är iofs rätt coola.

Edit: ELler var det ventilerna som blev trattkantareller? :va

Mattias

Tror problemen med ventilsäten var den största boven på tidigare Kawor...bör vara avhjälpt på en 88:a

Provkörde idag & blev glatt överraskad, gick fint & verkar perfekt att harva till jobbet med! liten & smidigare än många andra pendlarmaskiner.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti