Gps

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
sextresex ninnnnja
Hejsan svejsan....Har lite funderat på att byta gps. Undrar över vilka modeller ni rekommenderar :va :va Och var man hittar billigast :va
Bör gå att köra in vägkartor.

Jag har en Navman-mottagare kopplad till en hp-handdator via bluetooth i jobbet men Navman har även liknande modell med endast gps för drygt 5000:-och den fungerar klockrent. Annars har du ju TomTom för runt 7000:-, snäppet bättre men det är enligt mig bara en vanesak.

Lite nyfiken: Hur snabb är en Navman eller Tomtom?
Har en Motorola A1000 med inbyggd gps och det tar flera minuter för att gps ska få positionen första gången, sen följer den efter ganska hyfsat.

Jag har inte märkt av några långa väntetider. Slår på handdatorn och aktiverar bluetoothen om det inte redan är gjort och knappar in positionen. Därefter börjar den peka ut på kartan direkt.

Vad exakt är du ute efter och vad har du nu?

Handdator är ju en bra lösning men den är väl inte så vattentät om man skall ha den på hojjen, Garmins Etrex-serie med kartor kan man lägga in vägkartor på och de är vattentäta, kostar från 2papp och uppåt. Är doch en aning plottriga, Finns med färgskärm eller svartvit ,går att koppla till bärbar dator också.
Fördel med en hand-gps jfr handdator är att det kan vara smidigare när man knallar omkring i naturen eller på stan, inga sladdar eller lösa blåtandsmoduler.
Verkar som många offroadåkare kör med Garmins 60-serie på hoj, (www.soe.se)

Sedan finns ju magellan eller Silva + lite annat Kolla på pricerunner efter billiga försäljningsställen.

Last edited:
Bobbo V skrev:
Har en Garmin Quest ( www.garmin.se ) Den är jag riktigt nöjd med. Köpte den för 7100:-
Jag köpte också en Garmin Quest i förra veckan, den kostade 4800:- inkl. MapSource City Select och Fedex-frakt ... GPS:er är löjligt dyra i Sverige, köp utomlands!!!!

Jag beställde härifrån, grymt snabb frakt, skickades en timme efter beställning:
https://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?products_id=156&currency=SEK

Finns även billiga Garmins här:
http://www.sportextreme.com/pz825x10312ySEK/

KÖP INTE GPS I SVERIGE!!! Läs dagens Computer Sweden där de jämför svenska och amerikanska priser på lite blandad high tech, påslaget på Garmin GPS:er 80-90%.

EDIT:
Kom på ett länktips, på www.touratech.de så köper man übergrymma motorcykelhållare till bl.a Garmin-GPS:er, med gummidämpning och lås etc. Ett givet köp för den seriösa tourern! :)

Last edited:
Biturbo skrev:
Fan.. Den där verkar ju vara precis vad jag väntat på.. Är den så liten och smidig som bilderna vill påvisa?
Ja och vattentät och avsedd för bl.a MC-körning!

Grymt nöjd med min Navman iCN510. Kan planera in rutt med flera delmål, snabb och tydlig i anvisningarna och betydligt smidigare mått än TomTom.

Johan skrev:
Grymt nöjd med min Navman iCN510. Kan planera in rutt med flera delmål, snabb och tydlig i anvisningarna och betydligt smidigare mått än TomTom.
Men varken den eller TomTom:en är väl egentligen avsedd för motorcyklar utan är snarare rena bilnavigatorer eller? Vad händer om det börjar regna?

sgtpepper skrev:
Jag köpte också en Garmin Quest i förra veckan, den kostade 4800:- inkl. MapSource City Select och Fedex-frakt ... GPS:er är löjligt dyra i Sverige, köp utomlands!!!!

Jag beställde härifrån, grymt snabb frakt, skickades en timme efter beställning:
https://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?products_id=156&currency=SEK

Finns även billiga Garmins här:
http://www.sportextreme.com/pz825x10312ySEK/

KÖP INTE GPS I SVERIGE!!! Läs dagens Computer Sweden där de jämför svenska och amerikanska priser på lite blandad high tech, påslaget på Garmin GPS:er 80-90%.

EDIT:
Kom på ett länktips, på www.touratech.de så köper man übergrymma motorcykelhållare till bl.a Garmin-GPS:er, med gummidämpning och lås etc. Ett givet köp för den seriösa tourern! :)

Tack!! Nu vet jag att jag förlorade 2300:-!!! :4skrika

Men jag har svenska menyer på min, har du det? :)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt