Gps

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Honda och "Bumse"
Jag funderar på att köpa gps till hojen. Har en VFR och undrar om någon kan svara på huruvida det ingår färsten till Garmin zumo 550 som verkar vara en vettig - dock dyr - modell som ska funka för både bil och hoj. Eller måste man snickra till dom själv?

Hittade inget om gps i forumet, får se om någon kan svara. Tanken är - om jag köper en - att sätta fast den mellan styrhalvorna. Någon som har någon info om´et? Det verkar som att den enbart går att få tag på via nätbutiker. Har kollat med tomtom rider, som hade fått litet väl negativ kritik för att jag ska känna mig intresserad.

Gick i samma tankar för en tid sedan.
Valet föll på en TomTom 930T. Fästet (sugkopp) sätter jag på varvräknaren, så har jag informationen rakt framför näsan och regnskyddat om jag inte kör allt för fort...

GPS'en ca 1500-2500 billigare än Zumo-modellerna. Saknar dock logg (tror jag), vilket är en trevlig funktion. Allt annat har den iaf :)
Nu måste jag oas köpa nordenkartor. Dessa är inte värst bra i Europautförandet.

edit: Hittade "Fördelen med Tomtomen är att det finns massor med plugins att ladda ner til lden. Bla en som loggar hela din resa så att du efteråt kan exportera ut den till valfritt program" från Schnellfaren!
:tummenupp

Last edited:
...modell som ska funka för både bil och hoj.
Då ska du ha en Zümo 660. Den ser ju t.o.m. ut som en bilnavigator. Lite tjockare bara. Spåren (triplog) och möjligheten att sitta hemma på kammaren och skapa rutter i Mapsource är det som gör den till en MC-navigator. :tummenupp

Jag har just fixat ljud i hjälmen med ett blåtandshandsfree http://www.dustinhome.se/pd_5010153726.aspx Ett måste för full funktion tycker jag. Det går inte att åka runt och bara titta på displayen.

Kolla på Garmin Nüvi 500, http://www.dustin.se/pd_5010196999.aspx

1750 spänn, vattentät, funkar med vägkartor, sjökort eller friluftskartan om du ska köra offroad :)
Saknar MC-fäste och har ej blåtand så röstnavigering blir du utan. Nüvi 500 funkar säkert bra i båten och i svampskogen men trivs inte på hojen.

Gick i samma tankar för en tid sedan.
Valet föll på en TomTom 930T. Fästet (sugkopp) sätter jag på varvräknaren, så har jag informationen rakt framför näsan och regnskyddat om jag inte kör allt för fort...

GPS'en ca 1500-2500 billigare än Zumo-modellerna. Saknar dock logg (tror jag), vilket är en trevlig funktion. Allt annat har den iaf :)
Nu måste jag oas köpa nordenkartor. Dessa är inte värst bra i Europautförandet.

edit: Hittade "Fördelen med Tomtomen är att det finns massor med plugins att ladda ner til lden. Bla en som loggar hela din resa så att du efteråt kan exportera ut den till valfritt program" från Schnellfaren!
:tummenupp

Vad heter pluggen och var laddar man ner den?
Jag kan få låna just en sån navigator när jag behöver och det vore en nice finess!

Vad heter pluggen och var laddar man ner den?
Jag kan få låna just en sån navigator när jag behöver och det vore en nice finess!

Sök på "TomTom loggers" på t.ex. Google, så får du upp några olika. Jag tog hem en från en från italien... tiscali.it ...nått.. Ej installerad än.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti