GPS tracker installerad i hojen!!

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
Hej Sporthojsfolket :)

för två veckor sedan beställde jag den här GPS Trackern
http://cgi.ebay.co.uk/TK102-Smalles...ics_GPSSystems_GPSSystems&hash=item1c1a26f2e0

kostar ca 900 + frakt i sverige men köper du direkt från kina så får du den för ca 380-400 kr inkl. frakt:yoparty

I morse installerade jag den och den funkar klockrent!!! enkel att förstå, bra funktioner mm.

Så till alla er som är lika rädda om era älsklingar som jag så se till att skaffa en GPS tracker för det är inte mycket pengar i jämförelse med vilken nytta den gör!!

Kontakta gärna mig om ni har frågor om hur den fungerar etc..:)

Hur funkar spänningmatningen? är den konstantansluten till batteriet? backupbatterier i den?
Har den accelerometer för att känna av om nån är och pillar på hojen?

gjordes ett gruppköp via mig för något år sedan

funkar bra, men kanske inte den bästa på marknaden.

en av funktionerna är att den skickar sms med position om den rör sig utanför det område man satt + - ett par meter, men då suger den batteri.

detta har jag avstängt. och då söker den bara sattelit när man kör.
får själv kolla upp var den är om den blir stulen, istället för att få skickat pos. angivelse hela tiden

batteriet som sitter i, håller i 2 dagar med aut. sms angivelse
håller i 4-5 dagar om man kör med hojen & den söker sattelit

upp till 2 veckor om den bara står i garaget.

det finns även mobilladdare att köpa till, som man kan ansluta till hojens batteri, men då är den inte 100% fukt säker
(ligger i en plastpåse med zip anslutning om man kör på batteriet, vilket inte är möjligt med laddaren)

billig & värt pengarna iaf :tummenupp

Hur funkar spänningmatningen? är den konstantansluten till batteriet? backupbatterier i den?
Har den accelerometer för att känna av om nån är och pillar på hojen?

det går att koppla till batteriet men jag har valt att använda de två uppladdningsbara batterierna som håller i 48 timmar, ska köpa ett batteri till så man har för en vecka ungefär :) tar endast 3 timmar att ladda upp det till full kapacitet.

Den känner inte av om någon pillar på hojjen men jag har ställt in ett område på ca 200 meter och om den rör sig utanför det området så får jag information direkt om det samt vilken hastighet den rör sig i. Denna information med kordinater etc. skickas även ut till de "extra" nummer du lagt in t.ex mamma,pappa, flickvän etc. så det är fler som kan börja leta och ta upp jakten på hojjen :)

glömde att säg.

den skickar sms när batterikapaciteten understiger 10% har jag för mig att det är.

så ha inte långt till hojen.

fick 15 sms en natt & hojen stod på andra sidan stan. suck

Registrerar dessa även om hojen befinner sig på en lastbil?
Vart gömmer man sändaren, måste ju ändå vara lätt för dem att kolla upp och leta efter den och bara klippa kabeln eller liknande?

Coolt, uppdatera lite med om den verkar funka bra i längden, eller om du springer på problem/störande grejer. Främst batteritid jag är oroad över då jag inte kör supermkt till vardags.

Sen kanske jag inte skulle skylta med att jag installerat en tracker i en tråd heller :tummenupp

jag var oxå inne på att köpa just den här trackern, men jag vart lite nojjig när jag hörde att vissa tjuvar använder sig av nått som stör signalen så att dom har tid på sig att leta efter trackern och koppla bort den, är det nån som vet om det funkar på just den eller alla gps trackers:)

Jag tror nog att de flesta "organiserade" idioterna som far runt och stjäl hojar vet om att dessa moduler kan finnas på en hoj och jag antar att det finns hjälpmedel för dem att lokalisera dem eller slå ut dom på andra sätt. De ligger oftast bara ett ytterst litet steg bakom utvecklingen, så fort det kommer något nytt så dröjer det inte länge innan de kommer på ett sätt att kringgå det.
En sån här tracker ska ju egentligen bara vara stor som en 10-öring så att den är lätt att gömma på hojen.

Registrerar dessa även om hojen befinner sig på en lastbil?
Vart gömmer man sändaren, måste ju ändå vara lätt för dem att kolla upp och leta efter den och bara klippa kabeln eller liknande?

Ja, jag har den liggandes gömd och har även haft den inomhus och då fungerar fortfarande signalen så jag ser inget hinder i att den inte skulle funka i lastbilen.:)

jag var oxå inne på att köpa just den här trackern, men jag vart lite nojjig när jag hörde att vissa tjuvar använder sig av nått som stör signalen så att dom har tid på sig att leta efter trackern och koppla bort den, är det nån som vet om det funkar på just den eller alla gps trackers:)

Bättre att ha den än att inte ha någon alls :tummenupp

Självklart finns det utrustning som slår ut signalerna, men om det är organiserad brottslighet så är din hoj endå på båten innan du hinner vakna på morgonen...jag har denna mer för att om det är någon som snor hojjen och kör iväg så är det väldigt enkelt att åka och hämta tillbaka hojjen, för en sådan typ av tjuv tänker inte på att du har gps tracker det gör däremot de organiserade brottslingarna...

Coolt, uppdatera lite med om den verkar funka bra i längden, eller om du springer på problem/störande grejer. Främst batteritid jag är oroad över då jag inte kör supermkt till vardags.

Sen kanske jag inte skulle skylta med att jag installerat en tracker i en tråd heller :tummenupp

känns väll lite väll nojjigt?:va

Om du har batteriladdare ikopplad under veckorna då du inte kör så är det ju bara att du kopplar den till mc:batteriet... annars får du vara beredd på att byta batteri var annan/tredje dag.

Bryr mig faktiskt inte så mycket om att jag skyltar med det i en tråd. Jag tänker snarare att om de ser att min är utrustad så lär de ju flytta fokus till ett annat objekt...De vet att jag har en installerad men inte vart och det räcker för att många ska strunta i den isåfall :)

Last edited:
Lite uppföljning på tråden.

För att få bukt med laddningsproblemet då jag inte vill koppla den till batteriet så beställde jag i dag ett 12000mAh batteri som är gjort enbart för min GPS tracker och detta batteri gör så att den håller i 30 dagar i stället för 2 :yoparty

Med tanke på att ett li-ion batteri 3.7 v(standar i gps trackern) kostar 399;- på clas ohlson:huvet så blev ju det 12000mAh batteriet som jag hittade på ebay rena kapet:banana(se länken nedan)

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120747936874&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

känns väll lite väll nojjigt?:va Bryr mig faktiskt inte så mycket om att jag skyltar med det i en tråd. Jag tänker snarare att om de ser att min är utrustad så lär de ju flytta fokus till ett annat objekt...De vet att jag har en installerad men inte vart och det räcker för att många ska strunta i den isåfall :)

Eller så ser "någon" det bara som en extra utmaning o nytt spännade projekt att sno just din hoj...bara för att överbevisa tron på alla dessa "high-tech" tracking-prylar :D Var placerad?! Hmm, jag gissar iaf på inne i bränsletanken :glömdet

Last edited:
Kan man verkligen hindra en utgående signal med den typen av utrustning? Jag skulle annars gissat att man enbart kan störa mottagaren...?

Det räcker att störa mottagaren, gps tar bara emot och en GSM-modul sänder inget utan att ha kontakt med nätet (mottagning).

Aha. Så det man i så fall skulle behöva är en GSM/3G-jammer, inte en GPS-jammer, korrekt?

well, GPS centrumfrekvens är 900MHz, vilket är ett av dom banden som GSM använder, så där är dom relativt lika.
Trackern blir ju mycket mindre användbar om man inte har en fungerande GPS på den också. (även om man kan göra rudmentär positionering på GSM också)
Dock kostar en jammer som har bredare frekvensomfång och tar hela GSM-området med 1800 MHz också inte mycket mer.
http://www.jammer-store.com/wb11-portable-wifi-bluetooth-gsm-jammer-blocker.html
"Specifications:

- European frequencies: GSM 900MHz and 1800MHz, wireless 2410-2480MHz
- American frequencies: GSM 850MHz and 1900MHz, wireless 2410-2480MHz
- Blocking Range: Medium radius is 7 meters"

En sån funderar jag faktiskt på att köpa för att kunna störa ut irriterande kompisar som prompt ska sitta o fippla med smartfånen i tid och otid (elelr folk som envisas med att väsnanas på offentliga platser, alt har jambaringsingnaler =D)... =)

edit: gps använder ju faktiskt 1200 och 1500MHz, mitt fel...
ofta kan dock jammers inducera tillräckligt mcyket effekt även i annorlunda avstämda kretsar för att dom ska få problem, specieltl som GPS-signalerna är väldigt svaga.

Last edited:
http://www.jammer-store.com/wb11-portable-wifi-bluetooth-gsm-jammer-blocker.html
"Specifications:

- European frequencies: GSM 900MHz and 1800MHz, wireless 2410-2480MHz
- American frequencies: GSM 850MHz and 1900MHz, wireless 2410-2480MHz
- Blocking Range: Medium radius is 7 meters"

En sån funderar jag faktiskt på att köpa för att kunna störa ut irriterande kompisar som prompt ska sitta o fippla med smartfånen i tid och otid (elelr folk som envisas med att väsnanas på offentliga platser, alt har jambaringsingnaler =D)... =)

edit: gps använder ju faktiskt 1200 och 1500MHz, mitt fel...
ofta kan dock jammers inducera tillräckligt mcyket effekt även i annorlunda avstämda kretsar för att dom ska få problem, specieltl som GPS-signalerna är väldigt svaga.

Den var väldigt lik denna, som är bra mycket billigare (priset inkluderar frakt):

http://www.dealextreme.com/p/tg-130d-portable-2-4g-wifi-signal-jammer-2400-2500mhz-44264

EDIT: de har lite olika modeller för olika frekvensband...

Sannolikheten att buskörare skulle vara utrustade med GSM-jammers är ju ytterst liten eller rättare sagt obefintlig.

Sen ska personen jamma tills han/hon hittar GPSsändarn om den nu finns (vilket personen inte vet)

Tips på bra GPS tracker och hur man stör ut den i samma tråd, endast på sporthoj :tungan
Sitter ett helt gäng med snorungar och gnider händerna nu.

Tack för länkarna mulle!
Har sneglat på den där trackern men inte vågat beställa för jag inte visste något om kvalite osv, men nu blir det nog ett köp.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT