GPS-tracker för MC

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
"Fakta
Tramigo T22
Beskrivning: Spårare med gps.
Tillverkare: Tramigo.
Pris: 5 299 kronor.
Mått: 95 x 60 x 20 millimeter.
Vikt: 126 gram.
Gsm-modem: 850, 900, 1800, 1900 MHz.
Gps: Tolv kanaler och intern antenn."

Host! lite väl dyrt.
Visst skulle jag haft sportbil eller båt värd miljoner så.
 

gaspedal

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2003, Honda VTR 1000F
Har hittat larmet billigare på www.brc.se (4995:), har faktiskt testat det själv nu, och jag är mycket imponerad, går göra sjukt mycket inställningar, som tex rörelselarm, det räcker med att någon vickar upp hojen så har du ett sms i telefonen inom 5 sekunder. Då hinner man ut med baseballträt, haha.

M
 

iop

Motard for life!!!
Gick med
11 May 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 990, KTM660, Macio 250
Glöm dustins gps spårare.
Prova istället "NavEye TrackIT"
Den kommer med kablar för anslutning till 12v batteri och fjärrkontroll
för aktivering av enheten.
Den har inbyggd stötsensor som löser ut om någon pillar på hojjen eller börjar rulla iväg den.
Perfekt om du har den i ett garage med ingen gps signal. Du får ett sms att vibrations larmet har gått, du springer ner med ett järnrör / basebollträ och väntar vid porten. :kulspruta
Eller om du är på fiket på stan och inte har uppsyn över hojen
och nån tattare börjar pilla / sitta på den. :mad:

Här är lite mer info ang produkten
Spec
http://www.mobwatcher.com/docs/naveye_trackit.pdf
Tillverkarens hemsida
http://www.aqualiv.se/naveye_index.html
Priset ligger runt 2500kr

Och här är en tråd om produkten, som har dött :gnissla
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=176221

:hojharley
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Glöm dustins gps spårare.
Prova istället "NavEye TrackIT"
Den kommer med kablar för anslutning till 12v batteri och fjärrkontroll
för aktivering av enheten.
Den har inbyggd stötsensor som löser ut om någon pillar på hojjen eller börjar rulla iväg den.
Perfekt om du har den i ett garage med ingen gps signal. Du får ett sms att vibrations larmet har gått, du springer ner med ett järnrör / basebollträ och väntar vid porten. :kulspruta
Eller om du är på fiket på stan och inte har uppsyn över hojen
och nån tattare börjar pilla / sitta på den. :mad:

Här är lite mer info ang produkten
Spec
http://www.mobwatcher.com/docs/naveye_trackit.pdf
Tillverkarens hemsida
http://www.aqualiv.se/naveye_index.html
Priset ligger runt 2500kr

Och här är en tråd om produkten, som har dött :gnissla
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=176221

:hojharley

Svenska återförsäljare ?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag har ett par sådana där globalsat som jag lekt lite med.

Verkar sisådär halvstabila, tog ett bra tag innan jag fick till inställningar som fungerade bra eftersom gpsenheten inte är aktiv hela tiden utan bara går igång och försöker få fix på satelliterna under en begränsad tid under specifika intervaller - eller när man skickar ett sms/ringer till den beroende på vad man gjort för inställningar.

Fördelen med dom är att dom har stöd för gprs (hoppas jag använde rätt förkortning) och kan därmed koppla upp sig via internet till "paketdatataxa" istället för att använda SMS till allt.

Eftersom det är så lite data att skicka så kostar det inte så mycket, däremot får man lira med hur ofta man vill att den skall kolla sin position och skicka den till servern - gör man det för ofta drar den mycket batteri.

Enligt dokumentationen så har enheten problem att starta upp med laddaren ansluten, vilket man måste tänka på om man fixar någon variant på fast montering i fordon.

Jag har använt applikationerna buddytracker och vehicle tracker, kolla http://www.gpsgate.com/ där man kan skapa gratis konton till åtminstonde buddytracker. Jag har köpt en egen licens som jag kör på egen server. Om någon är intresserad så kan jag säkert skapa ett gästkonto och köra omkring lite med en av enheterna i bilen så kan ni spionera på var gammelgolfen håller hus på dagarna...

Utöver GPS funktionen så använder jag telia kontantkort i enheterna och har telias friendfinder aktiverat, den kan ofta ge position med c:a 100 meters noggranhet, se http://friendfinder.telia.se/

Om någon annan får för sig att försöka använda globalsatprylarna så fråga gärna saker i den här tråden och pm:a mig sedan så kollar jag om jag kan ge några vettiga svar.
 

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
Hej tänkte väcka lite nytt liv i tråden. Har haft 2 inbrottsförsök den senaste ekan så jag tänkte köpa någon form av gps tracker. Såg att chipnplay sålde en för runt 1700 kr. Något som har någon erfarenhet kring den eller andra gps tracker? Tack på förhand
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Vad är det värt???

Okej detta var intressant

Jag kan ordna fram ett optimalt larm vad vill ni ha?!

Mina egna ideer:
-En enhet med GPRS och GPS
-Litet format
-Drivs från batteriet
-Ev även eget batteri

Funktioner i Trackern
-Skickar position till central server
-Via web logga in till sin GPS och kunna följa den
-Kunna sätta larm av/på för att minimera datamängden som skickas.
-Larm med email till ägaren mfl
-Larm via SMS
-Larm startar om den flyttas (GPS registrerar en ny position). Man kan följa den på karta.
-Logg om man vill spara vart man åkt under dagen
-Möjligt att ansluta ett externt larm eller bara någon slinga som bryter en krets (stödet går upp- hojen lutas-ett lås bryts upp osv).

Web servern
Man skall kunna logga in via PC
Logga in via mobil telefon
Visa sitt objekt på en världskarta (funkar även på semestern med rätt abonemang) zoma in och följa hojen i realtid.
Har man GPS i mobilen visas även mobilen på kartan och avstånd mellan enheterna. Underlättar jakten ;-)
Man skall kunna ge uppdrag till Polisen eller "effektiv firma" att hämta hojen då kan de se objektet under begränsad tid på tillfällig user/password.
 

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
1078s
Hej tänkte väcka lite nytt liv i tråden. Har haft 2 inbrottsförsök den senaste ekan så jag tänkte köpa någon form av gps tracker. Såg att chipnplay sålde en för runt 1700 kr. Något som har någon erfarenhet kring den eller andra gps tracker? Tack på förhand

Jag har en Tramigo T22 Moto. Dyr och bra. Dom kommer att komma med ett nytt firmware till våren som gör att larmsensorn (som känner av om någon pillar på hojen) går att aktivera och avaktivera från en dold knapp och att den inte skickar något sms vid aktivering/deaktivering. Då blir den riktigt bra. Dessutom har jag föreslagit att trackern skall ringa upp istället för att skicka sms vid larm. I de flesta mobiltelefoner kan man välja signal per avsändare på röstsamtal, men inte för sms. Men själva gps-funktionen, antennen, kvaliteten, rapporteringen och litenheten är riktigt bra. Som sagt, dyr och bra - precis som Ducatin den sitter på.
 

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
Jag har en Tramigo T22 Moto. Dyr och bra. Dom kommer att komma med ett nytt firmware till våren som gör att larmsensorn (som känner av om någon pillar på hojen) går att aktivera och avaktivera från en dold knapp och att den inte skickar något sms vid aktivering/deaktivering. Då blir den riktigt bra. Dessutom har jag föreslagit att trackern skall ringa upp istället för att skicka sms vid larm. I de flesta mobiltelefoner kan man välja signal per avsändare på röstsamtal, men inte för sms. Men själva gps-funktionen, antennen, kvaliteten, rapporteringen och litenheten är riktigt bra. Som sagt, dyr och bra - precis som Ducatin den sitter på.

hur är batteritiden? hur gör du för att "larma på och av" när du ska köra respektive parkera? måste du skicka ett sms varje gång?
 

kostas_68

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2010
Ort
hallstavik
Hoj
1984 Suzuki GSX 1100

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag funderar på en liknande denna från E-bay.
600-800:- känns ganska ok i pris.
:D
 

Bifogat

  • !Bu+H1BQB2k~$(KGrHqUOKn!EvyFrym-,BMCu,VZduQ~~_12.JPG
    !Bu+H1BQB2k~$(KGrHqUOKn!EvyFrym-,BMCu,VZduQ~~_12.JPG
    24.4 KB · Visningar: 239

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Bra grejjer men undrar ändå

1. På båt/bil finns gott om plats att gömma sakerna, men på en MC hittar ju tjuvarna den på 10 sekunder :huvet om det nu inte är en Goldwing.

2. På mc finns ju heller inte plats för backup batteri :huvet

3. Tjuvar nuförtiden har väl en GPS/GSM jammer i fickan som slår ut både ditt rörelslarm (SMS/GPRS) och GPSen i larmet :huvet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hahaha, det blir svårast för streetfighter-ägarna.:tungan
Det finns gott om platser att gömma en GPS tracker på de flesta hojar.
Enheterna är ganska små.
Vissa enheter har inbyggda batterier som kan laddas med hjälp av hojens elsystem/batteri.

T.ex. på en CBR900RR, i något av ihåligheterna i ramen t.ex. Sen drar man fram antennen en bit så att du har bra täckning.
Försök hitta den du.

Annars: Under tanken, i luftburken, under batteriet, osv.
Det gäller bara vara lite finurlig och göra eldragningen snygg.
 

FullThrottle

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2010
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha
HItta ett nytt alarm på marknaden som verkar riktigt coolt. Tramigo heter det, hittadeen test på det i senaste M3 oxå.

Tydligen så får man inte bara koordinater utan även angivelser med adresser vart fordonet som har trackern monterad är påväg. Har inte hittat något annat larm som har denna funktion.

www.tramigo.se

GPS funktionaliteten på T22 är inget vidare. En polare har en sådan tracker på sin hoj och det räcker med att rulla in hojen i ett garage så tappar det kontakten med alla satelliter.

Kommer tjuven och plockar in hojen i en lastbil är det också kört då GPS funktionen sätts ur spel.
 
Last edited:

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Har precis köpt på mig några olika fordonstrackers inför ett projekt på jobbet. Tänkte jag skulle utvärdera dessa på hojen också :tungan Återkommer när jag vet mer om dem.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top