GPS till R1?

Android

Årets sisteförare
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
R1
Med reservation för att detta kanske är fel forum, är osäker på var det passar in.

OK, med risk för att bli bannad för evigt... jag vill faktiskt montera en GPS på en sporthoj!! Det finns två skäl: jag semestrar i Europa varje år, utan tankväska, och pallar inte med alla stopp och koll på kartan (och så ska jag till bl.a. Köln i år, en fullkomligt omöjlig stad att köra rätt i...) samt spela in upptäckargazz (”aha, var det där jag körde!”) att sedan tipsa andra om.

För ändamålet är alltså en Garmin Zümo 550 aktuell. Den har jag inte köpt ännu. Jag kan nämligen inte för mitt liv lista ut ett lämpligt monteringssätt! Ute på styret funkar inte; dels tror jag GPSen försvinner för evigt på Autobahn, dels kommer den att slå i kåpan vid sväng. Montering på styret men innanför kåpglaset går också bort; minsta styrning och prylen slår i kåpglaset. En tanke skulle kunna vara att, på något sätt, montera GPSen så att den skymmer de vanliga instrumenten. Det kan jag leva med, kikar ändå bara på bensinlampan... men hur? Där är ju inte speciellt mycket plats; bl.a. så pockar bromsoljan på uppmärksamhet vid vänstersväng. Hojen är en R1 ’02, original kåpglas (funderar på om Doubble Bubble kan underlätta).

Någon som har erfarenhet? Tips? Andra funderingar? Rykten? Whatever? Tacksam för allt!

Fungerar det inte att montera den på samma sätt som man monterar tvärsittande styrdämpare?

Jag lyssnar bara på instruktionerna från min tomtom rider via bluetooth headset, gps:en kan ligga i ryggsäcken e.dyl.

Annars kanske en sådan där mini tankväska a'la lidl kunde fungera om det är plåttank på din plastraket...

Fungerar det inte att montera den på samma sätt som man monterar tvärsittande styrdämpare?

Det är förvisso en god tanke. Glömde dock nämna att jag har en styrdämpare monterad redan (som jag vill behålla ;-), så där föll det dessvärre.

Det finns ju kamerafästen man fäster i tanklocks bultarna, motsvarande har jag för mig finns till GPS, iaf till offroadmaskiner, kolla in på www.touratech.se
så kanske du finner något användbart.

Någon som har erfarenhet? Tips? Andra funderingar? Rykten? Whatever? Tacksam för allt!

Nått sånt här kanske?
http://www.cyclegadgets.com/Products/product.asp?Item=HG

HG-EUROs.jpg

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...