GPS till Hoj & Bil

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Är det någon som har bra koll på vilken man ska välja om man ska ha en GPS som fungerar på hojen och i bilen och som klarar av hela europakartan på samma gång?

Garmin Quest / Garmin Quest II. Vattentät, uttag för hörsnäcka när man kör MC. Levereras med bilhållare och Europakartor, MC-hållare köper man separat.

varfär lägga ut sköna tusenlappar då man kan köpa en sketbillig handdator el telefon och tanka hem mjukvaran på nätet ?

piratebay rulez....

Bushojjen skrev:
2661018 varfär lägga ut sköna tusenlappar då man kan köpa en sketbillig handdator el telefon och tanka hem mjukvaran på nätet ?

piratebay rulez....

Visst fungerar det med en handdator men de är inte alls lika tåliga som vissa gps-modeller (en hoj-gps bör väl tåla vatten i alla fall...?). Dessutom klarar en handdator c:a 4 timmar på batteri om den inte får laddning, många gps-enheter klarar över 20 timmar och drivs av vanliga batterier. Handdatorn och gps-enheten är två skitbra produkter men beroende på användning är den ena mer lämplig än den andra.

Bushojjen skrev:
2661018 varfär lägga ut sköna tusenlappar då man kan köpa en sketbillig handdator el telefon och tanka hem mjukvaran på nätet ?

piratebay rulez....

Fördelen med Zumo är att man kan lägga in rutter, inte bara slutadresser. i de flesta GPSer ser det ut som att man bara kan ange vart man ska och sen får man snabbaste vägen dit. Det är inte alltid vad man vill ha när man har den på hojen. Vem vill åka rakaste och kortaste vägen till Gottröramacken en lördagsförmiddag i juni? Jag har inte hitta den funktionen i de billigare GPSerna men jag har inte kollat så noga.

Men vem vill punga ut med 7000kr?

TomTom Rider funkar bra. Levereras med mc-hållare, mic samt hörlur till krukan, enkel snäcka med mic att använda i bil tex. Mic o hörlur pratar via BT. Går att anv telefon via gps´n också med BT.

Mvh.

En budgetvariant som jag testat är att använda en Garmin eTrex Venture, som jag redan hade.

1. Jag tog fram MC kartan och bestämde mig för en rutt som jag ville köra.
2. Jag använde sedan Google Earth för att plocka ut koordinaterna på alla korsningar där jag inte skulle köra rakt fram.
3. Jag använde sedan koordinaterna till att lägga upp en rutt i GPSen.

Detta borde fungera med de flesta GPSer antar jag.

Jag hade en Mitac Mio 269+

Tyckte att den funka bra. Man anger destination sen var det bara att sätta fast väskan som ingick på byxskärpet o lurar i örona. Sen var det bara tuta o köra..

Vet inte, men jag inbildar mig att även om man har hållare, hur ofta hinner man blicka på displayen när man kör hoj?

Trafiksäkerheten känns inte på topp då..

sgtpepper skrev:
2660978 Garmin Quest / Garmin Quest II. Vattentät, uttag för hörsnäcka när man kör MC. Levereras med bilhållare och Europakartor, MC-hållare köper man separat.

Låter toppen, PERFEKT svar!!!
Ska kolla upp om man kan ha alla kartor tankade samtidigt eller man måste installera nya kartor vid landbyte..

P-G skrev:
2661052 Fördelen med Zumo är att man kan lägga in rutter, inte bara slutadresser. i de flesta GPSer ser det ut som att man bara kan ange vart man ska och sen får man snabbaste vägen dit. Det är inte alltid vad man vill ha när man har den på hojen. Vem vill åka rakaste och kortaste vägen till Gottröramacken en lördagsförmiddag i juni? Jag har inte hitta den funktionen i de billigare GPSerna men jag har inte kollat så noga.

Men vem vill punga ut med 7000kr?

Varför inte denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93937 med Europa kartor - dock kanske inte vattentät?//R

Garmin zumo är den bästa gpsen att ha på hojjen.
Dom andra modellerna som nämnts i tråden är lite äldre och har hängt med ett tag, det märks såklart även på prislappen.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa