GPS-montering

Har en polare som precis som du har en VFR 800, han kör med en quest 2 med hållare från touratech och ram-mount, hur bra som helst.
Han har satt fast sitt ram-mountfäste i bultarna som håller tanken alldeles bakom styrkronan.
Själv har jag en quest (1), oxå den fastsatt med touratechfäste å ram-mount.
Mitt ram-mountfäste sitter med en gummiexpander i styrkronemuttern, typ som GixxerJensa sa lite längre upp...

För er som vill montera er Garmin 60 på hojjen så har jag en hållare från Touratech till salu. PM.

Med vilken noggrannhet visar en GPS korrekt hastighet?

Över tiden är den mycket exakt.
Kör du långsamt i 50 meter får du ett sämre värde. Ju fortare desto exaktade.
Är övertygad om att den visar rätt på kilometern. Räcker det?

GPS köra bana kan det vara något typ se utgångshastighet varvtider etc .....

Över tiden är den mycket exakt.
Kör du långsamt i 50 meter får du ett sämre värde. Ju fortare desto exaktade.
Är övertygad om att den visar rätt på kilometern. Räcker det?

Yep, räcker utmärkt. Blev lite fundersam på det där eftersom gps'er väl har noggrannhet på 5-10 meter.

Tack

Farsan satte fast sin gps med sugproppsfästet på tanken. Den som man sätter fast den med i framrutan vanligtvis, jag tyckte såg lite riskabelt ut först. Men han har kvar den än. :tungan

Går det ens att få fast den på ett annat sätt på en sporthoj? Sätter man den bakom kåpglaset ser man ju knappt mätarna, inget "riktigt" styre att sätta fast den på heller.

Yep, räcker utmärkt. Blev lite fundersam på det där eftersom gps'er väl har noggrannhet på 5-10 meter.

Tack

Konstigt nog reagerar min GPS så fort jag börjar rulla, redan från första halvmetern typ. Trodde också det krävdes något mer fart & sträcka.

Farsan satte fast sin gps med sugproppsfästet på tanken. Den som man sätter fast den med i framrutan vanligtvis, jag tyckte såg lite riskabelt ut först. Men han har kvar den än. :tungan

Går det ens att få fast den på ett annat sätt på en sporthoj? Sätter man den bakom kåpglaset ser man ju knappt mätarna, inget "riktigt" styre att sätta fast den på heller.

Så har jag gjort också. -Den sitter också kvar trots farter närmare 300 km/h.

Den är kopplad till ett vanligt cigarettändaruttag som sitter kopplat till tändningen under sadeln.

Det enda man måste tänka på är att det ALDRIG får vara ström till hållaren när hojen står parkerad.

Minsta lilla fukt på/kring stiften skapar krypströmmar så stiften ärgar av på rekordtid. Jag slaktade själv två,tre stycken hållare på det viset på min förra hoj innan jag fattade varför...

Hur många mA kan man räkna med att en normal GPS behöver för att underhållsladads under färd?

GPSer uppdaterar oftast positionen med 1s intervall, därmed så baseras även hastigheten på detta uppdateringsintervall. Man kan nog lungt säga att nogranheten på hastigheten är minst 0,1 m/s vilket är ca 0,36 km/h.
Ingen som prova nån av dom billigare navigatorerna typ navman f20 eller f40?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025