GPS+ Mobil

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Har funderingar på att skaffa en mobil med inbyggd GPS.
Men vilken ska man ha, har kollat på någon SonyEricssson och nokia, men det verkar vara klyddigt att skriva in adresser osv. i GPS iom det inte är touchscreen.

Nya iPhone ska väl komma med GPS, finns det något annat alternativ istället för den?

Jag har en P1i med Wayfinder i sig.
Funkar kanon.
Ok kartorna är inte jordens bästa och kan inte jämföras med fullstora GPS:er men what the heck, den ska ju ändå bara peka ut vägen. Och det gör den fint.
Farkameror ingår.

HTC. Jag har en 3600 som jag kör TomTom i. Funkar perfekt. Är så nöjd med HTC att jag kommer att köpa en HTC Diamond om ett par veckor när den släpps.

Jag har Tele2 mobilt bredband och eftersom det även går att ringa med deras abonnemang så sitter det simkortet i telefonen. På det viset surfar jag i stort sett gratis med luren, och kan även använda den som modem om jag vill släpa med laptopen nånstans.

Vad gäller iphone så går det tydligen inte att använda den som modem, och dessutom verkar det vara osäkert med nåt vettigt navigationsprogram till den. TomTom har ju dementerat att dom håller på att skriva ett till iphone.

Jag hade en Nokia N95 som jag ångrar att jag gjorde mig av med, men i alla fall så funkade den riktigt bra att navigera med.
Körde efter den GPS'en en vecka i Danmark utan problem.

Funkar kanon.
Ok kartorna är inte jordens bästa och kan inte jämföras med fullstora GPS:er men what the heck, den ska ju ändå bara peka ut vägen. Och det gör den fint.
Farkameror ingår.

Kör K850 med wayfinder och separat gpspuck, funkar bra :)

Kör med P990i och tomtom 6. Funkar helt perfekt, jag tycker det är helt likvärdigt med en 'riktig' GPS. Dock måste man ju ha en BT GPS-puck till men den är ju liten

Ursäkta, men varför tipsar flera av er om mobiler med lös GPS-puck när han speciellt säger att han vill ha en med inbyggd GPS?:va

Ursäkta, men varför tipsar flera av er om mobiler med lös GPS-puck när han speciellt säger att han vill ha en med inbyggd GPS?:va

Ptja, kanske eftersom man kan köra programvara från garmin/tomtom i flertalet telefoner, jag tipsar om programvaran i mitt fall, - Tomtom - som jag tycker funkar bra och som finns till alla Symbian telefoner. Sen är det väl bara att välja telefon efter tycke och smak, men det skiljer sig ju så mkt från person till person. Personligen skulle jag aldrig välja en telefon utan pekskärm, just för att navigeringen blir krånglig då. SE har två telefoner med GPS inbyggt; C702 och W760i. Sen kommer ju X1:an också, men det är väl inte lanserad än...

Och jag som trodde tråden handlade om man kunde blanda Mobil1 med Castrol GPS.
Jag måste dricka mer :näsblod :huvet

Och jag som trodde tråden handlade om man kunde blanda Mobil1 med Castrol GPS.
Jag måste dricka mer :näsblod :huvet

:hihi du ÄR skadad... ;)

Ptja, kanske eftersom man kan köra programvara från garmin/tomtom i flertalet telefoner, jag tipsar om programvaran i mitt fall, - Tomtom - som jag tycker funkar bra och som finns till alla Symbian telefoner. Sen är det väl bara att välja telefon efter tycke och smak, men det skiljer sig ju så mkt från person till person.

X-akt.

Telefon kan man ju välja hursom, jag redogör för Wayfinder och upplevelsen att använda en telefon såsom GPS.
Sen anser jag inte att en lös puck är något som stör.

Last edited:
Mer än nöjd med Navigeringen i min Nokia N82, gillar den skarpt bättre än N95:an dels för att slide-lucka" är gay sen är den så jävla tjock. Sen får du 5Megapixels kamera, WLAN, Tv-out etc, riktigt FET mobil!

Navigeringen i Nokian är riktigt snabb också, finns lite filmer på youtube där den utmanas av diverse GPS:er som Tom Tom etc. och visar vart skåpet ska stå! :D

Den har väl redan släppts?
finns på dustin iaf

Nej, den släpps i månadskiftet. Dustin har den bara upplagd som artikel, men första leveransen beräknas till 1/7 står det.
Långa dagar till dess.... Plötsligt känns min Trinity gammal. Men så är det ju alltid när man längtar efter nån ny pryl.

Funkar kanon.
Farkameror ingår.

+1, P1i fungerar jättebra när vi är ute på Speedway-äventyr (tävlingar)..
Själv ser jag inte kartorna som dåliga alls, helt okej, tydliga och så.

Touchscreen är inget problem för att skriva in, du kan skriva med tangenterna förstås.

+1, P1i fungerar jättebra när vi är ute på Speedway-äventyr (tävlingar)..
Själv ser jag inte kartorna som dåliga alls, helt okej, tydliga och så.

Touchscreen är inget problem för att skriva in, du kan skriva med tangenterna förstås.

Jao eller nja, dåliga och dåliga, jag klarar mig oftast utan ivfsh, men de är dåliga i jämförelse mot vad man KAN få på en riktig GPS.
MEn precis som du säger: Duger helt ok.
Det är ju eg. bara folk som är helt lost i kolabollen vad gäller sin egen placering på kartbladet samt hur man rör sig över detsamma som behöver "riktig" GPS.
D.V.S kvinnor (som saknar lokalsinne) samt folk av manskön som inte gjort lumpen eller gått på sjön (de brukar inte heller kunna läsa karan)
Övriga sätter en ära i att hitta UTAN gepee-ess.

Sen - att det KAN vara bekvämt med detta stöd, i trånga stressiga storstäder, där man aldrig varit, det är helt klart.
MEn det är då det oxå visar sig (som med allting annat) att detta är den starkes stöd, men den svages bibel.

VISS skillnad på användningssättet alltså.

iPhone%20Maps%2008_w606.jpg

Släpps om 19 dagar i Sverige

Kör N95 med garmin programvara, är riktigt nöjd. Testat både att ha den på instrumentbrädan i bilen, o innerfickan på jackan med lurar då jag kör hoj. Bägge funkar perfekt.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph