GPS-fråga

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har en Garmin 60CSx.

Gör en rutt i Mapsource och för över den till GPSen.
I GPSen väljer jag sen denna rutt. MEN GPSen räknar om den. Jag vill köra rutten precis som jag planerade den i Mapsource, och inte så som GPSen föreslår. Vid beräkning frågar den om jag vill köra kortaste vägen eller på kortast tid, men det ska den inte fråga!? Jag vill köra MIN rutt.

Någon som kan hjälpa mig? Har jag missat någon inställning?

Har gps:en kartor? Isf brukar man kunan välja bort funktionen "stick to roads" etc.

stoffer skrev:
2541065 Har gps:en kartor? Isf brukar man kunan välja bort funktionen "stick to roads" etc.

Visst visst, den har kartor. Jag vill bara få den att låta bli att räkna sin egen väg istället för att följa den vägen jag skickat över som rutt....

Problemet är alltså: på datorn väljer du att köra från punkt A till punkt B via vägarna X och Y. Men när du laddar över detta till GPSen så finns inte färdvägen med utan bara start- och slutdestinationerna så GPSen väljer att du ska köra vägen Z istället.

Ingen aning vad det beror på. Min egen GPS hanterar inte kartor så jag är inte så insatt i problematiken.

Esquire skrev:
2543065 Problemet är alltså: på datorn väljer du att köra från punkt A till punkt B via vägarna X och Y. Men när du laddar över detta till GPSen så finns inte färdvägen med utan bara start- och slutdestinationerna så GPSen väljer att du ska köra vägen Z istället.

Ingen aning vad det beror på. Min egen GPS hanterar inte kartor så jag är inte så insatt i problematiken.

Precis så är det. I bästa fall väljer GPSen an annan väg via de delmål jag bestämt. Ibland väljer den helt enkelt bara väg Z.... Den ska ju inte navigera, utan bara följa en förutbestämd rutt :(

Starstriker skrev:
2543298 Precis så är det. I bästa fall väljer GPSen an annan väg via de delmål jag bestämt. Ibland väljer den helt enkelt bara väg Z.... Den ska ju inte navigera, utan bara följa en förutbestämd rutt :(

Har du kollat på Svenska offroad entusiasternas forum? (soe.se) Där är de smått lyriska över just den GPS du använder dig av. Kan tänka mig att du får svar på din fråga där :)

Sad Glad skrev:
2543421 Har du kollat på Svenska offroad entusiasternas forum? (soe.se) Där är de smått lyriska över just den GPS du använder dig av. Kan tänka mig att du får svar på din fråga där :)

Tack för tipset! Tror att jag hittat en lösning. Ska testa när jag kommer hem!

Problemet du har är att den rutten du har gjort i Mapsource har andra inställningar för ruttberäkning mot vad GPS:en är inställd på. Tryck Menu två ggr på GPS:n, gå in på Inställningar och sen Ruttinställning. Ändra beräkningsmetoden till samma som står på ruttinställningarna i Mapsource.

I Mapsource hittar du inställningarna för rutten om du högerklickar på den i menyn till vänster och väljer Egenskaper.

Errko skrev:
2543845 Problemet du har är att den rutten du har gjort i Mapsource har andra inställningar för ruttberäkning mot vad GPS:en är inställd på. Tryck Menu två ggr på GPS:n, gå in på Inställningar och sen Ruttinställning. Ändra beräkningsmetoden till samma som står på ruttinställningarna i Mapsource.

I Mapsource hittar du inställningarna för rutten om du högerklickar på den i menyn till vänster och väljer Egenskaper.

Exactly! Skall testa när jag kommer hem! Tack för hjälpen!

*/ ?>
Back