GPS-fråga

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur bär jag mig åt för att scanna in en karta (från papperskarta) och sen dunka in den i min Garmin 60SCx?

Någon som vet?

(Hittar inga vektoriserade kartor över Mongoliet och Khazakstan, hittar bara papperskartor över dessa områden)

Fota i närmaste sandlåda. Bygg lite berg och lite städer med hjälp av stenar o shitt. :)

Nä jag har ingen aning, men många gps-program använder ju sig av rena bitmapp-filer så det borde ju funka.

Starstriker skrev:
2219827 Hur bär jag mig åt för att scanna in en karta (från papperskarta) och sen dunka in den i min Garmin 60SCx?

Någon som vet?

(Hittar inga vektoriserade kartor över Mongoliet och Khazakstan, hittar bara papperskartor över dessa områden)

Det finns kopiatorer som du kan scanna in kartan på och sen göra om filen till i princip vad du vill.
prata med till o börja med Garmin så du vet vilket format den använder sen gå till nån som har avancerade kopieringsmaskiner finns butiker som bara lever på det och be dom scanna in kartan.

Det finns annars kartor att köpa ifrån Garmin men sist jag kollade var dom ganska dyra men ska du åka i tassemarkerna skulle jag inte snåla in på kartor

Willy_wheel skrev:
2219842 Det finns kopiatorer som du kan scanna in kartan på och sen göra om filen till i princip vad du vill.
prata med till o börja med Garmin så du vet vilket format den använder sen gå till nån som har avancerade kopieringsmaskiner finns butiker som bara lever på det och be dom scanna in kartan.

Det finns annars kartor att köpa ifrån Garmin men sist jag kollade var dom ganska dyra men ska du åka i tassemarkerna skulle jag inte snåla in på kartor

Jag har en bra scanner som jag kan scanna med. Frågan är bara hur jag sen för över kartan till GPSen ?

Ang kartor till Garmin så finns det en hel massa, och jag har lagt vantarna på en del av dom.... Men kartor som täcker Mongoliet/Ryssland och Khazakstan är det svårare med.........

Det blir nog krångligt, för att du skall kunna använda gps:en måste den inskannade kartbilden passas in "rätt i världen". Vilket innebär att du måste ha koordinater för ett antal kända punkter i Mongoliet och använda dessa vid inpassningen av kartan.
Dessutom måste kartan ha rätt projektion, den måste vara skalriktig i både X och Y-led.

Men du kanske kan lägga in den som en bild bara och använda den istället för papperkartorna. Utan GPS-funktion.

Last edited:
Starstriker skrev:
2219870

Ang kartor till Garmin så finns det en hel massa, och jag har lagt vantarna på en del av dom.... Men kartor som täcker Mongoliet/Ryssland och Khazakstan är det svårare med.........

Du råkar inte veta om det finns till Lettland? Letat GPS som ska täcka öst, men i princip omöjligt att finna verkar det som.

Garmins Citynavigator Europe innehåller detaljerade kartor för Lettland bla. Riktigt bra karta faktiskt!

Ten-0 skrev:
2220506 Du råkar inte veta om det finns till Lettland? Letat GPS som ska täcka öst, men i princip omöjligt att finna verkar det som.

K..min morbror har ett Garmin fetsystem som innehåller sjökort o hela skiten..kan han maila nått till mig o jag till dig?? Jag vet inte hur det funkar alls..men jag kan fråga honom om det är till någon hjälp? Han är en riktig boys toys gubbsing som har allt.

Starstriker skrev:
2228883 Garmins Citynavigator Europe innehåller detaljerade kartor för Lettland bla. Riktigt bra karta faktiskt!

Nej fan. Jag ljög visst. Det var visst bara västeuropa som fanns med i City Navigator....

Starstriker skrev:
2228883 Garmins Citynavigator Europe innehåller detaljerade kartor för Lettland bla. Riktigt bra karta faktiskt!

Edit: Aj då.

HanneZ, vad kostar sig?

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back