GPS för båge?

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Finns det bara en GPS som passar på bågen? Garmin Streetpilot är ju tämligen dyr. Alternativt en handdator med GPS-tillsats?

Någon som grävt i dylika ting?

Bifogat

• 72993_shl_s.jpg
    72993_shl_s.jpg
    32.9 KB · Visningar: 354
Garmin Etrex av olika slag.
Dessa har dock inte färgskärm, så det kanske inte är vad du är ute efter.
Men jag tror att de värsta modellerna kommer med karta och gator och allt.

//Anders.

En polare hade en exakt sådan monterad på sin förra hoj, en Triumph Sprint ST, den satt monterad på insidan av ett förhöjt kåpglas, och det fungerade klockrent!

Från GPSen gick sedan en sladd till hjälmen, så han kunde höra "direktionerna".

Har ytterligare en klubbpolare som har det monterat på en Varadero, och när vi i Juli skulle åka till Ducati Stockholm för att hämta hem en ny hoj åt en tjejpolare, så hade vi användning av dessa... vi kom till rätt gata direkt!, helt utan problem.

Skall nämnas att båda var av modellen Streetpilot III, men jag skulle utan tvekan köpa just den modellen om jag nu skulle skaffa GPS :tummenupp

Ska du ha en bra GPS som fungerar "klockrent" så ska du välja Streetpilot III!!! Jag har själv införskaffat mig en sådan. Jag tittade också på olika alternativ men om du ska ha billigare så får du använda din telefon eller Palm mm vilket innebär att du får två delar. Denna är portabel på ett mycket smidigt sätt och du kan använda den på ett mycket enkelt sätt. Diriktiven du får från rösten är mycket bra...

Lägg istället till 3-4 tusen och då en mycket bättre GPS som du kan använda på många olika sätt såsom bil/MC/lastbil mm.

Kan man få den att läsa "noter" oxo? "Easy right into hard left, ...caution:wall" :tummenupp Hade vart grymt när man kör på kurviga, okända vägar.

Garmin eTrex Vista använder jag. Den saknar noter och beskrivning av färdväg, men har mycket bra kartor med gatunamn och de flesta grusvägar m.m. inritat. Liten och kompakt som en mobiltelefon. Inget man tittar på skärmen medan man kör, men utmärkt att ha med i kartfodralet till tankväskan för att hålla koll på läget. Man kan få en massa rolig färddata från den (maxhastighet, nuvarande hastighet, höjd m.m.) - bra för att kalibrera hastighetsmätaren.

Jag skaffade 12V-uttag på hojen för att spara batterierna.

Busafreak skrev:
Finns det bara en GPS som passar på bågen? Garmin Streetpilot är ju tämligen dyr. Alternativt en handdator med GPS-tillsats?

Någon som grävt i dylika ting?

Denna e toppen!!

Finns ett fäste från Garmin som man kan köpa till den, sitter bergfast på hojen!! Fanns ju ett "magnetfäste" med, med detta kan man inte riktigt lita på....

Den e ju oxå vattentät och håller för riktiga regnskurar! (används även på jetskis!!)
Kanon! :tummenupp

Re: Re: GPS för båge?

Wheeliegirl skrev:
Denna e toppen!!

Finns ett fäste från Garmin som man kan köpa till den, sitter bergfast på hojen!! Fanns ju ett "magnetfäste" med, med detta kan man inte riktigt lita på....

Den e ju oxå vattentät och håller för riktiga regnskurar! (används även på jetskis!!)
Kanon! :tummenupp

Menar du det fästet som är gjort av bockad aluminium? Finns både med och utan lås...

Last edited:
GPS funkar på scooter åxå.

gal29_22bg.jpg

gal28_18bg.jpg

:) :tummenupp :D

Men, att köra vilse på en öde väg är väl halva tjusningen med att åka hoj?

Har en Street Pilot III i jobbet fungerar inte alltid klockrent men om du kommer fel så gör den om rutten så att du kommer rätt.

Marsipulami: Hur får du med dig Street Piloten på hojen, har du något fäste elller har du den i någon väska?

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back