GP-racing då och nu – bättre och sämre.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
En del av er är ju inte alls intresserade av hur GP-racing var före 2002, men jag själv och andra som är det och tycker det är intressant att jämföra då och nu: här är en tråd för det.

Snubblade just över klippet här nedanför och tänkte på Stoners på-utsidan-omkörning på Laguna Secas raka i somras som fick många att dra efter andan och tala om tidernas omkörning. Klippet här är från 1985. Kolla föraren vid 4.28 som tar innerspåret (#5, Mamola?), kolla framhjulet och betänk hastigheten, kvaliteten på fjädring, däcken och avåkningszonen. Stoners omkörning var 2011 var underbar, men inte fan har han på fötterna för att beskylla förarna på 1980-talet och tidigt 1990-tal att ha stora marginaler och inte ta risker. Och vid 4.14 och 5.05 måste ni titta, går inte att ge det rättvisa i ord.

http://youtu.be/J7_WAeCe8oE
 
Last edited:
Nu kändes väl just det här klippet som ett uppvisningsrace va?

Lite väl mycket bakhjulsåka och lämnar en hel del luckor för att dom ska kunna köra om. Bl. a vid 4:28 som du nämner.

Men det är alltid kul o se, viasat motor kör ju gp klassiker lite då o då. Sen finns dom o tanka på rfm oxå.
 
Jäklar - tänk att man tävlade i alla dessa klasser från början:

50 cc
80 cc
125 cc
350 cc
500 cc
Sidvagnar

Långa och intensiva helger!

Vid 6.03 får man en inblick i dåtidens säkerhet och professionalism.

http://youtu.be/wW2nE9Xrf64
 
Last edited:
Nu kändes väl just det här klippet som ett uppvisningsrace va?

Lite väl mycket bakhjulsåka...
Kört crosshoj någon gång? Då vet du ungefär hur det är att köra en GP-racer utan wheeliecontrol. Och om det kommer ett tillskott på 50 hästkrafter under mindre än 500 rpm/1 sek, då ägnar man sig inte åt underhållning, utan att undvika en krasch.
 
Last edited:
En stor skillnad med MotoGP och hur det var på 1970- och 1980-talet är att då kunde en privatperson gå in till sin lokala Honda-, Suzuki- eller Yamaha-återförsäljare och beställa en produktionsracer för rättså rimliga pengar – och ställa upp i 500-VM. Suzuki RGB 500, Yamaha TZ700 och Honda RS500 kördes av amatörer i VM. Svårt att göra i MotoGP. Har en glad amatör råd att köpa, underhålla och tävla med en NSF 250 R i dagens Moto 3? Så vitt jag vet kostar en NSF 250 R ca 435.000 kr, vilket väl är rätt saftigt för en hoj i den minsta klassen, och den kräver möjligen mycket mer för att bli konkurrenskraftig – och underhållas? Vad kostade en Honda NSR 500 V i mitten på 1990-talet – 800.000 kr?

http://www.racing-motorcycles.co.uk/sold.php
http://www.classic-motorbikes.com/Honda_RS_500_Ex-Fabio_Biliotti_FD48.html
http://world.honda.com/HRC/products/machine/nsf250r/
 

Bifogat

  • 20100518173915_lucchinelli.jpg
    20100518173915_lucchinelli.jpg
    111.3 KB · Visningar: 52
  • Honda-NSF250R.jpg
    Honda-NSF250R.jpg
    38.5 KB · Visningar: 46
  • Skärmavbild 2012-03-24 kl. 18.36.51.jpg
    Skärmavbild 2012-03-24 kl. 18.36.51.jpg
    49.8 KB · Visningar: 57
Last edited:
Kört crosshoj någon gång? Då vet du ungefär hur det är att köra en GP-racer utan wheeliecontrol. Och om det kommer ett tillskott på 50 hästkrafter under mindre än 500 rpm/1 sek, då ägnar man sig inte åt underhållning, utan att undvika en krasch.

Jojo, jag tvivlar inte på effekten, däremot att dom håller framhjulet så högt under större delen av rakan och försummar så mycket acceleration så att den andre går förbi.

Och sen turas dom om med det.
 
ja tänk om man kunne skruva tiden tillbaka till 1979 o se formula 1 tt på isle of man då min suzuki tävlade där, tyvärr är det svårt att hitta bilder o film från den tiden.
 
Last edited:
Ren och skär uppvisning och mil i från ett av dagens MotoGP-race.

Men det är ju kul att någon blir till sig i trasorna och tror att racen såg ut så där på den tiden :rolleyes:
 
Vad var grejen med körställningen – att man skulle ligga framsträckt som på en dragracinghoj?

:confused:
 

Bifogat

  • Sever GP 50cc 1982.jpg
    Sever GP 50cc 1982.jpg
    128.8 KB · Visningar: 40
  • DSCF0481.jpg
    DSCF0481.jpg
    177.4 KB · Visningar: 53
Oavsett tid så kan man förutsätta att alla förare i GP har varit de bästa som fanns just då i GP. De körde lika hårt på trettiotalet som idag men det var farligare, snabbare och längre förr. Ett GP på trettiotalet kunde vara nästan tre timmar, grusväg och utan bakhjulsfjädring. Snabbast gick det nog på sextio och sjuttiotalet, Barry Sheene snittade 216 km/h på Spa ca 1977. Privatförarnas gyllene tid inföll nog samtidigt, det finns förare som köpt hoj hos lokala handlaren och vunnit GP med densamma, exempelvis Hartog och Baldwin. I de mindre klasserna var chanserna större med otaliga segrar av produktionare som kostade lite mer än en CB 750. Vår egen Kent Anderson vann nästan VM 1969 med en privat Yamaha som han skruvade med själv. Chanserna till att vinna VM-lopp för en vanlig racerförare försvann nog på åttiotalet med undantag från den som körde Honda RS125 som var en vinnare för rimliga pengar. Nu är det nog länge sedan någon vann ett GP med en produktionare.
Kolla länk för intervju med Kel Carruthers, bästa jag har läst om hur det en gång var. http://nonshine.blogspot.se/2010_01_01_archive.html
 
Var har du varit på sista tiden? De har ju byggtt om Assen flera gånger de senaste åren..
Jag är inte så intresserad av Assen. Mer av andra saker. Du som verkar vara mer intresserad än jag: hur kunde Sheene köra 216 km/h i snitt 1977, när man på 1990-talet körde ca 170 i snitt? Det verkar ju som man ändrade banan först 2006.

http://en.wikipedia.org/wiki/TT_Circuit_Assen

Ok, nu förstår jag (men ändå inte). 1984 gjorde man verkligen om den.

http://nl.wikipedia.org/wiki/TT-Circuit_Assen#Baanlengte_door_de_jaren_heen
 
Last edited:
För det första körde Sheene på Spa och inte på Assen när han fick den snitthastigheten.... :)
 
Det var mer bjuda på sig själv förr och framför allt behövde man inte åka så långt för att se RR-VM.
Gissa vem som var min favorit.
scannat 072.jpg

 
Ganska enkelt. Idag klagas det bara från förarna när det blir för farligt. Lorenzo är väldigt flitig på detta. Blir det minsta lilla kontakt mellan två hojar idag så blir det ett jävla liv. Rossi och Simoncelli, när han levde, är de enda som gillar oldschool inställningen när det gäller hojracing verkar det som.
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top