GP-hoj till salu

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Någon som ska köra 250 och ännu inte köpt hoj?

"Very rare with few ever made this semi official bike was used in the 1999 world championship by the Dantin team with riders Fonsi Nieto & David Garcia. "Complete and in excellent mechanical and general condition the bike comes complete with technical documentation and some never used spares. Available now in France for 33,500 EU [300.000 SEK] taxes & commissions included."

Bifogat

• tz1.jpg
    tz1.jpg
    137 KB · Visningar: 432
  • tz2.jpg
    tz2.jpg
    100.2 KB · Visningar: 303
Nyteknik skrev:
Visst låter det mycket. Men vad skulle det kosta att köpa en ny TZ och försöka få tag på likadana delar?

Om du kollar på hojen, ser åtminstone jag ett gäng saker som är väldigt standard, som bromsar/gaffel etc. D.v.s bara för att nieto kört den är den inte värd några 300kkr. Hade godiset varit kvar är det en annan femma.
Men det är en 5 år gammal cykel, utan kitgrejer, som inte är lika snabb som en tz-250 03.
Hade du vart lite tidigare hade du kunnat köpa Porto's 99-yamma av Calle torsell, för mindre än hälften.
Eller Max Biaggis vm-vinnande aprilia från 1996, eller mcwilliams från 2000 ;)
Finns alltid någon "vintage-firma" som kränger standardgrejer dyrt, ok om man ska ha hojen i bokhyllan kanske..

oFFkeFF skrev:
Om du kollar på hojen, ser åtminstone jag ett gäng saker som är väldigt standard, som bromsar/gaffel etc. D.v.s bara för att nieto kört den är den inte värd några 300kkr. Hade godiset varit kvar är det en annan femma.
Men det är en 5 år gammal cykel, utan kitgrejer, som inte är lika snabb som en tz-250 03.
Hade du vart lite tidigare hade du kunnat köpa Porto's 99-yamma av Calle torsell, för mindre än hälften.
Eller Max Biaggis vm-vinnande aprilia från 1996, eller mcwilliams från 2000 ;)
Finns alltid någon "vintage-firma" som kränger standardgrejer dyrt, ok om man ska ha hojen i bokhyllan kanske..

Jo, det har du rätt i. Lite märkligt att en hoj som benämns ex-GP säljs med originalgaffel, fälgar, bromsar etc.

Teddy berättade att skojar-Kim hade en Yamaha som hade tillhört Porto och att dess cylindrar såg helt vansinniga ut; kanalerna var groteskt stora och enligt den nye ägaren var man tvungen att ligga platt på tanken för att den inte skulle resa sig för mycket på trean.

Hur sjutton får man tag i sådana hojar? Trodde fabrikerna skrotade dem efter avslutad säsong.

på tal om köpa grejjer.. såg ni motorjournalen när han köpte f1 bilen!
vissa har föör mycket pengar..

Nyteknik skrev:
... hade en Yamaha som hade tillhört Porto och att dess cylindrar såg helt vansinniga ut; kanalerna var groteskt stora och enligt den nye ägaren var man tvungen att ligga platt på tanken för att den inte skulle resa sig för mycket på trean...

:D :D

Ursäkta, men jag var tvungen... det lät så jäkla kul. Jag tvivlar inte på att så är fallet, men det låter som något direkt ur DT-klubbens gästbok. :D :D

Bo_jahn skrev:

Ursäkta, men jag var tvungen... det lät så jäkla kul. Jag tvivlar inte på att så är fallet, men det låter som något direkt ur DT-klubbens gästbok. :D :D

:rofl
Ett sanningens ord!

Bo_jahn skrev:

Skratta på ni. Jag återger bara vad Teddy berättade för mig.

Allvarligt talat var det troligen sant även om det lät som ett referat från DT-klubbens årsstämma.

Åter till frågan: hur lägger man vantarna på dylika monster?

Ringer Chris Jensen för han verkar ha de rätta kontakterna.

De flesta racers som körts i VM och som senare säljs är ju inte rena fabrikshojar utan olika kittade varianter som teamen antagligen köpt och inte leasat. Är väl en förklaring till att de finns men är ganska få. Det kryllar ju inte av YZR250s till salu direkt.

Last edited:
Nyteknik skrev:
Just det - det sa ju Racerpelle i söndags...

:rolleyes:

Var det genom honom du köpte din? Någon aning om vad en ex-GP-hoj kostar med skapligt hejdlös bestyckning?

Det var Nordgren som tipsade mig om den hoj jag har nu.
Har ingen aning om vad en GP hoj kostar. KOmmer inte ihåg vad Torsell köpte sin hoj för.

oFFkeFF skrev:
Säkert snabba, men knappast värda 33000 euro..

Instämmer helt. Classic motorbikes försöker kränga hojar o bilar till fantasipriser bara för att nån känd gubbe suttit på dem.

maxximus skrev:
Instämmer helt. Classic motorbikes försöker kränga hojar o bilar till fantasipriser bara för att nån känd gubbe suttit på dem.

Visst är det mycket pengar. Men knappast orimligt om det är vad folk är villiga att betala för historiskt intressanta bilar/mc. Jämför med vad nya, massproducerade och historielösa slit-och-släng-fordon kostar.

rimligt o orimligt
Det är utbud och efterfrågan som gäller

Folk som sedan har alldeles för mycket som inte vet var de skall spendera dem och som inte är särkskilt pålästa kan säkerligen få för sig att köpa en dylik hoj. Eller hur?

Annars står det en ny TSR250 som är till salu i England.... Jag var sugen, men det var inte ekonomin! :gnissla

Bo_jahn skrev:

Jo, jag vet. Det var faktiskt ganska mycket DT över skojar-Kim, han var en samvetslös, fjunig och kort yngling som körde en trimmad Honda Civic. Hur som hellst så såg jag vad jag såg. Cylindrarna såg ut som värsta sortens schweizerost, bara hål överallt och stora dessutom. Det såg ut att vara mer luft än material i de cylindrarna. Hurvida cykeln verkligen reste sig eller om det var ett resultat av skojar-Kims fantasi vet jag inte säkert men med tanke på att han var en lite skit och eftersom jag hade en bild av Calle Torsell färsk i minnet från långfredagsträningen 2002 där provade just en nyinköpt Ex-Porto Yamaha och går ut ut torparn på bakhjulet, sida vid sida med Cralle, var jag faktiskt beredd att tro på skojar-Kims historia om att han var tvungen att ligga på tanken.
:tomten

Nyteknik skrev:
Någon som ska köra 250 och ännu inte köpt hoj?

"Very rare with few ever made this semi official bike was used in the 1999 world championship by the Dantin team with riders Fonsi Nieto & David Garcia. "Complete and in excellent mechanical and general condition the bike comes complete with technical documentation and some never used spares. Available now in France for 33,500 EU [300.000 SEK] taxes & commissions included."

Vilket j-a överpris. Hojen är värd runt 50 000 till 80 000 beroende på grejer som följer med för den som ska använda den och för den som ska samla så känns den inte intressant eftersom det är för mycket standard, TZM ramar är ju inte svåra att hitta.

Jag kan fixa fram en NSR500 V2 för runt US $60000 om man vill ja en frän samlarhoj.

Men kan de sälja hojen för det ska nog Peo Rosenqvist kontakta dem för han har likadant chassi från samma team. Tror han säljer sin för 50000kr istället,ett klipp.

Ny blir det synd om Axxexs för jag ska nog sälja mina två TSR:er om man får så bra betalt redan nu. De är mycket mer lika sitt GP-VM utförande än den TZ:an, man kanske ska bli miljonär...

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa