Gott till Påsk, ute i butikerna nu!

Memma är:

• Antal röstningar
    0

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Kan knappast bara vara jag på SH som äter denna Påskdelikatess under vårhalvåret nu när Påsken nalkas.

Mumsfilibabba! Lite kaffegrädde och socker :tummenupp

Bifogat

• påskgott.jpg
    påskgott.jpg
    92.4 KB · Visningar: 313
Savage skrev:
Vad är det där för något?
Det kan du gissa. Eller kanske ta reda på själv? Jag har redan gett några ledtrådar.

"Valmistettu Suomessa"

Savage skrev:
Inte jävla memma väl? Eller heter det mumma? Finska krejen?
Det är faktiskt riktigt obehagligt.
Jo, memma kallas det. :) Har bara sett av märket Fazer som säljs i svenska butiker.

Gillar ni inte memma tycker ni säkert inte om öl heller.

EDIT// Kanske fel att dra alla över en och samma kam, säger så här istället: Gillar ni öl faller säkert memma er i smaken också. Kanske inte första gången, och inte heller andra, men efter tredje gången har ni skapat ett beroende :D

Kan ni inte bara erkänna att enda anledningen att ni låtsas gilla det är för att ni är från finnland och där MÅSTE man låtsas gilla det bara för att det är tradition att äta det till påsk :7peta

Testat en gång och det smakar som det ser ut! att dessutom äta det med massvis med socker och ovispad grädde gör det inte smaskigare :zpy

Äh fy fan! det som det Finska "köket" har att erbjuda är ju inga gastronomiska upplevelser direkt,en massa rotfruktslådor och korvar allt smakar likadant........

Tror många har ett dåligt första intryck av memma. Tror det är vanligt att folk misstar memman i sin ursprungliga form, utan grädde och socker, för choklad. Och med den tanken i huvudet så smakar ju nästan allt illa.

Kanske även personen som bjuder medvetet inte nämner vad "smeten" innehåller för att få en rolig reaktion när smaken sprids i munnen.

För er som inte smakat kan det beskrivas som ganska mastigt, inte särskilt sött (bortsett från den naturliga sötman). Den tydliga smaken fås av fullkornsmjöl med rågmalt och sirap som kryddas med apelsinskal och pomerans.

Nu med en poll!! :banana

EDIT//stafvle

Last edited:
Bodoe skrev:
För er som inte smakat kan det beskrivas som ganska mastigt, inte särskilt sött (bortsett från den naturliga sötman). Den tydliga smaken fås av vullkornsmjöl med rågmalt och sirap som kryddas med apelsinskal och pomerans.

Med den beskrivningen kommer nog alla skynda sig till affären för att köpa massvis med memma :3freak

Cervantes skrev:
Med den beskrivningen kommer nog alla skynda sig till affären för att köpa massvis med memma :3freak
Jag försöker inte få folk att köpa memma med någon form av smygreklam. Men de som aldrig smakat borde faktiskt prova!

Eftersom jag tycker så mkt om memma (och jag är långt ifrån finsk) tyckte jag det var roligt att se hur många som kör MC och som också uppskattar denna delikatess.

äter detta med vippsad grädde ist.
det smakar bättre och ser lite trevligare ut ;)

får nog dundra å handla det efter löneslaveriet!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg