Gotland ring - Servicenivå och bemötande

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
MODERERAT av amullo

*dyr banhyra (Minst 50 K sek / VARDAG)
-Tydligen finns en riktig prislista längre ner i tråden. Kommentera gärna om du är arrangör och har hyrt banan.

*Om du kraschar på banan så är arrangöran skadeståndsskyldig för skrapmärken i asfalt, märken i ARMCO räcken, mm, mm. Banan skall dessutom INSPEKTERAS efter VARJE krasch! Dyrbar bantid försvinner!
- Skall tydligen gälla om slitaget är markant över normal slitning

*Du får INTE röka annat än uppe vid cafét. (Bra tänkt IOFS, men inte kul för de som sitter där och äter)
- Bensin i depån, tänk på brandrisken

*Du MÅSTE beställa mat i Cafét! (som är SVIN dyra). Catering förbjuden!
Stämmer

*Ingen EL ingår, den som man kan betala för räcker inte till mer än 4 hojar.. max 32 AMP TOTALT. TROTS att de skall vara "miljöriktiga".
- Bristande kunskap ledde till underdimensionering

*INGA soptunnor, Arrangör får betala städning om NÅGON kaster en enda grej på backen.
- Sopstation skall tydligen ordnas, som jag förstog det.

*MYCKET otrevlig banägarrepresentant som börjar dra SINA regler med "För att sparka in ett antal öppna dörrar och så ni vet hur det skall gå till här på Gotland ring".
-Claes tyckte att han kanske uttryckt sig onödigt klumpigt och bad om ursäkt för detta

Jag var där i 2 dagar med Ducceklubben och jag har ALDRIG varit med om NÅGON enda bana som har sånna absurda krav!

EDIT1: Under körningen fick jag dessutom höra att en välkänd bankörningsarrangör mottagit ett skadeståndskrav på över 100.000 kr för skador som uppkommit på banan efter en arrangerad bankörning
- Ingen sådan faktura har skickats ut säger banägaren. NÅGONSIN.

EDIT2: Mailat BIKE om tråden, samt mailat Gotlandring om tråden.

EDIT3: Banägaren ringde upp mig och var mycket ödmjuk och ville förklara och höra sig för om mina åsikter om genomförandet/banan. Mycket trevlig i telefon ich ville genuint bättra på det som jag uppfattat som illa bemötande och dålig service, samt förklara bakgrunden till vissa regler
 
Last edited:
Sådär har det blivit på Mittsverigebanan också förutom priset då som är mycket lägre!

Soporna skall källsorteras av banhyraren eller tas med därifån i egna sopsäckar!
Sandfållorna skall krattas!
Om man hyr resturangbaracken som har dönderfryst vatten, så skall man städa och skura efter sig med egna grejor! Dvs. det finns inte städmaterial där!
Bommen och grindarna låses upp exakt 08.00 och låses exakt 17.00 så om du blir sen därifrån så får du böta!:gnissla
Toalettpapper bör medtagas eftersom den rulle som finns på plats inte räcker långt!

Tråkigt men sant med nya banägaren:näsblod
 
Sådär har det blivit på Mittsverigebanan också förutom priset då som är mycket lägre!


Tråkigt men sant med nya banägaren:näsblod

Jag håller med. Tyvärr har det blivit liknande förhållande på Mittsverigebanan. Men det är ju säkra knep för att minska bankörningen.:rolleyes:

Allvarligt så förstår man om vissa regler och krav ställs av banägaren men samtidigt så är kundvård lika viktigt för dom som för alla andra som vi bedriva verksamhet och samtidigt tjäna en slant på det.

Viss flexibilitet kunde man ju önska.
 
Låter som att dom inte vill ha någon körning alls.
"Ohh nej det kan bli märken i banan om ni vurpar" , grattis välkommen till verkligheten.


Alla som kör på tex Gotlandsbanan skulle gått ihop och strejkat ett år , bilar som hojar , banägaren / banägarna hade då inte varit så kaxiga längre.
Eller ännu bättre , dom hade kanske blivit tvungna att sälja till någon mer Normal person.
 
Inget av ställena räknar med att nånsin få dit tävlingsverksamhet verkar det. Eller ens vilja ha det. Betala för skrapmärken? Det är ju bl a det man gör med banhyran...

De kanske har fått påstötning från Vägverket och NTF så dessa regler gäller säkert bara MC? :rolleyes:
 
När jag körde på Gotland så mötte jag en rörmokarbuss i en av de sista böjarna, "alla" slangade på rakan och ljudmätning existerande inte. Betalde till en kille med magväska som drog sen.

Shockartat när man just vant sig vid regler, flaggvakter, ambulanser, nedslag på bromsbelägg, ljudvolym, regler regler osv som det är på andra ställen.

Trist att det blivit så illa. På Gotland alltså. Jag menar förövrigt ingenting speciellt med det jag skrev ovan, jag bara skriver fort.
 
Betala för skrapmärken? Det är ju bl a det man gör med banhyran...

:rolleyes:


Det var våran fundering också! Vad f*n betalar man 50´ för?

Inte banslitage (uppenbarligen)
Inte tillgång till lokalen som ändå står tom
Ingen redig toalett bara en snuskig port-a-potty som var FULL!
Inget rinnande vatten (Ens stillastående vatten!)
Ingen brandutrustning (SKANDAL!!!!)
Ingen sophantering
Ingen El (Även fast vi kommit överens med banägaren om att vi SKULLE få det mot betalning)

Helt j*vla otroligt!

Gotland rings operations manager behöver besöka valfri Svemo klassad roadracingbana för en kurs i hur det funkar!
 
Det kan inte vara så att det är väldigt dyrt att anlägga en ny bana?

Gotland Ring är väl tämligen nybyggd i förhållande till en del andra banor vi har.

Detta gör ju att de antingen är tvungna att ta ordentligt betalt för att hyra ut eller att ni som hyr ställer upp och gör en massa saker så det blir billigare, svårare än så är det ju inte.
 
Gotland rings operations manager behöver besöka valfri Svemo klassad roadracingbana för en kurs i hur det funkar!

De har ju mycket på gång nu i alla fall, för ett par år sedan så såg de ut att gå samma öde till mötes som Mittsverigebanan men nu tycker jag det är hoppfullt. Nästa år är säkert det mesta på plats. :)
 
Detta gör ju att de antingen är tvungna att ta ordentligt betalt för att hyra ut eller att ni som hyr ställer upp och gör en massa saker så det blir billigare, svårare än så är det ju inte.

Håller helt med dig. Men det gäller ju att hålla en RIMLIG nivå på sina krav, eller?

Titta på valfri bana (undantagen MittSverige) och jämför deras krav och servicenivå med Gotlandring.

Lägg sedan till den ökade kostnaden för majoriteten att ta sig dit.

Det BORDE ju medföra att man åtminstone erbjuder den bästa servicen man kan utan att det för den skullen kostar skjortan!

Hur svårt är det att
- dra fram rimlig el som man dessutom KAN ta betalt för? (Vi hade gladeligen betalt 500:- för el under dagen istället för 2200 kr för ett 2kw elverk)
- dra ut en slang för dricksvatten?
- se till att tömma toaletterna?
- skapa en sopstation som man tömmer åt den som hyr?
- tillåter normalt slitage av banan?
 

Jag tror pengarna tog slut innan de nått till den nivå av service de hade tänkt.

Nu vill de bara hyra ut banan i befintligt skick för att kunna gå vidare.

Vad jag förstår så är det avsaknaden av infrastruktur (det du nämner) som gör att den inte kan bli godkänd av vare sig Svemo eller SBF.

Dock hoppas jag på sikt att det löses och att det kan bli en godkänd bana i slutänden.
 
Det kan inte vara så att det är väldigt dyrt att anlägga en ny bana?

Gotland Ring är väl tämligen nybyggd i förhållande till en del andra banor vi har.

Detta gör ju att de antingen är tvungna att ta ordentligt betalt för att hyra ut eller att ni som hyr ställer upp och gör en massa saker så det blir billigare, svårare än så är det ju inte.

Tämligen nybyggd. JA. De bygger vidare varje år..
Men jmf med Anderstorp. Knutan mfl som oxå de senaste åren kostat på massor.
De tar också bra betalt men där har du god Service.
 
Vad jag förstår så är det avsaknaden av infrastruktur (det du nämner) som gör att den inte kan bli godkänd av vare sig Svemo eller SBF.

Tror inte en banbesiktning innehåller några sådana kriterier. Det finns en hel del att önska beträffande säkerheten - för nära till en del räcken, hårda räcken, hårda avåkningszoner med jättestenar.

Åker du t ex av i sista kurvan innan rakan kan du hamna i depån. Vi blev tillsagda att inte stå högt upp i depån p g a den risken. :näsblod
 
Kan inte annat än hålla med! Hade klart för mig att det inte funkade riktigt 100 vare sig på Mittsverigebanan eller Gotland ring. Men att det var så här in i h...vete dåligt!!!

Att man konstant bygger på/till/ut Gotland ring är INGET skäl till dålig kundvård eller RIMLIGA krav! Snarare ett måste om man VILL ha dit kunder!

Som tur är arrangerar vi (SMC Väst) våra kurser på Falkenbergs motorbana & Kinnekulle ring och dessa banägare är helt underbara att ha att göra med. Går att diskutera med, bra service och humana priser (vilket gagnar våra deltagare). Här har ägarna av Gotland ring & Mittsverigebanan mycket att lära av. Båda dessa banägare har varit med länge och vet hur det skall/bör fungera samt vilka krav som är rimliga att ställa!

Mvh!
// Niklas
 
Va tre dagar på gotlandring i år för att reka körning inför 2008. Vi var 11pers o bemötandet va kanon. bajamajan va ju inte så fräch men det är ju ingen bajamaja.Det stora problemet är enligt mig avåknings zonerna. Har ni varit o gått i dom man tror det är sandfållor men när man sätter sin fot i dom så märker man att dom är sten hårda. Helt sjukt vi kommer aldrig att ha en bankörning på en bana med så kass säkerhet.
 
Har ni varit o gått i dom man tror det är sandfållor men när man sätter sin fot i dom så märker man att dom är sten hårda. Helt sjukt vi kommer aldrig att ha en bankörning på en bana med så kass säkerhet.


Japp, har tyvärr dessutom besökt dem (en) på annat sätt också om än dock i låg fart! :huvet

För den som vill testa "lågflygning" rekommenderas att köra rätt ut med hojen upprätt (ingen lutning) och hålla tillräckligt löst i styret så att man inte flippar runt som värsta 10-åringen i gungställningen. Hojen tvärstannar när den sjunker ner i kalkstenarna (som för övrigt river sönder ordentligt) där minsta storlek är typ som en pottekula. Gissa om man blir förvånad!

Att man dessutom inte kan missa en endaste liten mm. (jag är tyvärr inte felfri) utan att med avsevärt mycket större risk än på ALLA andra svenska banor, riskera krascha är inget annat än dålig säkerhet! Japp jag VET det ÄR pengar som styr och jag VET det ÄR svindyrt att bygga banor. Och jag VET och TYCKER det ÄR bra att någon/några vågar satsa (för DET gör/gjorde man när man satte spaden i kalkstenen). Men det gör det inte mindre farligt/kostsamt för hojåkare.

KANSKE (jag tar ingen ställning i frågan) skulle pengarna prioriteras aningen annorlunda så till vida man vill ha mc-körning.

Japp, nu är det många som kommer kläcka ur sig... men HALLÅ är Kinnekulle ring säkrare då!???

I vissa avseenden ÄR den det i andra inte! Men hyr man den får man å andra sidan alltid ett bra bemötande och fungerande faciliteter!

Japp, jag gillar bansträckningen på Gotland ring. Skitkul bana och jag kommer kanske köra där igen men jag tänker till en extra gång innan jag bokar resa mm.

Med förhoppning på att Gotland ring på sikt skall bli riktigt bra ÄVEN för oss motorcyklister!

Mvh!
// Niklas
 
Va tre dagar på gotlandring i år för att reka körning inför 2008. Vi var 11pers o bemötandet va kanon. bajamajan va ju inte så fräch men det är ju ingen bajamaja.Det stora problemet är enligt mig avåknings zonerna. Har ni varit o gått i dom man tror det är sandfållor men när man sätter sin fot i dom så märker man att dom är sten hårda. Helt sjukt vi kommer aldrig att ha en bankörning på en bana med så kass säkerhet.


Då måste den som tog emot er ha varit någon annan än den "Chef för verksamheten" som vi träffade på.

För er som varit där förrut så har iallafall Karl-Axel (79 år gammal racerförare som var KANONbra att ha att göra med) slutat.

Ryktet säger att Karl-Axel klappade till nuvarande chefen för verksamheten. Om det är sant eller ej vet jag inte, men man undrar ju om det inte finns en eld när man får höra om den typen av rök... Karl-Axel var ju en OERHÖRD tillgång för banan. Entusiastisk, kunnig och mycket trevlig.
 
Skickat till alla mailadresser jag hittade på deras sida.

Inklusive den som gick till Styrelseordförande.

Jag signade med mitt RIKTIGA namn, telefonnummer och liknande. Jag står för mina åsikter.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top