Gotland ring. Läsvärt!

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
"Motorsport - detta djävulens påfund..."
Klimatresenär med turbo:
Bästa Klimatresenär.
Angående din insändare i lördagens GA kan man inte nog prisa dig för dina tankar och argument när det gäller att få bort onödig och skadlig motorfordonstrafik från vår kära ö.
Motorsport, detta djävulens påfund, borde naturligtvis totalförbjudas, då det endast gagnar egot hos några testosteronstinna individer som inte förstår miljöns bästa. Nu skall det tydligen ordnas storskalig racingtävling också. Här måste sättas stopp.
Precis som du skriver måste vi tänka på miljön i första hand och arbetstillfällen i andra.
Att stanna vid motorsport torde dock vara att skrapa på ytan, då väl långt mer än 50 procent av all bilkörning kan tillskrivas nöjeskontot.
Jag kan därför tänka mig en mängd åtgärder som skulle få bukt med dessa utsläpp i vår miljökommun.
Mest nytta skulle troligen göras om turisterna förbjöds att ta med bil till ön. Jag tänker då på den sammanlagda avgasmängd turisternas bilar släpper ut under ett år. Måste väl vara sisådär tusen gånger mer än vad som släpps ut på Ringen.
Lokalt kan vi naturligtvis också bidra, t ex med att sluta ordna marknader eller auktioner, dit det färdas med bil. Ta exempelvis julmarknaden på Lövsta den gångna helgen.
Hur många avgasspyende bilar kördes det dit? Man skall då också komma ihåg att bilparken på Gotland är landets äldsta, och många äldre bilar gör 10-100 ggr mer avgas än en modern bil.
Skulle vi eventuellt slippa en massa turister vore detta väl enbart av godo, då behövdes ju inte de förfulande husvagnar som ställs upp på våra naturskönaste platser och allt kunde vara vackert och orört som förr, till glädje för de som återvänder till sin födelseö och där vill kunna gå med bara fötter i det daggvåta morgongräset..
Listan på åtgärder kan naturligtvis göras mycket längre på onödiga energiförbrukare; skjutsande till fotbollsmatcher, golfbanor, stranden, skidsemester, charterresor , vårutflykt till Hoburgen etc. etc.
Allt kan naturligtvis inte göras på en gång, men om vi bara hjälps åt att vara kreativa skall vi säkert kunna få till den framtid vi alla vill ha.
Tänk dock på att en avgas är en avgas oavsett ur vems rör den kommer, och sådana vill vi ju inte ha.

Klimatresenär med turbo

Gotlands Allehanda

--------------------------------------------------------------------------------

Det behövs fler såna här insändare. Spec ang. Viking Park i Enköping. Där är ju folk helt rabbiata!

Undrar hur insändarskribenten överlever?
Hur får han tag på allt han behöver för att leva?
Odlade han till virket han knöt upp sin hydda med kanske?
Hur kommer hans mat till munnen?
Int gräver han med bara händerna när han tar upp sin egenodlade pära int.

Hur stor del av Gotlands näring kommer från turistan?
Skulle de bara få komma dit utan bil så dör nog allt utanför Gotlands hufudstad.

bla bla bla...

Dal-Mausen

edit:
Det planeras ett Hotell vid Ringen nu.
BMW hade en körning för journalister i sommar. tror det var runt 300 pers som skulle få provköra.
De hade ingenstans att bo på ön tydligen.
De bodde i Köpenhamn och flög till Visby varje dag i 4 dagar. Bussades ut till banan på morgonen och hem på kvällen för flyg hem till DK.

Last edited:
Undrar hur insändarskribenten överlever?
Hur får han tag på allt han behöver för att leva?
Odlade han till virket han knöt upp sin hydda med kanske?
Hur kommer hans mat till munnen?
Int gräver han med bara händerna när han tar upp sin egenodlade pära int.

Skulle de bara få komma dit utan bil så dör nog allt utanför Gotlands hufudstad.

bla bla bla...

Dal-Mausen

Men dom hyr ut trampcyklar där ju :tummenupp

Inte tillräckligt för att det skulle löna sig att bli självständiga från Sverige.
Det gjordes någon halvseriös utredning om det under tiden jag bodde där.

Hade det inte varit för att stockholms pengar helt otroligt nog faktiskt har lika mycket värde som en Gotlands krona, så hade de flesta bosatta gärna sluppit de där 400.000 som passerar igenom Visby varje sommar. :hihi
(det var runt de siffrorna de åren jag bodde där i alla fall, men Medeltidsveckan har visst blivigt ännu me hausad nu förtiden har jag hört, så det kanske är lite mer nu)
400.000 som passerar igenom en liten stad på strax under 20.000 invånare. Och det på 3 månader! :näsblod

Det går att cykla runt Gotland om man har lite tid på sig. Men glöm inte att det är en Ö, kan man inte köra bil så seglar man runt Ön i stället. :tummenupp

Slite är dessutom staden med djuphavs hamnen, inte Visby.

Det fanns förut (i alla fall innan staten kom på att de skulle beskatta motorvärmare/elutag på armetsplatsen) en gubbe som bodde strax utanför Slite och jobbade i Visby som körde fram och tillbaka med en elbil. Ganska coolt (jag provkörde den). Utsläppsfritt (om man undantar Forsmarksbatteriet, eller var man nu tar kraften i från) och skön kör känsla att köra eldrivet.
Tror det var runt 94 som jag provade den. Lite lätt före sin tid den där gubben. :tummenupp

Det går att minska utsläppen, men att börja hacka på bilsport är ju att sila mygg och släppa igenom elefanter...

[svammel mode off]
:rolleyes: :hej

Last edited:
Men dom hyr ut trampcyklar där ju :tummenupp

Aha. Det är det han jobbar med...:rolleyes:
Kanske ska arrangera en bandag på ringen för cyklister?
Ska beställa ett gäng LapTimer så de kan köra lite race där ute:D

Hur många cykelturister besöker ön varje år tro?
Sen så är förmodligen flertalet cykelturistan snål så de bidrar väl inte med så mycket annat som genererar pengar till ön.

Dal-Mausen

Aha. Det är det han jobbar med...:rolleyes:
Kanske ska arrangera en bandag på ringen för cyklister?
Ska beställa ett gäng LapTimer så de kan köra lite race där ute:D

Hur många cykelturister besöker ön varje år tro?
Sen så är förmodligen flertalet cykelturistan snål så de bidrar väl inte med så mycket annat som genererar pengar till ön.

Dal-Mausen

Enligt osäkra källor hyrde dom ut ca 4 stora cyklar och en lite mindre cykel!
Sen att dom hyr ut ca 10000st Volvo 140 och 240:va Han som hyr ut dessa bilar röstar på Miljöpartiet år efter år :rolleyes:

Ärligt talat är jag urless på dessa j---- Miljö förespråkare!
Om dom kunde komma med vettigare förslag! Tror inte att lilla Sverige kan rädda världen! Sen är det väl säkert inte fel att vara miljövänlig, men sluta överdriv!!! Alltså jag förstod inlägget detta menade jag i allmänhet!

Last edited:
Slite är dessutom staden med djuphavs hamnen, inte Visby.

Det fanns förut (i alla fall innan staten kom på att de skulle beskatta motorvärmare/elutag på armetsplatsen) en gubbe som bodde strax utanför Slite och jobbade i Visby som körde fram och tillbaka med en elbil. Ganska coolt (jag provkörde den). Utsläppsfritt (om man undantar Forsmarksbatteriet, eller var man nu tar kraften i från) och skön kör känsla att köra eldrivet.
Tror det var runt 94 som jag provade den. Lite lätt före sin tid den där gubben. :tummenupp
Stad är väl lite att ta i kanske:) Men farledsdjupet är mycket riktigt 8,40m.

Vad hette den där gubben? hade han glasögon tjocka som Cocacolabottnar?

Edit: Hette han Henning..nånting?

Last edited:
haha vissa verkar inte förstå detta praktexempel av ironins makt att bringa klarhet.

Läs om första inlägget tack!
och le
:)

Jag vill se mer svar som dessa till alla rabiata tidningar/insändare:tummenupp

Hur fan kan man förespråka att man ska minska utsläpp och därutöver kämpa mot kärnkraften. = Energiskatt?

Hahaha, vilken härlig insändare:D

Självklart tar jag inlägget som enormt ironiskt. Sorgligt vore det ju om den var menad på allvar:huvet :lol

Stad är väl lite att ta i kanske:) Men farledsdjupet är mycket riktigt 8,40m.

Vad hette den där gubben? hade han glasögon tjocka som Cocacolabottnar?

Edit: Hette han Henning..nånting?

:rodnar

Jaja, Ok, byhåla då... Man blir lite lätt hemmablind... :hihi

Glasögon hade han, han kan ha hetat Henning. Jag har faktiskt glömt vad det var. Det var ju 13 år sedan. Heh. Men det var en brun eller beige 80 tals(eller 70tals) Japs bil han hade bygt om. Bilen var ju i stort sett ett j*vligt stort batteri!
Men mitt största intresse i Slite var något lite mera mjukt och kurvigt :hihi :kär

:hej

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...