Gotland Ring 2006 med Actionpics & Sporthoj

Fick höra den kritiken på plats och den var nog befogad på vissa pass, ibland kom några av oss in från passet innan (Licens, oförsäkrad) med varma däck och tempot i kroppen vilket resulterade i lite för högt tempo på några av uppvärmningsvarven.. Tar det till mig.../M


isse skrev:
2202831 Tror dina däcksvärmare är rätt stor del i det, vad jag förstod råkade jag ut för coldtearing, dvs ytan slets loss från stommen för att ytan blev varm men inte stommen. Sen går det nog att påverka smått med däckstryck och fjädringsinställningar. Inget av detta hjälpte dock mig.

Om jag får komma med lite konstruktiv kritik till instruktörerna så skulle jag önska lugnare uppvärmningsvarv i snabb grupp. Det var allt annat än uppvärmningstempo.

/N
 
Last edited:
2ono skrev:
2202324 Ser ut att vara riktigt trevligt i år igen, vad gällde däcken var det samma visa i år igen att dom tuggades ner fortare än kvickt.

Vilka däck funkade lr höll bra slicks ?


Körde på Metzler Recetec med mönster, K2 bak (Medium) och K1 fram (Soft) i 3 dagar. Däcken va helt nya när jag åkte dit.

Ruggade upp högersidan på bakdäcket ganska illa på Fredagen och 2 första passen på lördagen. Vände på däcket och ställde in fjädringen som hade på tok för hård retur och comp. Nu "lagade" sig däcket och blev fint och höll ganska bra tills jag va klar på söndag kväll. Hade jag haft bättre inställning på bakdämpen från början hade däcket sett ännu bättre ut.

Framdäcket ser riktigt bra ut och kommer klara många bandagar till.

Så 3 dagar på gotlandring (Samtliga pass) med ett bakdäck (utan däckvärmare) som man vänder, håller utmärkt när man kör runt 1:32 - 1:34 tider med en literhoj. (Om man dessutom skulle ha en öhlinare och inte en slutkörd orginalbakdämpare skulle jag nog grejja 4 dagar)

(Obs! Jag har inte tagit tid i helgen, Det var andra som gjorde utan min vetskap. Dessutom har jag kört med lapimer där förra året)
 
Last edited:
isse skrev:
2202831 Tror dina däcksvärmare är rätt stor del i det, vad jag förstod råkade jag ut för coldtearing, dvs ytan slets loss från stommen för att ytan blev varm men inte stommen. Sen går det nog att påverka smått med däckstryck och fjädringsinställningar. Inget av detta hjälpte dock mig.

Om jag får komma med lite konstruktiv kritik till instruktörerna så skulle jag önska lugnare uppvärmningsvarv i snabb grupp. Det var allt annat än uppvärmningstempo.

edit: Det var Power Race Medium jag hade iår som funkade dåligt, framförallt bak. Fram började också se slitet ut efter sista dagen. Dock kan jag tänka mig att med bättre fjädringsinställningar, däcksvärmare och optimalt tryck skulle dem nog funka bättre.

/N
Var det bara jag som körde slut på framdäcket?
Tyckte det liknade coldtearing på det med.

Provade med två olika gummin bak, Supercorsa SC2 och SC1. Det verkade som om det mjukare SC1 inte slets mer än SC2. Kanske blev bättre temp på det (hade inga däckvärmare).

Tycker tvärt om om uppvärmningsvarven. Ibland var tempot ruskigt lågt. Man måste ladda på lite för att få upp värme i både däck och motor.
Som det var nu så sjönk min motortemp under 60 grader på uppvärmingsvarven. Det var svårt som det var att få nån däcktemp ändå. Knappt fisjumna efter kört pass.
 
Buster skrev:
2202977 Var det bara jag som körde slut på framdäcket?
Tyckte det liknade coldtearing på det med.

Neh, mitt framdäck blev också skrot. Sista dagen åkte jag bara o kasade runt...
 
Eskilsson skrev:
2202844Så 3 dagar på gotlandring (Samtliga pass) med ett bakdäck (utan däckvärmare) som man vänder, håller utmärkt när man kör runt 1:32 - 1:34 tider med en literhoj. (Om man dessutom skulle ha en öhlinare och inte en slutkörd orginalbakdämpare skulle jag nog grejja 4 dagar)
Det bekräftar ju min oventenskapliga teori om att en stor del av slitaget beror på inställningar.

BTW: Bra kört :tummenupp
 
sandstream skrev:
2203993 Det bekräftar ju min oventenskapliga teori om att en stor del av slitaget beror på inställningar.

BTW: Bra kört :tummenupp

Fast inte helt... jag körde Pilot Power 2CT bak i år och vanliga fram. Anledning till att jag sticker ut hakan är för att min bakdämpare är slut och då menar jag verkligen hel kass men trots det så såg mitt bakdäck kanonfint ut!
Så jag skulle nog hävda att det hänger mer på hårdheten i däcken med tanke på att eftersom resultatet var samma förra året... mjuka däck is a no no på GR.

Men men, det är bara mina korvören :)
 
TwinSucker skrev:
2204030 Fast inte helt... jag körde Pilot Power 2CT bak i år och vanliga fram. Anledning till att jag sticker ut hakan är för att min bakdämpare är slut och då menar jag verkligen hel kass men trots det så såg mitt bakdäck kanonfint ut!
Så jag skulle nog hävda att det hänger mer på hårdheten i däcken med tanke på att eftersom resultatet var samma förra året... mjuka däck is a no no på GR.
SC2 som jag körde bak räknas väl som mjuka (samma gummi som Metzelers K2)?
 
TwinSucker skrev:
2204030 Fast inte helt... jag körde Pilot Power 2CT bak i år och vanliga fram. Anledning till att jag sticker ut hakan är för att min bakdämpare är slut och då menar jag verkligen hel kass men trots det så såg mitt bakdäck kanonfint ut!
Så jag skulle nog hävda att det hänger mer på hårdheten i däcken med tanke på att eftersom resultatet var samma förra året... mjuka däck is a no no på GR.

Men men, det är bara mina korvören :)

Körde även jag på Pilot Power som redan var kört en dag på Gelleråsen, det höll och det finns kvar på det :tummenupp [Har dock Öhlinare bak]

Sen om man ser till fästet så gjorde jag ju 2 highsides på lördagen varav en slutade i backen. Hörde att fler med Pilot Power åkte i backen men jag har då inte mage att skylla på däcket då de va min 2a bankörning någonsin :rolleyes:
 
sandstream skrev:
2203993 Det bekräftar ju min oventenskapliga teori om att en stor del av slitaget beror på inställningar.

BTW: Bra kört :tummenupp



Dundrade om dig och tänkte jag skulle visa vart skåpet skulle stå.
Vände mig om på rakan efter ett varv för att förvisa mig om att du var långt bakom.
Till min förvåning låg du bara 10 - 20 meter bakom lurade. :tummenupp

Bra kört själv!
 
Jag körde med Pilot Power 2 CT och jag kan inte klaga på fästet, varken sig på däck eller den "hala" Gotland Ring.
Båda funka utsökt :D
Iofs håller jag inte rakettempo men var inte bland dom långsammaste heller :tungan
Det var min första gång på ringen och det blir garanterat inte den sista.
Klart den roligaste bana jag kört på :tummenupp
Ses nästa år
 
TwinSucker skrev:
2204030 Fast inte helt... jag körde Pilot Power 2CT bak i år och vanliga fram. Anledning till att jag sticker ut hakan är för att min bakdämpare är slut och då menar jag verkligen hel kass men trots det så såg mitt bakdäck kanonfint ut!
Så jag skulle nog hävda att det hänger mer på hårdheten i däcken med tanke på att eftersom resultatet var samma förra året... mjuka däck is a no no på GR.

Men men, det är bara mina korvören :)


Jag tror att däckslitage kommer för alla av att man kör på bana.
Men felslitage med skivor och krull beror på för hård retur/komp.
När bakdämpen inte jobbar får däcket ta stryk i stället.
En bakstötdämpare som är slut och bara går på fjädern borde inte vara så påfrestande för bakdäcket eftersom fjädern tar all belastning.
Däemot borde festet vara sämre och möjligheterna till en stabil hoj och bra varvtider vara som bortblåsta.
 
Min hoj har Öhlinare och den ska vara korrekt injusterad efter hoj och min vikt.
På fredagen körde jag på ett Dunlop 209GP bak som på eftermiddagen började bli ganska uppätet.
Bytte till ett helt nytt Michelin Slicks Medium bak som höll sig fräscht hela lördagen och hela söndagen utan problem :)
Kan köra på Michelin slickset minst en bandag till!

Framdäcket höll hela helgen och är ett Dunlop 209GP.

/Nitrous
 
Hulken_1 skrev:
2204115 Jag körde med Pilot Power 2 CT och jag kan inte klaga på fästet, varken sig på däck eller den "hala" Gotland Ring...
Det där med att banan skulle vara hal hade jag också hört innan jag åkte dit första gången förra året.
Tycker inte banan är hal alls utan att den har samma fina fäste som alla andra banor.
Är det bara en myt att den är hal eller var den hal första åren?
 
sandstream skrev:
2204151
Är det bara en myt att den är hal eller var den hal första åren?
Jag var där -04 och då var det snorhalt. Eller så intalade jag mig bara det för att Mattias sa till mig att Cralle hade sagt det.
Hursom så var det fuktigt halva dan när jag körde och det var halt som.. snor då.
Dessutom låg banan mitt ute i ingeting, hojarna blev smutsiga och det var snorkallt. För att ta sig till asfalten på banan var man tvungen att köra på en grus (kalk-)väg i typ en halvmil. Sen dess vill jag inte tillbaka dit.
 
sandstream skrev:
2204151 Det där med att banan skulle vara hal hade jag också hört innan jag åkte dit första gången förra året.
Tycker inte banan är hal alls utan att den har samma fina fäste som alla andra banor.
Är det bara en myt att den är hal eller var den hal första åren?
Den är inte hal när det är torrt men den är förädisk när det är blött... mer blött än det var i fredags. Fråga vågen... han åkte ju kana förra året oxå :D
Det är då den är hal... men hur den var innan dom fick dit den riktiga beläggningen vet jag dock inte.
 
Gör inte kalkdammet att det blir extra halt, särskilt när det börjar att regna. Nu hade det ju regnat några dagar innan, så banan var kanske välsköljd? Snorhalt var det inte, men i mitt tempo så ska det nog till en sån beläggning som vägen till banan för att jag ska uppleva det som halt... Körde f.ö. Sportec M3, och det syntes knappt något slitage öht. (Och jo, jag körde långsamt, men både Sportec M1 och Dunlop 208 GP har jag lyckats slita så det syntes under en bandag)
 
Hulken_1 skrev:
2198990 Å här är en som lutar lite mer än andra... vet ej vem, men fort gick det :)


:tungan det var bara lilla jag... är det ok om jag lånar bilden lite?

Slappa skrev:
2201304 Gotland ring var inte roligt alls!

Negativt

*Ja var omkörd av alla inklusive tjejerna på forumet så som Tinatjejen, Trinity, Claire osv osv
!

Det gör inget.. Jag hade ju en större mc än du..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top