Gortex ställ(hur ska dom sitta?)

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
har läst att skinnställ är bätre att vurpa med å sånt! Men Nu är det tjejen som ska ha nåt skydd på sig & hon vill inte ha nåt skinnställ. Så jag tänkte fråga er om hur det ska sitta & kännas. vad bör man tänka på då man köper sånt?

tack på för hand :)

Äsch klart du ska ha tjejen i skinn!!!!!!!
Tänk på att det ska sitta ganska tajt speciellt om du ska andvända de inbyggda skydden i jackan,....
Om du springer o slänger dig ut för en backe så ska skydden endå sitta på plats annars skyddar dem aldrig vid en omkullkörning... SKYDD ÄR INTE TILL FÖR ATT MAN SKA VARA VACKER... det är bara en bonus av skinnstället :yoparty

1. Sitta Tajt
2. Helst inte inbyggda skydd men om så måste se till att dem e stora.
3. Förstärkning på utsatta delar
4. Bra fogar vid armar hals o midja ben, man bill inte bli blöt.

Äsch klart du ska ha tjejen i skinn!!!!!!!

Missade du stycket att hon inte ville ha skinn?

Goretex bör sitta relativt tight det med för att inte dom inbyggda skydden ska vrida sig, sen brukar det finnas remmar som man kan dra åt runt armar och ben för att thighta till kläderna ytterligare.

Ska stället användas med fodret ska det sitta tight med det i, och INTE ANVÄNDAS utan fodret för att skydden ska sitta på plats, samma gäller om det ska användas utan foder!

När jag insåg hur illa skydden i ett G-T ställ sitter, så köpte jag en Dainese säkerhetsjacka med riktiga skydd att ha under G-T jackan och plockade ur skydden i jackan!

Originalryggskydd är bara skämtartiklar av en bit liggunderlag så ett riktigt ryggskydd måste hon ha!

En sån här eller iallafall ett sånt här borde hon ha!

Tycker ni skydden är för dyra, så räkna ut hur länge ni kan vara sjukskrivna innan ni förlorat de pengarna, jämför sen med skydden i original!

Tycker ni skydden är för dyra, så räkna ut hur länge ni kan vara sjukskrivna innan ni förlorat de pengarna, jämför sen med skydden i original!

Nu tror jag inte det var priset, utan utseendet hon vände sig emot.
Sen vaddå "hur länge ni kan vara sjukskrivna"
Räknar du med att klota varje gång du kör motorcykel?

Klotar jag så är det en jävla satans otur, det kan jag ha när jag promenerar också, jag kan halka på en morot och glida in unden en förbipasserande sopbil, risken för det är dock så liten att jag möjligen sträcker mig till att ha bra skor så att jag inte halkar så lätt, och givetvis undviker jag att kliva på morötter.

Som det låter i skyddstrådarna här på SH är det rätt många som borde undvika att köra motorcykel...

Nu tror jag inte det var priset, utan utseendet hon vände sig emot.
Sen vaddå "hur länge ni kan vara sjukskrivna"
Räknar du med att klota varje gång du kör motorcykel?
Priset på vaddå? Det var väl skinnställ hon inte ville ha?
Frågan gällde hur ett G-T ställ bör sitta för att skydda bäst, enligt min mening sitter inte ett G-T ställ så bra att det skyddar tillräckligt, så jag kompletterade med en skyddsjacka!

Självklart räknar jag inte med att klota, har aldrig klotat på väg alls!

Men att det skulle betyda att skydd var onödiga:va Han är väl rädd om sin tjej?

Som det låter i skyddstrådarna här på SH är det rätt många som borde undvika att köra motorcykel...
Ja de som inte använder skydd borde ju fundera på att undvika det....
Och att minimera risken för skador är ju hemskt korkat.....

Fast jag tjänar ju såna enorma pengar att jag förlorar så mycket på att bli sjukskriven också:fakta

Ja de som inte använder skydd borde ju fundera på att undvika det....
Och att minimera risken för skador är ju hemskt korkat.....

Fast jag tjänar ju såna enorma pengar att jag förlorar så mycket på att bli sjukskriven också:fakta

Visst är skydd bra, men om nu tjejen ska åka med enstaka gånger på lugna turer så kanske skydd för 12-20 000 är att ta i lite?

Men du som tjänar så oerhört bra ska ju självklart köpa skinnställ till alla du känner, även om dom bara ska åka med en gång...

Själv har jag en annan approach, jag kör lite försiktigare när jag skjutsar folk, men det är ju jag det...

Jag har ju kommit över stadiet där det ständigt ska imponeras och vara skithäftigt och hypa hur farligt det är och hur modig jag är som törs....

Jag själv har kört i skinnställ men ska nu övergå till gortex, jag hade i alla fall tänkt att grunda med detta närmast kroppen (alpinestars jacka stella bionoc 2 - kroppsskydd) sen så har jag givetvis benskydd och ska även köpa en liten byxa som det e skydd i.

Känns bättre än att ha lösa gortexkläder där skydden kanske inte sitter så bra på som när de sitter närmare kroppen. Det som är jobbigt med gortex i fall man ska ha jacka å så, tycker jag att det e "bylsigare" än skinnställ, men när det är varmt och man har sån skydd jag nämde ovan så kan man juh ha något som inte e så tjockt som en jacka över. Då blir juh det lite "luftigare" än skinnställ.

Men det e juh en smaksak.. vet inte om jag e mer för det ena eller det andra direkt.. Men självklart tror jag på att skinnställ e säkrast i längden i alla fall om man ska glida på asfalt.

Men å andra sidan ska jag juh köpa ny hoj å då blir det lite mera att köra grus:yoparty och mindre jaga på motorväg....

Last edited:
Visst är skydd bra, men om nu tjejen ska åka med enstaka gånger på lugna turer så kanske skydd för 12-20 000 är att ta i lite?

Men du som tjänar så oerhört bra ska ju självklart köpa skinnställ till alla du känner, även om dom bara ska åka med en0 gång...

Själv har jag en annan approach, jag kör lite försiktigare när jag skjutsar folk, men det är ju jag det...

Jag har ju kommit över stadiet där det ständigt ska imponeras och vara skithäftigt och hypa hur farligt det är och hur modig jag är som törs....
Nu vet varken du eller jag hur mycket och hur långt tjejen ska åka med, det står ingenstans vad han är beredd att lägga och så undrar jag hur du kan få det där till att kosta 12-20 000?
Jag talade om vad jag tyckte, sen får han väl lägga så mycket pengar han tycker det är värt?
Är det en Europasemester det gäller skulle jag inte tycka att det var fel sak att lägga pengar på!

Ett G-T ställ av hyfsad kvalité kostar väl ca 2500 - 3000, ett ryggskydd runt 900 tror jag, en hjälm kostar väl 1800 och uppåt, stövlar och handskar blir väl 1500 till... En hel väst kostar strax över 3000....

När hon ser ut som en MC-ordonnans från 50-talet sitter 'stället' helt rätt.

Nu vet varken du eller jag hur mycket och hur långt tjejen ska åka med, det står ingenstans vad han är beredd att lägga och så undrar jag hur du kan få det där till att kosta 12-20 000?

Det är sant, ska hon åka med på alla repor med hojen ska hon ju ha lika bra skydd som föraren, men jag uppfattade det som att hon inte åkte med alls i dagsläget, och steget efter det brukar inte vara europasemester.

Att jag fick summan på utrustning till det jag fick beror nog på att jag räknade på ett dyrare goretex-ställ och en dyrare hjälm, samt någon hundring till på övriga delar, du var ju inte så långt ifrån med 9.300:- helller.

ÄR det en europasemester, eller om det är troligt att hon ska åka med jätteofta så ska man givetvis köpa så bra skydd man har råd med, men anar man att det blir ett par svängar i början och sedan inte så ofta så kan man ju istället slå av på takten dom gångerna och åka med bra men hälften så dyra grejor.

Det går ju att börja smått och utöka eftersom om det visar sig att hon vill åka mycket.

Det är sant, ska hon åka med på alla repor med hojen ska hon ju ha lika bra skydd som föraren, men jag uppfattade det som att hon inte åkte med alls i dagsläget, och steget efter det brukar inte vara europasemester.

Att jag fick summan på utrustning till det jag fick beror nog på att jag räknade på ett dyrare goretex-ställ och en dyrare hjälm, samt någon hundring till på övriga delar, du var ju inte så långt ifrån med 9.300:- helller.

ÄR det en europasemester, eller om det är troligt att hon ska åka med jätteofta så ska man givetvis köpa så bra skydd man har råd med, men anar man att det blir ett par svängar i början och sedan inte så ofta så kan man ju istället slå av på takten dom gångerna och åka med bra men hälften så dyra grejor.

Det går ju att börja smått och utöka eftersom om det visar sig att hon vill åka mycket.
Håller med till 100%:tummenupp

Och sen vet jag att bra grejer inte brukar vara svårsålda på blocket om man skulle ångra sig!

Själv så har jag kompletterat mitt goretex(liknande) ställ med knäskydd alá skateboard och cross-armbågsskydd. Knäskyddet är så att man lätt kan haka av remmen och behöver inte trä på och av det över foten.

Givetvis har jag separat ryggskydd och bra stövlar också.

tack för svaren :) hon ska åka hoj första gången i sommar & hon är ju lite skraj att åka. Så man kör ju lungt då man skjutsar henne! så man får se om hon tycker det är roligt att åka, så jag funderar på att vi köper dyrare grejer om hon vill åka mer en 2 gånger i månaden :) känns ju lite tungt att slänga ut över 10tusen och det bara hänger hemma & skrotar! Men det är ju klart att Hon ska ha skydd ända från början! för hon får inte åka utan skydd!

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026