Gortex OCH Skinn??

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Är ni många där ute som har både Gortex & Skinnställ?

Har funderingar på att innhandla ett gortex också..
Skönt att ha när det är lite kallare ute och man ändå inte kör så värst aktivt..

Funderingar & Tips tack!

/Lännström

Iceman1975 skrev:
Är ni många där ute som har både Gortex & Skinnställ?

Har funderingar på att innhandla ett gortex också..
Skönt att ha när det är lite kallare ute och man ändå inte kör så värst aktivt..

Funderingar & Tips tack!

/Lännström

GoreTex (eller liknande material) är trevligt när man åker långt och det är svårt att förutsäga vädret hela sträckan. Vad gäller skyddsnivån så är det ju lite avhängigt av hur man kör. Det finns idag textilställ som sitter rätt tight, så att skydd och annat skall hållas på plats. Men det förutsätter fortfarande att man håller någotsånär rimliga hastigheter, om man gillar att kana på asfalten i 250+ så tror jag inte textilställ är någon höjdare.

För min egen del så använder jag skinn så ofta jag kan, men blir det längre touringresor så brukar det bli textilställ, pga vädertåligheten.

Jag kör alltid med ventilerat Raceställ, och det har aldrig varit några problem.

Är det lite kallare, då har jag bara ett underställ under skinnstället, samt en överdragsjacka av vindjacketyp... fungerar hur bra som hellst.

Regnar det, så har drar jag på mig regnställ, aldrig några problem, och ett regnställ får nästan alltid plats under kutsen (om man inte moffat i annat i de lilla facket :gnissla )

Hade mina funderingar på ett Goretexställ extra, eller iallafall en jacka, men med sådana ockerpriser de tar ut för en jacka, så anser jag mig inte behöva en sådan.

Ska tilläggas att jag absolut inte är nån cocktailförare... jag kör alltid hoj, oavsett om regner öser ner eller det är 2grader ute... :näsblod

Jag började med att köpa ett goretextställ då det var billigare men har nu övergått till skinn. Men jag har ju kvar goretexstället också, men jag använder mestadels skinnstället om det inte regnar eller dyl. (Tycker inte det är så jävla kallt att åka i skinnstället om man jämför!)

Mattiaz skrev:
Jag kör alltid med ventilerat Raceställ, och det har aldrig varit några problem.

Är det lite kallare, då har jag bara ett underställ under skinnstället, samt en överdragsjacka av vindjacketyp... fungerar hur bra som hellst.

Regnar det, så har drar jag på mig regnställ, aldrig några problem, och ett regnställ får nästan alltid plats under kutsen (om man inte moffat i annat i de lilla facket :gnissla )

Hade mina funderingar på ett Goretexställ extra, eller iallafall en jacka, men med sådana ockerpriser de tar ut för en jacka, så anser jag mig inte behöva en sådan.

Ska tilläggas att jag absolut inte är nån cocktailförare... jag kör alltid hoj, oavsett om regner öser ner eller det är 2grader ute... :näsblod

Ockerpriser? Du får ju en schysst Jofama jacka för under 2000 spänn. :va

EBS skrev:
Ockerpriser? Du får ju en schysst Jofama jacka för under 2000 spänn. :va

Det var väl ok pris... det har jag missat... de jag kollat på har ju kostat en 5000:- för en jacka :brinnerup

Iofs tar ju Alpinestars en 3500 för en simpel jacka utan goretex ... :4skrika

Mattiaz skrev:
Det var väl ok pris... det har jag missat... de jag kollat på har ju kostat en 5000:- för en jacka :brinnerup

Iofs tar ju Alpinestars en 3500 för en simpel jacka utan goretex ... :4skrika

Kolla www.handelsboden.com dom brukar ha schyssta priser. Inga flashiga märken men schyssta priser.

Race-ställ så ofta som vädret tillåter. Har ett Gore-Tex-ställ när det regnar, och när jag får för mig att köra på vintern.

Goretex är skönt på de tidiga rundorna på våren och de sena på hösten samt vid lugnare touringkörning. Nedan lite plus och minus som jag upplever det.

GoreTex +
Väger lite
Vattentätt
Byxorna utanför stövlarna
Många fickor
Varmt med foder

GoreTex -
Sämre hållfasthet vid glidning?
Vindfång (begränsar marschfarten)
Låg poserfaktor

Skinn +
Hög slitstyrka vid glidning
Lågt vindfång
Hög poserfaktor

Skinn -
Tungt
Blir vääldigt vått efter ett tag
Stövlarna vattenfylls
Få fickor

FZ1 skrev:
Hög slitstyrka vid glidning

jag har en honda NSR 125 (moppe), men iaf. jag föredrar gore-tex, va o köpte ett för några veckor sen.

vad jag har hört så blir det dåligare slitstyrka på skinn när de blir vått, t.ex när de regnar?? vet inte. har jag hört fel?

jag kommer fömodligen skaffa ett skinnställ när jag får en tyngre hoj...(går inte och göra några knäskrapningar med gore-tex, finns ju inga utanpåliggande knä skydd) :skrämd

Japp...har utrustat mig med både och.

Gore Texstället använder jag som regnställ utanpå skinnstället. Tar ur foder o skydd o då passar det perfekt för ändamålet.

BlueNote skrev:
Jag började med att köpa ett goretextställ då det var billigare men har nu övergått till skinn. Men jag har ju kvar goretexstället också, men jag använder mestadels skinnstället om det inte regnar eller dyl. (Tycker inte det är så jävla kallt att åka i skinnstället om man jämför!)

Samma här. Jag köpte GoreTex för att det var billigare, samt att jag då inte var säker på vilken hoj jag skulle ha. Var inne på offroad rätt länge, men så blev det plastraket i stället.

Kommer att köpa ett skinnställ av en polare nu i dagarna till ett riktigt bra pris, så jag kommer att använda ställen efter väderlek helt enkelt.

weeeiii skrev:
jag har en honda NSR 125 (moppe), men iaf. jag föredrar gore-tex, va o köpte ett för några veckor sen.

vad jag har hört så blir det dåligare slitstyrka på skinn när de blir vått, t.ex när de regnar?? vet inte. har jag hört fel?

jag kommer fömodligen skaffa ett skinnställ när jag får en tyngre hoj...(går inte och göra några knäskrapningar med gore-tex, finns ju inga utanpåliggande knä skydd) :skrämd

Jag försöker hitta länken till en sida som säljer mc-tillbehör och personlig utrustning. De säljer både skinn och textil.
Där fanns att läsa ungefär följande:
"Att textil glider sämre är en myt. Moderna textillställ är gjorda av material där ytskiktet smälter och på så sätt skapar en glidande yta. Detta gör att de glider Bättre(!) än skinn....
.....skinn som använts i mer än 30 minuter i regn har bara kvar en bråkdel av sin slitstyrka!.."

...de deffinitiva fördelarna med skinnställ är exakt passform och således väl sittande skydd samt litet luftmotstånd i höga farter...

korvgubbe skrev:
Jag försöker hitta länken till en sida som säljer mc-tillbehör och personlig utrustning. De säljer både skinn och textil.
Där fanns att läsa ungefär följande:
"Att textil glider sämre är en myt. Moderna textillställ är gjorda av material där ytskiktet smälter och på så sätt skapar en glidande yta. Detta gör att de glider Bättre(!) än skinn....
.....skinn som använts i mer än 30 minuter i regn har bara kvar en bråkdel av sin slitstyrka!.."

...de deffinitiva fördelarna med skinnställ är exakt passform och således väl sittande skydd samt litet luftmotstånd i höga farter...

Jag tror du menar MC-Poolen

korvgubbe skrev:
Jag försöker hitta länken till en sida som säljer mc-tillbehör och personlig utrustning....

Hittade sidan:
www.mcpoolen.se

klipper å klistrar lite:
"Man kan säga att ett rätt infettat men inte blött skinnplagg i ordentlig skinntjocklek (minimum 1,2 mm) och där skinnet lagts i sin slittåligaste fiberiktning har högre rivstyrka än textil..."

" ... På tävlingsbanorna används enbart skinnplagg som optimerats i storlek och skinnkvalité men dessa hittar du inte i budgetprisklass."

"Tänk också på att skinnet förlorar sitt försprång i säkerhet mot textilplaggen om skinnet blir blött. Efter en timme i regn har du bara bråkdelen av skinnets rivstyrka kvar! ."

mankan skrev:

Jag var på McPoolen och köpte mitt Goretex-ställ.
Förtroendeingivande ställe med trevlig personal :tummenupp Läser man en del trådar så verkar det ju inte vara något man kan ta för givet på andra ställen.

Hursom så funkade textil bra för mig trots att jag fick frågan om jag nyss klivit av fiskebåten när jag stod på posörstrippen, McD Sveav.
Köpte till ett beggat skinnställ när jag skulle åka iväg på banåkning.

Så om man är typen som gillar mjuksbrallor och inte glider runt i för små T-shirts och flexar med mucklerna så funkar nog Goretex ganska långt.

Tom skrev:
... Men det förutsätter fortfarande att man håller någotsånär rimliga hastigheter, om man gillar att kana på asfalten i 250+ så tror jag inte textilställ är någon höjdare....

Min hoj toppar bara 190-200 så jag lär aldrig få testa det..
började övninsgköra i slutet på mars förra året.. hade inte råd med något bättre skinnställ så jag slog till på textil.. trivs bra även om jag inte kan posera som många andra.

blev halvarssons för min del.. 2300 för brallor 2900 för jackan om jag inte minns fel

Bifogat

• isor_jacka.gif
    isor_jacka.gif
    90.7 KB · Visningar: 73
  • nexus_byxor.gif
    nexus_byxor.gif
    63.8 KB · Visningar: 63
Last edited:
Har både och. Skinn är att föredra men eftersom det regnar i det här landet så kompletterat med s.k. Goretex. Det har hänt en del på passform på textilsidan på bara ett par år. Sålde iväg 4 årigt Jofama ställ som satt löst här och där. Köpte Dainese där man koppla ihop jacka och byxor som ett ställ. Betydligt bättre passform gör att det borde sitta lika bra som skinstället. Lite kallt ännu för att avgöra "aktiv" körning. Betalade ca 4500:- för jacka och byxa på LELLES.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage