Gore-Tex eller inte? Och D30-skydd

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag har också testat skaljacka över läderjacka, det funkade ganska bra. dainese-d_explorer_gore_tex_nero_nero_dark_gull_gray_p65.aspx

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Ja man skall inte köpa finställen till ordinarie pris. Jag betalade totalt 7kkr för mitt 23000kr Rukka.

Surfa runt som en galning på alla webshoppar, där brukar finnas deals framförallt mot säsongens slut.

Grymt bra tips! :Bugar
Plötsligt är jag ju inom budget, typ. :yoparty
 

Raderad medlem 51742

Guest
Betalade själv 8500 för mitt Klim Badlands i Svensk butik - erbjudande på fjolårets modell. Kostar det dubbla annars.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gav 1400 för ett BMW Streetguard II.
900 för ett Atlantis II.
1500 för Savannah II.

Alla i mycket bra skick med allt som ingick när de var nya. Nypriserna var mellan 14.000 och 20.000 per styck.

www.louis.de brukar också ha bra priser på sensommar/höst. Och kolla EBay!
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Inom (downhill)MTB är vpd/d3o stort, för övrigt en svensk uppfinning om jag inte är helt fel ute.
Har inte landat hårt på mitt ryggskydd än, men däremot på knäna, och det funkar ypperligt. Skulle krossat knäskålarna ett antal gånger om jag inte haft skydden. Med de på så är det bara att ställa sig upp och fortsätta.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Men klim, e inte det bara gtx skal? Eller är det rejäla flerlagers grejer?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Men klim, e inte det bara gtx skal? Eller är det rejäla flerlagers grejer?

Rent generellt tror jag Klim tänker "lager på lager med luft emellan", dvs att man utifrån behov har extra lager under som håller en varm, men exempelvis Badlands som jag kör med är "rejält" och inte bara ytterskal utan har även innerfoder. Med detta stället håller man sig definitivt varm med när temperaturen kryper ner mot nollan, samtidigt som det finns en massa ventilationsöppningar som man kan öppna med dragkedjor som gör att det fläktar skönt även när temperaturen är 30 grader.
 

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Jag kanske är en snål jävel, eller "ekonomiskt lagd" som det heter, men jag satt i TS sits för 4 år sen när det var dags att uppgradera utrustningen lite.
I mitt fall så åkte jag iväg och köpte skinnställ, handskar, hjälm och dojor på ett bräde och fick 15% rabatt och hela paketet landade på cirka 15k.
Nu kör jag rätt mycket hoj, från det att snön släpper och tills den börjar lägga sig igen så jag behövde även köpa ett allvädersställ kände jag, gärna med lite foder som man kan plocka i och ur efter behov. Det viktigaste av allt var att det ska klara av en rejäl dos regn också.
Efter att ha kollat runt lite så skulle ett bra allvädersställ gå loss på ytterligare 15k mellan tummen och pekfingret, det skulle betyda att jag skulle lägga runt 30k totalt.
Jag ville inte lägga riktigt så mycket stålar, även om jag kör mycket, så efter lite mer velande så hittade jag ett ställ som jag gärna slår ett slag för. Tillexempel hos den här:

https://www.funbike.se/byxa-alpines...t-80094.html?gclid=CLvD7OS-sdQCFVuUsgodThQF2A

Dom brallorna plus jacka av samma märke och modell gick loss på cirka 4500:- totalt och det har jag haft i 4 år nu, det har varit med ner till Italien fram och tillbaka, samt flera tusen mil i Sverige i både regn, solsken, snöstorm och annat roligt. Det blir blött på utsidan men ingenting läcker in på kroppen.
Kort sagt, för mig har det funkat klockrent!

Med all respekt för att det kanske inte funkar för TS av olika skäl, men jag har i alla fall varit jäkligt nöjd. :krama
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag funderar på en Dainese D-Explorer till nästa gång

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag kommer att åka på en del längre turer men jag chansade ändå på ett ställ utan Gore-Tex nu.
Men som kändes (och satt) jäkligt bra.
Om det är bra eller anus får tiden och vädret utvisa. Nu är jag i alla fall lite förberedd inför nästa veckas 100-milatripp.
Om jag ångrar mig får jag krypa till korset och köpa ett rejälare ställ men då kan jag låta det ta tid och leta fram rabatterade ställ på nätet.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Hej Anca,
Är du nöjd med Richa Navara-stället ?
Har det fått testa någon tur i regn? :)

Ja jäklar, vi åkte genom en skur i Göteborg med hagel, sjuka mängder regn och åska och då höll det inte tätt någonstans. Tror det tog två dagar innan allt var torrt igen. Å andra sidan var det så kraftigt regn att två av sällskapets gps:er gav upp pga fukt så det var en regnskur man sällan råkar ut för. Och ingen av de andra klarade sig bättre oavsett fabrikat på ställ.

Men under mer normala regnförhållanden tycker jag nog att det har levt upp till mina förväntningar.
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Sent svar men Jag har nu äntligen en komplett goretex från topp till tå. Rukka ställ, bmw handskar och oxtar boots. 100% torr alltid. Det har jag inte varit innan goretex inte äns med regnställ....... helt värt det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja jäklar, vi åkte genom en skur i Göteborg med hagel, sjuka mängder regn och åska och då höll det inte tätt någonstans. Tror det tog två dagar innan allt var torrt igen. Å andra sidan var det så kraftigt regn att två av sällskapets gps:er gav upp pga fukt så det var en regnskur man sällan råkar ut för. Och ingen av de andra klarade sig bättre oavsett fabrikat på ställ.

Men under mer normala regnförhållanden tycker jag nog att det har levt upp till mina förväntningar.

Jag skulle hävda att ett bra ställ faktiskt ska klara att hålla dig torr nästan oavsett hur hårt det regnar.
Jag har ett Rukka som jag köpte 2007 och det funkar fortfarande ypperligt. Det värsta jag kört i var på hemväg från Dalarna när himlen öppnade sig i trakterna av Sala. Det regnade såpass att bilarna stannade vid vägkanten pga att dom inte såg något.
För min del med behandlat visir och bra ställ så var det bara att köra vidare. Ensam på vägen.
När jag kom hem så var jag bara en aning fuktig kring kragen och handlederna. I övrigt var jag helt snustorr.

så jag hävdar nog att har du ett riktigt bra ställ så håller det dig torr i stort sett oavsett förhållanden. Så länge som du inte simmar med det förståss.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag skulle hävda att ett bra ställ faktiskt ska klara att hålla dig torr nästan oavsett hur hårt det regnar.
Jag har ett Rukka som jag köpte 2007 och det funkar fortfarande ypperligt. Det värsta jag kört i var på hemväg från Dalarna när himlen öppnade sig i trakterna av Sala. Det regnade såpass att bilarna stannade vid vägkanten pga att dom inte såg något.
För min del med behandlat visir och bra ställ så var det bara att köra vidare. Ensam på vägen.
När jag kom hem så var jag bara en aning fuktig kring kragen och handlederna. I övrigt var jag helt snustorr.

så jag hävdar nog att har du ett riktigt bra ställ så håller det dig torr i stort sett oavsett förhållanden. Så länge som du inte simmar med det förståss.

Bra kvalité med andra ord om det är från 2007.
Lite OT och kanske finns annan tråd men hur tvättar ni era ställ efter en säsong?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bra kvalité med andra ord om det är från 2007.
Lite OT och kanske finns annan tråd men hur tvättar ni era ställ efter en säsong?

Ja. Det får jag nog säga. Det anda som gått sönder på stället är att den lilla flärpen som man ska hålla i när man stänger dragkedjan gick av efter typ 7 år men den fick jag en ny och bytte ut bara.

Tvätt görs lämpligast med tvättmedel och impregnering avsett för membrantextilier. Finns att köpa nästan i alla sport eller friluftsbutiker.
Tvätta med tvättmedlet. Kör sedan en tvätt med inpregneringsmedlet (Ibland bör plagget få torka mellan). Sen torktumlar man. Torktumlingen aktiverar impregneringen.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top