Golvmaterial MC-transport

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Morsning!
Jag håller på och bygger om en Volvo ambulans till mc-transport, tanken är att jag ska få in två hojar och massor med tillbehör i bilen.
Jag undrar vad ni tror är bäst golvmaterial? Ska jag köra spånskiva eller konstruktionsplywood? Vad ger mest styrka vad gäller tjocklek?
Jag kommer behöva regla upp lite fram i skåpet eftersom det är ca 30-40cm djupare ner i golvet där än bak i skåpet. Tänkte börja med det nu i helgen troligtvis.
Kan man måla på konstruktionsplywood? Vill ju att det ska vara ljust och fint inne i skåpet, gärna så man kan torka av det också om det blir smuts/olja.

// Hinkas

Golvspån med en limmad och svetsad matta är ju riktigt slitstarkt och urspolningsbart.

Men jag hade använt durkalu lite dyrara dock.

Jag renoverar frugans hästsläp och kör på 20mm formplyfa. Kusar har en egenskap som inte hojar har nämligen att röra på sig och stampa i värsta fall.

Så fetare än så behöver du iaf INTE.

:)

Jag renoverar frugans hästsläp och kör på 20mm formplyfa. Kusar har en egenskap som inte hojar har nämligen att röra på sig och stampa i värsta fall.

Så fetare än så behöver du iaf INTE.

:)
Formplyfan är ju knepig att måla/limma på. Men skiter man i färgen så är den bra.

Formplyfa som du sedan limmar sån där antislip-matta där hojarna ska stå. Dyrt som satan dock, kostar väl runt 700-800:-/skiva.
VBK, det går att limma sån matta jag menar på den, hur det är med övriga mattor vet jag dock ej.

Finns även något som kallas marinplyfa som är limmad med vattentåligt lim... Beror ju på hur grisigt du kommer att ha i... Men väljer du spånskivor så gäller det att ingen som hellst fukt får komma åt....

Räfflad durkplåt då?... Fast det kanske kostar skjortan...

Last edited:
Formplyfa som du sedan limmar sån där antislip-matta där hojarna ska stå. Dyrt som satan dock, kostar väl runt 700-800:-/skiva.
VBK, det går att limma sån matta jag menar på den, hur det är med övriga mattor vet jag dock ej.

Struntar man i färgen finns även plyfan som antislip framtagen just för dessa ändamål men bara i 12mm:tummenupp

Leta up en lastbilsskrot och köp lite golvmaterial från ett skrotat lastbilsskåp, oftast marinplyfa och ibland även klätt med durkalu!

Formplyfa låter som skiten för mig. Jag ska ju klä väggarna i tunn plåt, det sitter ju frigolit i väggen samt stål-ribbor som jag kan pop-nita plåtväggarna i, kommer även hänga krokar på väggarna för att kunna hänga undan saker.
Får kika förbi bygghandeln och kolla vad formplyfa kostar då, det är ju lite utrymme som jag ska ha...

Jag beställde till golvet igår, och det är rätt stora bitar, 200x120 och pyntar 1100 pix för en sån. Du behöver antagligen mindre.

Kolla även matta för hästtransport, de är av gummi och slittåliga. Lätt att hålla rent också.

EDIT: Jag har rört ihop golv och väggar, men jag pyntar iaf 800 eller 1100. Så max 1100 dårå.

Formplyfan är ju knepig att måla/limma på. Men skiter man i färgen så är den bra.

Måla går utmärkt, limma vet jag inte. Men formskär man till en matta är ju problemet löst oavsett.

Last edited:
Formplyfa låter som skiten för mig. Jag ska ju klä väggarna i tunn plåt, det sitter ju frigolit i väggen samt stål-ribbor som jag kan pop-nita plåtväggarna i, kommer även hänga krokar på väggarna för att kunna hänga undan saker.
Får kika förbi bygghandeln och kolla vad formplyfa kostar då, det är ju lite utrymme som jag ska ha...

Annars är marinplyfan ännu bättre som Blanco säger, frågan är dock om du inte klarar dig på formplyfan. Köp några tuber silikon bara och silikona alla kanter där vatten kan tänkas tränga in :tummenupp

Jag beställde till golvet igår, och det är rätt stora bitar, 200x120 och pyntar 1100 pix för en sån. Du behöver antagligen mindre.

Kolla även matta för hästtransport, de är av gummi och slittåliga. Lätt att hålla rent också.

EDIT: Jag har rört ihop golv och väggar, men jag pyntar iaf 800 eller 1100. Så max 1100 dårå.

Måla går utmärkt, limma vet jag inte. Men formskär man till en matta är ju problemet löst oavsett.

Skåpet är ca 270*170 vettu så det är rätt stort ändå, frågan är om man klarar sig med två bitar eller om det blir att man får lägga pussel med spillbitarna i slutet då.
1.100 är ungefär jättemycket mer än vad jag ville betala ju ;)

Skåpet är ca 270*170 vettu så det är rätt stort ändå, frågan är om man klarar sig med två bitar eller om det blir att man får lägga pussel med spillbitarna i slutet då.
Jag köpte en alu-durkplåt till min Volvo 760 ambulans. Den var 2400 x 1200 mm och den räckte till hela utrymmet. Kolla in 'Bulan' i mitt garage. Svarar gärna på frågor om bygget.

Jag svetsade en ram under durkplåten med 20x20 stålprofiler vilket gav mig möjlighet att flytta lastöglorna dit jag ville eftersom jag svetsade M8-muttrar i ramen och både golv och öglor skruvades med M8.

Bifogat

• Ambulansen-gixxer.jpg
    Ambulansen-gixxer.jpg
    55.5 KB · Visningar: 172

Tigg dig en bit använd formplyfa någonstans där dom har gjutit, då får du "antislip" på köpet så att säga....
(dom brukar kasseras när dom blir allt för sträva och för mycket sand från betongen har fastnat)

Annars brukar man kunna få en helt ny bit av bygg-gubbsen också.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025