Golv - dagens fråga

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Dagens 10000-kronorsfråga. Varför går ett glas oftare sönder om det faller på ett klinkergolv än om golvet är gjort i trä eller plastmatta. Obs! Jag har inte orkat göra research på nätet och jag vill ha en riktigt teknisk förklaring - inte "klinker är hårdare". Jag har vetat detta förut (maskinare). Kom bara att tänka på det för jag planerar kök till nya lyan och funderar på golvval m.m.

Trä/plastmatta deformeras vid smällen och absorberar en del av fallenergin. alltså - klinker är hårdare :D

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ - inte en ny popnit-tråd! :)

Klinkers med tillhörande golvvärme är ju bra mycket schysstare än trägolv i ett kök. Och så dyra glas har du väl inte så du blir ruinerad av att tappa ett-två glas om året?
Btw så tror jag Bengan har rätt, det lät logiskt :gnissla

Frågan är mer för att jag är tekniknörd. Glasen är inget problem. Funderar lite på "Marmoleum" från Forbo. Plattor som man klickar ihop men jag vet inte om jag vågar göra ett rutigt golv i köket.

gang%20marmo.jpg

Dee_cati skrev:
Klinkers med tillhörande golvvärme är ju bra mycket schysstare än trägolv i ett kök. Och så dyra glas har du väl inte så du blir ruinerad av att tappa ett-två glas om året?
Btw så tror jag Bengan har rätt, det lät logiskt :gnissla

Jag svänger lite på det och säger: plastmattan är mjukare än klinkergolvet.

Nicke skrev:
Frågan är mer för att jag är tekniknörd. Glasen är inget problem. Funderar lite på "Marmoleum" från Forbo. Plattor som man klickar ihop men jag vet inte om jag vågar göra ett rutigt golv i köket.

Det är ju i kök som man ska ha svart/vit-rutigt, och i garage. JAg tror det blir skitsnyggt, och sen är det ju smidigare att lägga än klinker. Dessutom är det skönare att gå när det är lite mjukare. Men vanligt golv går bort, men det där skulle jag föredra framför klinker :tummenupp

Tur att det *aldrig* spårar ur här. :tomten Dee-cati: tack för medhållet. Ska se om jag vågar köra svart-vitt. När man står i hallen så ser man hallgolv, genom köket och in i ett litet sovrum så det kanske ska matcha. Vete fan hur man gör. Funkishus så det är standard-fiskbensparkett i det stora rummet.

Nicke skrev:
Dagens 10000-kronorsfråga. Varför går ett glas oftare sönder om det faller på ett klinkergolv än om golvet är gjort i trä eller plastmatta. Obs! Jag har inte orkat göra research på nätet och jag vill ha en riktigt teknisk förklaring - inte "klinker är hårdare". Jag har vetat detta förut (maskinare). Kom bara att tänka på det för jag planerar kök till nya lyan och funderar på golvval m.m.

Det är som när bilar krockar, deformationszonen påverkar mycket hur hög "maxkraften" blir i smällen.

Klinkersgolvet deformerar sig lite, parkettgolvet relativt mycket.
Förenklat kan man säga att om klinkersgolvet OCH glaset inte deformerar sig alls blir påfrestningen momentant oändligt hög när glaset träffar golvet, och då går ju allting sönder.
I praktiken deformerar sig framförallt glaset tills det går i bitar :-) eftersom glas är sprött. Materialet i en studsboll kan som jämförelse hantera den deformation som uppstår utan att falla i bitar.

Nicke skrev:
Tur att det *aldrig* spårar ur här. :tomten Dee-cati: tack för medhållet. Ska se om jag vågar köra svart-vitt. När man står i hallen så ser man hallgolv, genom köket och in i ett litet sovrum så det kanske ska matcha. Vete fan hur man gör. Funkishus så det är standard-fiskbensparkett i det stora rummet.

allt passar ju till svartvitt golv, utom möjligen andra former av rutiga/väldigt mönstrade golv, dådet kan bli lite rörigt. mot fiskben passar det ju utmärkt. svartvittrutigt är det klart snyggaste i kök. go for it.

Säger bara Granitgolv med värme under, det är golv för män.
Glas kan du köpa i 100 pack på IKEA

Hmmm... jag trodde det var klassiskt eller? Kanske blir lite irriterande. Funderar på att ha "skrikigt" kakel istället alt. mörka luckar på överskåpen. Jaja, 2-3 veckors velande kvar innan jag ska be om en offert på köket. Pytsar in en del av vinsten på min nuvarande lgh + att jag fick den jag köpte minst 250 lax under vad jag trodde den skulle gå för - så jag köper tjänsten att bygga. River och lägger nog golv själv bara.

Blir nog inte klinker för då måste jag ha golvvärme och då bygger det så förbannat på höjden. Marmoleum fixar tydligen golvvärme också men jag passar nog på det.

UrbanTiger skrev:
Svart och vitrutigt golv är kanske modernt men oerhört fult.

Troligen ett Aspekt enligt nedan men det där ser inte alls ut som jag vill ha det (för kliniskt och ser billigt ut). Är nu mest sugen på helt släta luckor med långa handtag. Blir en inbyggd diskmaskin som inte syns, en gashäll med svart keramikplatta, en svart alt. rostfri inbyggnadsugn och på motsatt sida en rostfri kyl/frys och bredvid en micro i rostfritt inbyggd i ett 30 överskåp. Tro det kan bli väl mycket rostfritt annars. Ganska begränsad yta också... Mellan 2,5 till 3 meter långt bara. Kommer inte att klara rekommenderat mått mellan bänkarna på 1,20 m men jag är unkis. Träffar man nån så är det väl till att flytta igen.

Som synes är det nuvarande ett s.k. charmigt kök men jävligt ofunktionellt så ALLT åker ut. Ska försöka hålla igen på höga skåp och annat mot det lilla sovrummet där det är glasat. Blir också att skifta spis och diskho så man får mest ljus vid spisen.

Myresjökök Aspekt vit:
Aspekt%20Vt.jpg

Myresjö Ramsö vit (fräst lucka så det blir en spegel):
Ramso%20Vit.jpg

UrbanTiger skrev:
Bzzz .. så svårt att hålla rent om du ska ha natursten.

Det beror väl på vad slags stil du ska ha i köket. Ska du ha enfärgade luckor i någon dominant färg så kan det funka med ett rutigt golv men om det är själva köket du vill framhäva så ska inte golvet ta övet liksom. Personligen så tycker jag att golvet ska vara mörkare än det som kommer uppåt på väggarna men det är kanske vara jag som tycker så.
Hur ska resten se ut ?

Bifogat

• planskiss (Small).jpg
    planskiss (Small).jpg
    34.6 KB · Visningar: 39
  • kök.jpg
    kök.jpg
    90.3 KB · Visningar: 57
  • kök_2.jpg
    kök_2.jpg
    106.1 KB · Visningar: 86
Last edited:
Felix skrev:
Klinkers är hårdare som sagt...
Njaa... Mindre elastiskt. :brynad

Dessutom är klinkers ganska "spröda". Så när man väl får en deformation i klinkersgolvet så blir den jävligt plastisk.

Du får tänka på att det blir märken i "trägolv"

Grannen har två barn och trägolv...behöver jag säga mer?! :hihi
Vi har klinkers!! :tummenupp

Är s.k. unkis nu och även om nån tjej tappar omdömet så blir det nog inga barn i en sån här liten lägenhet (43 kvm).

Rasorblade skrev:
Du får tänka på att det blir märken i "trägolv"

Grannen har två barn och trägolv...behöver jag säga mer?! :hihi
Vi har klinkers!! :tummenupp

Hmm... Just nu lutar det åt ett lite mörkare golv, helt vita luckor med eller utan urfräsning och kanske nåt skiffer eller kakel i grått/svart + bänkskiva i antracit. Om det går att integrera så vill jag ha glas bakom spisen för enklare rengöring. Köket är så litet så mörka luckor eller luckor i ekfanér eller liknande tror jag gör att det känns ännu mindre.

Ställer nog köket på ben och struntar i socklar. Inbillar mig att det känns lite mer öppet då. Nackdelen är att man måste städa under. Tackar för ideérna!

Håller med. Det både ser bra ut och känns lyxigt. Tänkte försöka se till att golv i hall, sovrum och kök blir hyfsat enhetliga. Har inte dissat klinker helt än men det lutar åt Marmoleum alt. nån typ av parkett.

Rasorblade skrev:
ok! Men jag tror nog att klinkers höjer värdet på lyan!! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!