golf vr6 ellet gti?

hojtjejen skrev:
fundra på att köpa ny bil ..men va ska man ha vr6 eller gti?? nån som är bra på golf?

Jag hade nog låtit försäkringspremien fälla avgörandet. Men hade jag haft råd hade jag valt vr6.

Mr Helmut skrev:
vr6 kan du ju ha kul med, men en gti är bajs bil

Nja håller inte med riktigt där.

Spöade då polarns vr6 med min gti 16v.

Men det är gött morr i VR6an men med risk för dyra reparationer vid ev fel el service. Byta kamrem å spännrulle är inte billigt :näsblod

Sen beror det ju på vilken årsmodell/ motoralternativ du tänkt dej på GTI:n

Har haft ca 20 st golf MK1 och 3st golf MK2 så lite insatt är man ju men mest i dom gamla modellerna.

Om det är effekten som gäller skulle jag nog kolla va du kan kräma ur en gti.. vr6an é ju betydligt tyngre i fram och har nog inte samma väghållning

hojtjejen skrev:
fundra på att köpa ny bil ..men va ska man ha vr6 eller gti?? nån som är bra på golf?

Måste det vara Golf, i så fall vilka årsmodeller tänker du på?

Jag har inte kört en gti men VR6:an tyckte jag hade traukig motorkaraktär när jag körde den..

Jag gissar att vr6an med 2.8 litersspis dricker mycket mer soppa och har dyrare f-premie än gtin dessutom, så om skillnaden är hyfsat liten i rolighet mellan bilarna är väl gtin att föredra..

Köp Audis 2,8Liters V6:a istället på exakt lika mycket effekt som VW's.
Billigare och mindre förortsvarning.
Plus att det är en riktig V6.a, inte som VW:s bluff. :fakta

Stoppsladd skrev:
Men det är gött morr i VR6an men med risk för dyra reparationer vid ev fel el service. Byta kamrem å spännrulle är inte billigt :näsblod

Sitter kedja på VR6:an så du har ingen kamrem som ska bytas. Fick iallafall jag till svar när jag hade min VR6:a

VR6:an är en jävligt rolig bil, helt underbart ljud...dock får du nog räkna med ganska hög försäkringspremie.

Jag hade en 95:a med väldigt lite mil på mätaren (gissar på skruvad) men den var verkligen inte slutkörd och gick som ett skållat troll. Räkna också med att dom flesta är importerade och svåra att sälja sen.

Det jag inte gillade med VR6:an är att jag tyckte det började blåsa och "vina" som fan när man började närma sig 200...nu vet jag inte ifall det var nåt skumt med min bil men framrutan kunde ju varit mer vinklad för att minska luftmotståndet lite.

Bensinförbrukningen låg runt nån liter milen vid halvhetsig körning. Man kunde väl komma ner i drygt 0,7-0,8 om man ekonomikörde.

Last edited:
$noop skrev:
Sitter kedja på VR6:an så du har ingen kamrem som ska bytas. Fick iallafall jag till svar när jag hade min VR6:a

.

har du förbannat rätt i! :tummenupp Det var nog den där jäkla multiremmen och spännaren som jag tänkte på. :D
För vana att prata om MK1 modellen igentligen

Har en Corrado VR6 och som sagt finns det ingen kammrem utan kedja, har den dock gått över 15000 mil ska man byta glidskenor och kedjespännare, för att göra detta då måste du ut med motorn = dyrt!!! Vattenpumpen brukar ge sig eftersom den är i plast, utlopp från kylaren lika så av samma orsak. Huven till bilen kostar 12 000 kr olackad (vet det eftersom jag lyckades köra över min). Om man tittar på delar till motorn är dom varken dyrare eller billigare än genomsnitsbilen.

Helt underbar motorkarraktär och ljud, kostnaden för helförsäkring i Malmö går på 8000 kr och bensinkontot är hårt belastat, inga problem att få den o dra 2 liter/mil. Bilen klarar visserligen +-240 men är lite högljud efter 180, bilen är inte byggd för att marscha 200+ på autobahn!!!

Är Corrado motorn den samma då? Den är väl på 192hk, samma som i vr6 syncro, medans vr6 "ordinary" är på 174hk.

Markus skrev:
Är Corrado motorn den samma då? Den är väl på 192hk, samma som i vr6 syncro, medans vr6 "ordinary" är på 174hk.

Finns 2.8 och 2.9l 174 resp 192 eller hur det var.
Plus den kompressormatade 4cylindriga
samt vanlig 16v

$noop skrev:
Det jag inte gillade med VR6:an är att jag tyckte det började blåsa och "vina" som fan när man började närma sig 200...nu vet jag inte ifall det var nåt skumt med min bil men framrutan kunde ju varit mer vinklad för att minska luftmotståndet lite.

:hihi Och hur ofta ligger man i dom hastigheterna? :tungan

Hur som helst är du ute efter en bil med väldigt ballt motorljud då ska du ha en vr6:a är du efter en bil som drar lite mindre ta då gti:n! :tummenupp

Ingen är nån rolig bil om man jämför med andra märken. Men hade jag valt hade det blivit VR6 med synchro.

Det är ganska jämnt mellan Golf GTI 2 16v och VR6:an. VR6:an åker ifrån GTI:n om den går som den ska, vilket inte många slutkörda VR6:or gör.

Leta noga, betalar du mer får du oftast bättre bil. En VR6 för 25 papp är nog lite risig.

Back