Golf IV GTI -99 Dog under färd

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Hej!

Jag har en golf -99 som dog på väg hem från jobbet för ca 2 veckor sedan :(
Släppte av på gasen och rullade i en nedförsbacke (100m) när jag sedan skulle gasa på igen så märkte jag att motorn var död :confused: Hörde ingen smäll eller några missljud innan den dog, den gick inte dåligt innan heller...

Jag har plockat av kamkåpan och kollat så att remmen inte gått av, remmen ser "fin" ut och ska enligt boken bytas om ca 3000mil...

Det konstiga är att startmotorn går runt när man vrider på tändningen men motorn går inte runt... Man kan dock lägga i växeln och rulla bilen och då går motorn runt men den är stendöd...

Någon som har några tips? Kan det vara remmen som kuggat?! Borde man inte höra en liten smäll eller liknande då? Eller kan det vara nått annat?...

Tacksam för tips :)
 
Tokvarvar startmotorn alltså? Annars när de dör sådär hade jag gått på tändmodulen eller vevaxelgivare. E
 
Har du kollat båda remmarna så alla tänderna är kvar? Har själv haft en golf med rasad topp, båda remmarna var "hela" men en bit av den lilla remmens tänder var borta..

När min topp rasade så lät det ingenting, bara ett litet ryck, sen dog den.
 
Last edited:
Jag råkade ut för en trasig vevaxelgivare, iofs på en Saab. Men den stendog ibland på samma sätt som du beskriver.
 
Gjorde en felsökning med vagcom förut och fann följande felkoder:

*17967/P1559 - 35-00 - Throttle Body (J338): Fault in Basic Settings
*17973/P1565/005477 - Throttle Actuator (J338): Lower Stop not Reached
*6500/P0116/000278 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal
*00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40): Open or Short to B+

"Special Notes Some older engines store this code as long as the engine is not running, if in doubt read fault codes with the engine running again"

Så den sista felkoden kanske kommer upp bara för att motorn inte är igång?...
Dom andra felkoderna kan inte ha något att göra med att den inte startar? "Throttle felen"



När man försöker starta bilen så går bara startmotorn, den varvar upp utav helvete när man vrider om tändningen... Det är det enda som händer.
Men en konstig sak är att förra veckan när jag vred om tändningen och kollade på kamremmen samtidigt så gick den inte runt... Men så testa jag idag att vrida om tändningen med växel i och då hoppar bilen framåt?! :3freak

Jag misstänker mer och mer att remmen har kuggat... Men det är ju så jävla trångt vilket gör det svårt att se... Enda sättet är väl att plocka av remmen och inspektera...
 
Gjorde en felsökning med vagcom förut och fann följande felkoder:

*17967/P1559 - 35-00 - Throttle Body (J338): Fault in Basic Settings
*17973/P1565/005477 - Throttle Actuator (J338): Lower Stop not Reached
*6500/P0116/000278 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal
*00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40): Open or Short to B+

"Special Notes Some older engines store this code as long as the engine is not running, if in doubt read fault codes with the engine running again"

Så den sista felkoden kanske kommer upp bara för att motorn inte är igång?...
Dom andra felkoderna kan inte ha något att göra med att den inte startar? "Throttle felen"



När man försöker starta bilen så går bara startmotorn, den varvar upp utav helvete när man vrider om tändningen... Det är det enda som händer.
Men en konstig sak är att förra veckan när jag vred om tändningen och kollade på kamremmen samtidigt så gick den inte runt... Men så testa jag idag att vrida om tändningen med växel i och då hoppar bilen framåt?! :3freak

Jag misstänker mer och mer att remmen har kuggat... Men det är ju så jävla trångt vilket gör det svårt att se... Enda sättet är väl att plocka av remmen och inspektera...

Så du menar att startmotorn inte orkar dra runt motorn?

När mina ventiler mötte kolvar på golfen, så var det inga problem att köra med startmotorn. Man hörde direkt att det inte fanns nån kompression kvar och motorn gick lätt :)

Plocka av kåpan på sidan och sen försök dra runt motorn för att se att allt funkar med remmarna, det är lite meckande men inte alltför svårt.
 
Min kamrem hoppade på min gamla Volvo Sport-Sexti när jag gjorde en liknande manöver, alltså från gas till avslag. :3freak
 
Så du menar att startmotorn inte orkar dra runt motorn?

När mina ventiler mötte kolvar på golfen, så var det inga problem att köra med startmotorn. Man hörde direkt att det inte fanns nån kompression kvar och motorn gick lätt :)

Plocka av kåpan på sidan och sen försök dra runt motorn för att se att allt funkar med remmarna, det är lite meckande men inte alltför svårt.

Nej det är nog samma som med din golf, det verkar inte finnas någon komp kvar :(
Får nog bli skroten för denna bil nu... :crash
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top