Golf GTI 16V 1994

ZaXeS

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Kronan, en grön
Godafton!

Nu är det dax för bilköp, så här önskas lite tips, Har hittat en Golf GTI V16 från 1994, som har rullat 15 000 mil!

Vad ska jag kolla lite extra på när jag ska åka och kolla på den? Vanliga fel som förekommer på just denna modell/årsmodell? Ett realistiskt pris på denna bilen? Han begär lite för 30 000, Ska jag pruta ner den?

Mvh

Rost i framvagnsbalk
Dåliga styrleder/spindelleder/bussningar i framvagnen
Dåliga hjullager.
Rost överallt annars.

En riktigt kul bil, men rostbenägen som en Alfa från 70talet.

Den är sjävåtervinnande/biologiskt nedbrytbar, ser du någonstans det står fyra hjul upprätt och ligger lite gummimattor och en ratt så är det någon som har parkerat en Golf där.

Jag har en Golf 94 själv.

Tjena TS!

Jag har haft ett gäng golf GTI:er, och kan dessbättre inte hålla med GUW här att de skulle vara särdeles rostbenägna.
De är både galvade och PVC-sprutade, och har ägarna sen bara hållit efter och sprutat lite tunnflytande ML-karosseriskydd på utsatta ställen kan de t.o.m vara riktigt fina.
Dock har jag sett ENSTAKA rostburkar! Man kan ana att fabriken hade slut på zink den dan och/eller i kombination med dålig vård/taskig lack etc.
Men visst rostar de, och de har sina typiska platser:

-bakluckans nederkant och runt bakrutan.
-dörrars nederkant
-hundbenen på bakre hjulhus
-karosspassnings-skarvarna mellan framskärmar och frontplåt
-sandplåt

I övrigt är det som GuW säger rent mekaniskt, och jag tycker mig minnas att jag bytt spindelleder på samtliga golfar jag ägt :)
Bakbromsokens hanbromsmekanik (inbyggd i oken) kärvar oxå med krav på nya ok som följd.

En GTI 16v är ju ett vågspel då de oftast körts rätt friskt...särskilt en så gammal har säkerligen varit tillräckligt billig för en ung het rallykalle-wannabe...

Men hittar du en som är fin och verkar gå bra är det en av de roligaste bilar du kan köpa.

Last edited:
ROST runt skärmkanter (under skärmbreddarna i plast) och nederkant av dörrar och bakom listerna på dörrarna.... Rolig bil men rostar alldeles för mycket!!!! Hoppas den är billig....

Det låter nästan som ni pratar om Opel Kadett från 80-talet :)

Nä, allvarligt, för 30 papp kan du hitta bättre bilar som är lugnare körda och ändå pigga.

Rallyteamet jag meckade/åkte kartläsare i bestod av 4st Golf Gti och Kadett GSI...

Jag har sett min beskärda del av rost och glappa framvagnar...

Fast när dom var färdigbyggda/rostlagade så var dom svårslagna i körglädje per krona (på fyra hjul).

Hittar du ett bra exemplar av någon av ovanstående bilar, slå till!
Dom är i varje fall lättmekade, framvagnsbalkar säljs som piratdel (det är snudd på att Lidl har dom i sortimentet) och resten av framvagnsdetaljerna är billiga.

Ska du byta bussningar finns polyuretanbussningar av olika hårdhet att köpa, dom är i princip outslitliga!

30k för en gammal Golf från 94!!? Du är inte klok, har du fått för lite stryk? För 30 lök så lär den vara något utöver det vanliga, toppskick minst.
Jag sålde en 03:ans Golf variant för 4 år sedan, då krängde jag den för 49k om jag inte minns fel. Det tycker jag säger en del om att en 94:ans äckelgolf ska ligga lite lägre i pris idag, eller har marknaden blivit galen nu igen?

Köper man en Golf 1994 för 30.000 Kr så blir man grundligt rånbögad.

är den välskött, kanske har fläskiga fälgar och nå annat kul så är den nog värd dom pengarna för rätt köpare men annars.,. njee:)

30k för en golf... instämmer med alla andra det är ett galet överpris! Du får bra mycket bättre/finare/nyare bil för den summan. Sen är Gti'n slö om du letar en rolig lekbil.

Riktigt fin GTI 16v är nog värd en 30 lök, om det är någon special edition osv :)

(GUW och liknande som föredrar bilar som håller samma anda som Lada bör ej kolla här) :hihi

Det måste verkligen vara någon riktigt jävla fint tyskstuk på den! :fakta :brynad

MufflerShop3.jpg

100959-1373989.jpg

(GUW och liknande som föredrar bilar som håller samma anda som Lada bör ej kolla här) :hihi

Du vet att Golfen togs fram som en ersättare till..... Trabanten!

Jag brukar säga att jag har en "Trabant DeLux" när jag pratar om min Golf.

Ibland heter den "Det öst-tyska blindarbetet" eller "Nazisternas hämd"...

Jag har lyckligtvis gott om vänner och bekanta som saknar egen bil, så jag har lyckats ha den bortlånad dom två senaste månaderna!
Jag såg den tyvärr när det var dags att byta till sommardäck, då var den T.O.M nytvättad...

Om man jämför vad du kan få för samma pengar, denna t.ex. v40 -99 t4 med 200hk för 32k, så håller jag med om att 30k för en golf GTI -94 är alldeles för mycket.

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...