gokartbygge

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Thunderace 97.a
Tjoho.

Jag har en "nyrenoverad" gs 40 xf motor över efter förra hojköpet där jag fick med en extra (hojjen står kvar om någon är intresserad)
Nu är jag sugen på att ha något att leka med på isbana här uppe i norrland och en fin gokart med den motorn lät ju smålockande, om det nu ens är genomförbart? hehe :P

Någon som gjort nått sånthär? Sökt lite men inte hittat något av intresse.
Funkar det att svetsa botten och allting själv eller kommer det rasa direkt?
Jag är inte direkt något supermekaniker så va snäll med min ideé nu hehe.

Jodå, det är fullt genomförbart! Bygg :tummenupp Kolla lite här http://www.gixxerkart.com om du vill ha bilder mm på liknande bygge. En med GSXR1100-motor och en med Blackbirdmotor

Har ett par gamla sidovagns motorer från Blackbird...
Färdiga med platta tråg för att kunna monteras lågt!

Har funderat på detta länge.
Skulle vilja ha tag i ett gammalt supercart chassie!
Jävlars så skoj det skulle va!

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
får inte en lugn stund i kroppen innan jag besitter en sån :4skrika

dom har byggt två stycken i min skola som projektarbete :tummenupp

Tja! håller själv på med ett litet projekt. Crosscart med zx-9 motor, kommer nog att bli skoj när det är klart :banana

Muppi skrev:
Tjoho.

Jag har en "nyrenoverad" gs 40 xf motor över efter förra hojköpet där jag fick med en extra (hojjen står kvar om någon är intresserad)
Nu är jag sugen på att ha något att leka med på isbana här uppe i norrland och en fin gokart med den motorn lät ju smålockande, om det nu ens är genomförbart? hehe :P

Någon som gjort nått sånthär? Sökt lite men inte hittat något av intresse.
Funkar det att svetsa botten och allting själv eller kommer det rasa direkt?
Jag är inte direkt något supermekaniker så va snäll med min ideé nu hehe.

Hehehe skönt att det är fler som funderar, ska själv trycka i en Yamaha 450 motor i nån typ av iscart hade jag tänkt...
När det finns tid för det är väl den stora frågan.
Lägg gärna ut mer info när du kommer igång :tummenupp

Hitecfrollo skrev:
Hehehe skönt att det är fler som funderar, ska själv trycka i en Yamaha 450 motor i nån typ av iscart hade jag tänkt...
När det finns tid för det är väl den stora frågan.
Lägg gärna ut mer info när du kommer igång :tummenupp

Är väl tanken att man ska kunna byta däck efter underlaget. Så ett par fräscha isdäck är ett givet val på vintern :)

gsxr1200 skrev:
Funderar fortfarande vad gs 40 xf är för något???
Kanske menar gsx400f? Bokstäverna finns där men det saknas en siffra... jaja...

gsxr1200 skrev:
Funderar fortfarande vad gs 40 xf är för något???

det är regbevistermen för gsx 400f tror jag, kan va e på slutet också jag har lyckats drälla bort papperet i oredan på skrivbordet ^^

frågan är nu om det är värt att offra hojjen jag kan få ut pengar för (behöver ju självklart delar från den för att det ska funka, eller om jag hittar någon annanstans) för dethär projektet, vad tycker ni?

mc-semester i europa planeras för sommar 06 så jag är inte så sugen på att lägga ut mer än kanske 2000 på delar (saker till underrede och liknande är inga problem, det är resten av delarna jag behöver för att motorn ska kunna fungera på carten)

några tips?
ska kuta ner och kolla vad det är jag har löst också så att jag har lite bättre humm om vad som finns redan ^^

Funkar gör det säkert men du får nog göra om en del av orginal delarna så det blir nog svårt att åter ställa mc om du nu vill det.

Vore ju inte så roligt om det var 40cc :)

lahi skrev:
Kanske menar gsx400f? Bokstäverna finns där men det saknas en siffra... jaja...

gsxr1200 skrev:
Funkar gör det säkert men du får nog göra om en del av orginal delarna så det blir nog svårt att åter ställa mc om du nu vill det.

Vore ju inte så roligt om det var 40cc :)

hur tänkte du med att göra om delarna, altså vad är det som behöver göras om? Jag är som sagt ingen motormästare så jag har inte någon aning om hur jag ska få dit det, än! :rolleyes:

Muppi skrev:
hur tänkte du med att göra om delarna, altså vad är det som behöver göras om? Jag är som sagt ingen motormästare så jag har inte någon aning om hur jag ska få dit det, än! :rolleyes:

Kanske inga större oprationer men tex elhärva får du nog klippa och klistra i ,avgassystem mm.
Vet inte vad du tänkt för chassi men man vill ju hålla den så kompakt som möjligt.
En bild på min hastigt ihopsatta gokart med rd 350 och ett mkt gamalt chassi

Bifogat

• gokart1.JPG
    gokart1.JPG
    64.2 KB · Visningar: 132
gsxr1200 skrev:
Kanske inga större oprationer men tex elhärva får du nog klippa och klistra i ,avgassystem mm.
Vet inte vad du tänkt för chassi men man vill ju hålla den så kompakt som möjligt.
En bild på min hastigt ihopsatta gokart med rd 350 och ett mkt gamalt chassi

om jag inte minns helt fel har jag nog dubbla uppsättningar av det elektriska, han som hade hojjen innan mig hade köpt massa delar från en kraschad hoj som följde med nu då han sålde.

Jag hade nog tänkt mig motorn baktill. Vet inte hur viktigt det är att chassit är kompakt då jag mest har tänkt mig lite isbanelekande i vinter och sen till våren återstår det att se vad som händer, hade nog inte tänkt mig direkt något banrejsande på riktigt.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år