Goes 520 UTX går endast på choke, ger snart upp (Löst. Vatten i bränslet)

Dennis86

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2024
Hoj
Diverse gräsklippare & ATV
Min vägförening har en Goes 520 UTX -2010 (side by side fyrhjuling), motorn är en CFMoto 4-takt ca 520 cc.
Den har bestämt sig att endast gå på full choke (egentligen ”fuel enrichment circuit” om man läser på).
Släpper man choken dör den direkt, likaså om man nuddar gasen. Stampar man direkt fullgas dör den också.

Jag är inte helt novis med förgasare och motorer och har skruvat sedan barnsben men nu har jag helt slut på idéer och behöver tips.
Vänligen skriv bara om du har liknande erfarenhet och andra tips än det jag provat.
Jag har testat redan följande utan framgång:
  1. Letat luftläckor, sprutat startgas runtomkring – inga läckor, kollat noga överallt.
  2. Oljat in luftfiltret
  3. Provat med öppet lock på bränsletanken
  4. Provat att mata bränsle med tratt & slang
  5. Kört på starten med öppet flottörhus för att se om bränsle kommer fram i tillräcklig kvantitet och om flottörnålen tätar.
  6. Bytt flottörnål & säte (tyckte fjädern i nålen var lite slapp, men det var den visst inte)
  7. Mätt flottörhöjd, var 13mm som manualen säger.
  8. Rengjort förgasare inkl. munstycken om och om igen med carb cleaner sprayat baklänges och framlänges, framförallt ”pilot circuit/jet” lågfartsmunstycke och kanaler.
  9. Lämnat in på verkstad för rengöring och byte lågfartsmunstycke.
  10. Tvättat i ultraljudstvätt.
  11. Blåst med tryckluft ”baklänges” genom alla kanaler.
  12. Skruvat ut luftskruven 2 extra varv
  13. Kopplat dammsugare på sugsidan och sett att trotteln lyfter när man öppnar spjället
Det finns 2 saker som gör att man kan få den att gå ungefär som vanligt:
  1. Hålla för hålet i luftburken där filtret annars sitter med handen så att mer vakuum skapas.
  2. Blåsa i flottörhusets ventilationsslang (troligtvis blåser man upp mer bränsle genom någon av munstyckena)
Jag utesluter allt som har med ventiler, och gnista att göra eftersom motorn startar och går fint med choke.

För er som funderar på att köpa en begagnad Goes 520 UTX, gör inte det, det är kinaskit när det är som sämst! Och ingen säljer delar till den.
Tack på Förhand // Dennis
 

Bifogat

  • Mikuni BSR36.jpg
    Mikuni BSR36.jpg
    51.9 KB · Visningar: 31
”12. Skruvat ut luftskruven 2 extra varv”

Prova att skruva in luftskruven.

Normalt är 1,5-2 varv från botten.

Med chokespjäll minskar du luften, dvs mer bensin.
Med fuel enrichment circuit ökar du soppa dvs mindre luft.
Den går ju om den får mer bensin i luft/bränsleblandningen.
 
  1. Hålla för hålet i luftburken där filtret annars sitter med handen så att mer vakuum skapas.
Sätt tillbaka luftfiltret.

Edit: Du ville att man skulle ha liknande erfarenheter. Jag har en moped Peugeot Speedfight 3. Utan luftfilter startar den inte. Med luftfilter fungerar den utmärkt och gör ungefär 55 km/h.
 
”12. Skruvat ut luftskruven 2 extra varv”

Prova att skruva in luftskruven.

Normalt är 1,5-2 varv från botten.

Med chokespjäll minskar du luften, dvs mer bensin.
Med fuel enrichment circuit ökar du soppa dvs mindre luft.
Den går ju om den får mer bensin i luft/bränsleblandningen.
Naturligtvis har jag kört på standardinställningen 2 & 1/4 varv ut från botten, men som sagt även provat 4 & 1/4 varv ut för att få mer bränsle. Mer inskruvad =mindre bränsle.
 
Sätt tillbaka luftfiltret.

Edit: Du ville att man skulle ha liknande erfarenheter. Jag har en moped Peugeot Speedfight 3. Utan luftfilter startar den inte. Med luftfilter fungerar den utmärkt och gör ungefär 55 km/h.
Naturligtvis har jag haft luftfiltret i när jag provat alla punkter.
 
Knappt man vågar svara, men små marindieslar kan j-las pga korrosion runt ventilens tätningsyta. Pytsar man i mer bränsle så hjälper detta till att täta och på så sätt få upp kompressionen. Insugsventil - knappast, då hade det blåst bakåt. Avgas - ja, och det är det oftast på marindieslar eftersom man lämnar båten på hösten och står då en ventil lite öppen så blir det gärna korrosion där. Så om motorn stått länge och i kallgarage/carport - kanske...

Edit - ja, jag vet att det inte är en diesel, men tanken slog mig
 
Har du fullt flöde av bensin från tanken?
 
Knappt man vågar svara, men små marindieslar kan j-las pga korrosion runt ventilens tätningsyta. Pytsar man i mer bränsle så hjälper detta till att täta och på så sätt få upp kompressionen. Insugsventil - knappast, då hade det blåst bakåt. Avgas - ja, och det är det oftast på marindieslar eftersom man lämnar båten på hösten och står då en ventil lite öppen så blir det gärna korrosion där. Så om motorn stått länge och i kallgarage/carport - kanske...

Edit - ja, jag vet att det inte är en diesel, men tanken slog mig
Intressant tanke, men då borde den nog vara svår vid start men gå bättre vid gaspådrag? Den har visserligen stått kallt hela vintern med varit igång och körts problemfritt för en månad sedan.
 
Har du fullt flöde av bensin från tanken?
Det är en vakuumdriven bränslepump och det kommer gott om bränsle när man kör på startmotorn, har även provat med tratt och slang högt monterat så att det blir självfall. ingen skillnad.
 
Intressant tanke, men då borde den nog vara svår vid start men gå bättre vid gaspådrag? Den har visserligen stått kallt hela vintern med varit igång och körts problemfritt för en månad sedan.
Då föll den tanken
 
I och med att du testat allt annat, är det inte läge att kolla ventilspel ändå?

Annars låter det som att du behöver leta upp en annan förgasare som du vet funkar och som passar på denna motorn (kanske svårt att hitta).
 
Grunnar vidare men tänker i cirklar. Bränsle finns, luft finns, gnista finns, den tänder på rätt ställe. Återstår fel blandning, pga för lite bränsle (kollat på alla sätt) eller för mycket luft (läckage, kollat det också). Det verkar finnas både spjäll o vacuumtrottel - hur är det med membranet (för det finns?)
Och även om den gått för en månad sedan - gör ett komptest
Sedan är det helt tomt i skallen
 
Nu vet vi inte hur gammal bensinen är och hur det är med kondensvatten.
Även om den gick för en månad sedan.
 
Nu vet vi inte hur gammal bensinen är och hur det är med kondensvatten.
Även om den gick för en månad sedan.
Han har kört med separat bränslematning, gammal soppa har generellt svårt att tända men denna går ju igång.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top