Godkännt larm

Jimmy-boy

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Sv650
Vilket är det billigaste godkännda larmet på marknaden? Har olika försäkringsbolag olika regler vad det gäller larm? Själv har jag IF i år, är det någon som vet vad de har för regler.

Enligt Trygg Hansa som jag kör med så var det bara två larm som dom godkände
och det var dom två vanligaste som jag så klart glömt namnet på nu...
Ska kolla upp det. Ett tips är ju att testa den där grejen med sladd eller antenn...

Vad menas med att de är godkända av försäkringsbolagen? Blir försäkringen billigare?

kaZmur skrev:
Vad menas med att de är godkända av försäkringsbolagen? Blir försäkringen billigare?

Att dom är godkända av bolagen är just vad det menas. Alltså att dom säger att
visst, det här är bra grejer som vi litar på att dom funkar. Inga "blink och tjööt"-prylar bara.

Åtminstone på TH så har man 0:- i självrisk vid stöld med godkänt larm.
Edit: Självrisken är annars 6000:- vill jag minnas...

Blomquist #14 skrev:
Att dom är godkända av bolagen är just vad det menas. Alltså att dom säger att
visst, det här är bra grejer som vi litar på att dom funkar. Inga "blink och tjööt"-prylar bara.

Åtminstone på TH så har man 0:- i självrisk vid stöld med godkänt larm.
Edit: Självrisken är annars 6000:- vill jag minnas...
Har för mig att jag läste att det inte är så enkelt. Om jag har rätt, så gjordes det en test för ett par år sen, där typ två larm fick godkänt. Denna test har inte gjorts om, och "listan" står kvar som den gjorde. Det behöver alltså inte vara så att de larm som inte finns med på listan är blink och tjöt prylar medan de som är med på listan är bäst. Det går mao att skaffa larm som funkar bra utan att de står på listan, men vill man ha självriskeliminering eller lägre premie får man t.v. följa listan. Själv har jag ett snål larm för 840:- som jag är nöjd med, till skillnad från exempelvis Spyball som kostar ett par tusen inkl montering.

På min sitter ett spyball larm, då blev dels premien billigare plus att det är ingen självrisk vid stöld... och det tjuter som fan om man glömmer att slå av det med fjärren, räcker att lägga handskarna på tanken så utlöser det... känns tryggt om man är typ i nån stad 50 60 mil hemifrån att veta att man har hojen även till hemresan...

Jimmy-boy skrev:
Vilket är det billigaste godkännda larmet på marknaden? Har olika försäkringsbolag olika regler vad det gäller larm? Själv har jag IF i år, är det någon som vet vad de har för regler.

Har också IF och dom har (inte när jag försäkra iaf) INTE har någon självrisk-reducering även om man har larm och den skulle bli stulen. Men det är ju alltid bra med larm i vilket fall som helst :tummenupp
Vill också ha nåt bra och billigt larm.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...