godkända stålomspunna bromsslangar?

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Är i valet och kvalet hurvida jag ska investera i ett gäng stålomspunna bromsslangar och hittat en del firmor som kan bistå med detta.
Dels har jag via trådarna hittat http://www.h-e-l.co.uk som säljer färdiga kit till min hoj och dels är alternativet att låta en firma som tex http://www.nbmhydraulic.com/ tillverka dom åt mig.
Jag har fem slangar fram och en bak och har förstått att det är rostfria kopplingar som är att satsa på. Färdigt kit inkl frakt från UK går på drygt 2250kr och tillverkade på ca 1800kr.

Någon som har erfarenhet i ämnet?
Är det bra priser? Är det värt det? :rolleyes:
Hur vet man att dessa alternativ är godkända för svenskt bruk? Finns det några regler att ta hänsyn till och vad gäller vid besiktning?

Jag har inte provat HEL men däremot Goodridge samt NBM hydraulics och jag kan inte påstå att den ena skulle vara sämre än den andra. Jag hade gått på den mest prisvärda.

Om det är värt det är upp till dig att avgöra. Jag betalade en 5-600'ing för mina 2 slangar inklusive bultar och brickor, det var det värt. Men 1800kr?

Jag fick slangar pressade till min 125a på Hydroscand kanner en kille där så dom slangarna kostade en tårtbit :P men det enda dom sa om slangarna på besiktningen va ; Det va allt en jävla skillnad mot när man har dom vanliga bromslangarna som grabben har på sin.. :tummenupp

Jag har köpt stålomspunnet från S-racing.
Är kanonnöjd. Snygga slangar och grymma bromsar:tummenupp :tummenupp

Blev en mycket stor skillnad till det bättre

5 totalt? Jag kör 2 fram på racehojen och det funkar nog på din knarr med. Mät upp så att du kan dra en slang till varje ok från pumpen, och sen åker du till Hydroscand i Malmö. Kan inte kosta mer än en tusing.

Köpt av Anders på S-racing till GPZ 900. Det var nån skum Straighthrough-koppling pga anti-dive-en.
Är det så på din också?
Det drog upp priset men funkar och passar!

Tror det var Fischer slangar men det är några år sen. Pris runt 15-17hundra och bra finish och passform, plastöverdragna. Priserna verkar ju inte ha rört sej i negativ riktning på dessa prylar i vart fall.

Lycka till med letandet!

(Beställde goodridge till min nu. 3-slangskitet kostar samma som för 6-7 år sen, dvs ca 750 kr).

Last edited:
Jag köpte nog från S-racing till 750'n och från HEL till K5'an och jag måste säga att HEL-slangarna hade bättre finish helt klart.

Tack för alla synpunkter. Beställde ett gäng från HEL till slut. Kanske inte det billigaste alternativet, men det blir säkert lysande. :D
Ska bli intressant att försöka få på dem utan luftbubblor och skit.

Jag har inte stött på några krav på hur slangarna ska vara designade. Men det är förstås viktigt att de håller hög kvalitet och inte springer läck när man som bäst behöver dem. Jag har låtit klämma slangar hos en firma i Uppsala till mycket förmånliga priser (ett par hundralappar per slang inkl kopplingar) och då kan man bestämma färg på plasten runt stålnätet (oftast genomskinligt så man ser vad det rör sig om :) ). Hellre sådana måttbeställda än märkesslangar för tredubbla priset.

Det är ungefär som när man köper bromsrör och koningsverktyg på Biltema och renoverar rejsbussens bromssystem - ser ut som fan (som en full anaconda), men funkar bra. Går igenom SBP utan problem...

Vågade inte riktigt ge mig på att förändra antalet slangar och så och då krävs det 5st fram och 1st bak på min gpz. Med grovt överslag så verkade slangarna från HEL inkl frakt komma upp i samma prisnivå som klämda i samma antal. Varje liten slangbit gör antagligen sitt på priset kan jag tro. :rolleyes:

Ringde också Bilprovningen och pratade med en tekniker där. Tydligen har det tidigare varit diskussioner om att de inte skulle godkänna andra slangar än orginalutförandet, men det slutade tydligen i att de numera godkänner så länge det ser funktionsdugligt och säkert ut. Inga krav på märkningar eller dyligt.

Ringde också Bilprovningen och pratade med en tekniker där. Tydligen har det tidigare varit diskussioner om att de inte skulle godkänna andra slangar än orginalutförandet, men det slutade tydligen i att de numera godkänner så länge det ser funktionsdugligt och säkert ut. Inga krav på märkningar eller dyligt.

Hade varit skrämmande om de inte släppt igenom med stålomspunna slangar. Fan så mycket bättre än vanliga gummislangar..
Själv hade jag kolfiberomspunna på min yz450 från karls racing teknik, Fungerade minst lika bra som stål.

Hade varit skrämmande om de inte släppt igenom med stålomspunna slangar. Fan så mycket bättre än vanliga gummislangar..
Själv hade jag kolfiberomspunna på min yz450 från karls racing teknik, Fungerade minst lika bra som stål.

Anledningen e ju den att orginal är testade o framtagna till hojen o man vet att de funkar tillfredställande, medans ett par eftermarknads, oavsett ifall det är bättre bromsverkan lr ej, vet man inte alls riktigt hur de håller ihop.

Men de gick ju på rätt väg o valde att kontrollera så det ser bra ut o då släppa igenom.

Men tycker inte de vore helt fel om de hade valt att inte godkänna eftermarknadsslangar faktiskt.

Det hade ändå lösts snabbt via nån typ av märkning o sen hade allt vare frid o fröjd o man vågar lita på sina nybesiktigade bromsar =)

Verkligen snabbare än blixten!
Idag - drygt ett dygn efter beställning kom slangarna från UK. :yoparty

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt