godkända miniblinkers, vad gäller?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag letar för fullt efter infällda miniblinkers, och har hittat ett gäng som är märkta "E11 E12 50R". Betyder det att alla som har dessa märkningar duger för bilprovningen oavsett vilken färg själva blinkersglaset råkar ha?

Anledningen till min fråga är att jag har hittat både svarta/rökfärgade och genomskinliga lyktglas, dock har alla haft gult sken.

Egentligen är alla nyare hojar helfordonsgodkända så man får inte ändra på nåt.
E-märkning hjälper men viktigast är att det syns riktigt bra. Desto klarare glas & starkare ljus, desto lättare att få godkänt. Riktig mörka glas är inte populärt vid besiktning.
Glöm inte 180mm minimum avstånd mellan blinkersljusytorna, originalskylt, skyltbelysning, röd reflex (säkrast e-märkta) och reflexen ska helst inte sitta på regskylten.

Hojen är en 2002:a, så jag tror jag ska klara mig undan helfordonstjafset. Annars blir det problem med helsystemet (dock tyst sådant, kanske med db-killers som extra säkerhet, finns inget original som passar pga kraftig ombyggnad)..

Vad menar du med att reflexen inte ska sitta på skylten? Är det OK att skruva skylten uppifrån i ett beslag och ha reflexen hängande under (dock inte överlappande med skylten) i ett eget beslag som skruvas i skylten?

Hojen är en 2002:a, så jag tror jag ska klara mig undan helfordonstjafset. Annars blir det problem med helsystemet (dock tyst sådant, kanske med db-killers som extra säkerhet, finns inget original som passar pga kraftig ombyggnad)..

Vad menar du med att reflexen inte ska sitta på skylten? Är det OK att skruva skylten uppifrån i ett beslag och ha reflexen hängande under (dock inte överlappande med skylten) i ett eget beslag som skruvas i skylten?
Helfordonsgodkännandet kom väl -99 på hojar? :va

Han menade att du inte får sätta den tex där skattemärket satt, men att den får sitta fastskruvad i regplåten. Jag har tex min reflex fastlimmad på en plastbit som i sin tur är limmad i regplåten. Det har funkat ypperligt i flera år :tummenupp

De flesta släpper nog igenom dig med reflexen klistrad på skylten. Så kör jag själv. Det är bara dumheter att klaga på det. Det viktiga är att man syns om man står vid sidan av vägen utan ström. Men inget får egentligen sitta på skylten så reflexen ska sitta separat.

Din hoj lär vara helfordonsgodkänd. Ja det kom väl 97-99 eller nåt sånt. Men har du vettigt ljus & skyltmontage så behöver du inte vara orolig. Jag tror inte dom har tillgång till detaljerade uppgifter om helfordonsgodkännandet på varje modell vid besiktning. Det är nog bara importören som har det. Men däremot kan dom göra en godtycklig bedömning av ljudnivån och kräva ombesiktning om den bullrar för mycket så se till att du har db killer i eller kolla så att hojen iallafall ligger i närheten av db värdet i dina regpapper. Iphone db mätar app funkar ok.

Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R